A játék neve, címe: Vak Oroszlán
A játék pedagógiai célja: Nagyobb empátiára való nevelés. Kockázatvállalás. Figyelem és hallás fejlesztése.
A játék jellege: egyeb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Fontos, hogy csak olyan ember legyen az oroszlán, akit nem zavar az, ha bekötik a szemét. Ha gyertyát is használunk a játékban, akkor azt tegyük megfelelő, stabilan álló gyertyatartóba.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 7+
Játékidő: 15+
Helyszín: belter
Helyigény: nagykor
Eszközigény: Kendő, Különböző kincsek, szép tárgyak: ásványok, szebb kövek,kagyló, kisebb ritmushangszerek, csengő, kolomp stb.( eggyel kevesebb, mint ahány résztvevő van) Belső térben játszva egy égő gyertyát is használhatunk.
Technikai igény: A játékot csendes helyen kell játszani.
Az előkészítés feladatai: Tárgyakat kell előkészíteni, attól függően, hogy melyik változatot jatszuk.
Az előkészítéshez szükséges idő:0-5
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Amennyiben a játékot gyerekekkel játszuk, akkor saját kincseket is hozhatnak. (Természetesen kisebb tárgyakra gondolok. Számukra kedves dolgokra.)
A játék megnyitása, nyitánya: Kiválasztunk valakit a vak oroszlán szerepére, a kör közepére állítjuk és a szemét egy szép selyemkendővel bekötjük úgy, hogy a füle szabadon maradjon. A többiek körbe kb. tíz lépésnyi távolságra leülnek az oroszlántól. (Nehezen mozgó felnőttek állhatnak is) A kincseket pedig a játékvezető elhelyezi az oroszlán körül miközben elmeséli a történetet.
Valamikor réges-régen élt egy hatalmas oroszlán, aki igencsak szerette a kincseket. Így élete során a környező falvakból bizony jó sokat begyűjtött. Telt-múlt az idő, az oroszlán megöregedett és habár bátorsága megmaradt, lassan megvakult. Mikor ennek híre ment, az emberek elhatározták, hogy visszaszerzik a kincseket. Az öreg oroszlán azonban nagyon jól hallott és mikor emberek lépteinek zaját megneszelte, feléjük nyújtotta varázsmancsát. Ekkor vissza kellett adni a kincset és üres kézzel távozni a faluba. Az öreg oroszlán varázsereje akkora volt, hogy ha hangoskodást hallott a falvakban varázsmancsával feléjük mutatott és így az összes kincset vissza kellett vinni a barlangba.
A játék menete, játékszabályok:A játékot teljes csöndben kell játszani. (Elsősorban benti teremben, de kint csendes zárt kertben is lehet) A mese alatt elhelyezzük az oroszlán köré a tárgyakat. A játékosok feladata, hogy csendben visszaszerezzék a kincseket. A játékvezető jelzi, hogy ki indulhat el először. Senki nem mozdulhat addig, amig rá nem mutatnak. Ha az oroszlán meghallja, hogy valaki közeledik, akkor rá kell mutatnia. Amennyiben jó fele mutat, akkor a játékosnak vissza kell térni a helyére és addig ott ül, amig újra rá nem mutat a játékvezető. Amennyiben sikerül elvenni egy kincset és a visszaúton mutat rá az oroszlán, akkor a kincs visszakerül az oroszlánhoz. Csak akkor tarthatja meg a kincset a játékos, ha teljesen csendben visszaért a helyere, az oroszlán nem mutatott rá és maga elé tette a tárgyat.
A játék lezárása: A játék akkor fejeződik be, ha minden kincset visszaszereztek. Utolsó tárgyként egy gyertyát is lehet az oroszlán elé helyezni. Ilyenkor a játék végét az jelzi, ha minden kincs visszaszerzése után valaki belopakodik és elfújja a gyertyát.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Nem volt szükség visszajelzést kérni, mert a résztvevők saját maguktól meséltek arról, hogy miért is volt jó ez a játék. A játék végén persze mindenki kapott dícséretet. Volt olyan, hogy megdícsértem azt, aki a csengőt vette el, onnantól kezdve szinte mindenki törekedett arra, hogy olyan tárgyat válasszon, ami hangot ad.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Izgalmasabb a játék, ha néhány hangot adó tárgyat pl.csengőt, kolompot stb. teszünk le. Ilyenkor azt is érdemes figyelni, hogy ki mit vesz el, mert ez sokmindent elárul az illető temperamentumáról. A játékot lehet nehezíteni úgy is, hogy újságpapírra tesszük a kincseket, így sokkal óvatosabban lehet csak elvenni. Terméseket, újságpapírt is szórhatunk el, amiket ki kell kerülni. Az újságpapírokat az oroszlán köré is tehetjük, így még óvatosabban kelle őt megközelíteni.(Természetesen ilyenkor nem teszünk le gyertyát, mert az balesetveszélyes.) A kerettörténet 7-8 éves gyerekeknek szólhat egy öreg vak koboldról és tündérekről. Fiatal felnőtteknél, vagy akár felnőtt értelmileg akadályozott embereknél lehet az oroszlán helyett egy öreg bandita is.
A játékvezető speciális feladatai: Fontos figyelni, hogy az oroszlán merre mutat, mert ha rossz irányba, akkor tovább kell engedni a játék folyamát. Mikor már jól megy a játék, akkor nehezítő körülményeket is érdemes betenni.
Egyéb/megjegyzés: Ezt a játékot elsősorban, életkori sajátosságuk miatt, 9-10 éves gyerekekkel érdemes játszani. Ebben a mostani helyzetben egy bentlakásos intézményben játszottam ezt a játékot, ahol fogyatékkal élő felnőtt emberek élnek.( Az intézmény napköziotthonában vagyok fejlesztő, de most a kialakult helyzet miatt a bentlakásos részen dolgozom) A bezártság miatt feszültségoldásra sok játékot vittem nekik, de talán ezt élvezték a legjobban. Játékos napok alkalmával ezt a játékot mindig kérték, ezért választottam ennek a leírását.
A játékot lejegyezte: Kóty Zsuzsanna