A játék neve, címe: Irány a vár!
A játék pedagógiai célja: a gyermekek mozgásigényének kielégítése, figyelem, együttműködési készség fejlesztése
A játék jellege: egyuttmukodesi
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a gyerekek figyelmét, hogy a karikák közti szaladgáláskor, a karikák elfoglalásakor egymással ne ütközzenek, a karikába nehogy elbotoljanak.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5+
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: szabadter
Helyigény: ter
Eszközigény: tornakarikák, varázspálca
Technikai igény: –
Az előkészítés feladatai: Berendezzük a helyszínt. A tornakarikákat kellő távolságban helyezem el.
Az előkészítéshez szükséges idő:0-5
A résztvevők bevonásának lehetőségei: a tornakarikák elhelyezése a játéktéren.
A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: A varázspálcámmal el szeretnélek benneteket varázsolni. Figyeljétek, mit mondok! Béka lába, egér farka, kutya szőre tarkabarka, illa-berek, nádak-erek, ti most katonák legyetek! A katonák, vagyis ti el akarjátok foglalni valamelyik várat. A várak ezek a tornakarikák lesznek.
A játék menete, játékszabályok:A játékszabály ismertetése: A karikák között össze-vissza, kikerülve kell szaladnotok. Amikor elkiáltom magam, hogy „Irány a vár!” beszaladtok egy-egy karikába. Az lesz az elfoglalt váratok. Ügyeljetek, mert én is szeretnék elfoglalni egy várat. Eggyel kevesebb karika van, mint ahányan vagyunk, ezért valaki vár nélkül fog maradni. Ő lesz a következő kikiáltó.
A játék lezárása: Összepakoljuk a használt eszközöket össze. A résztvevő gyerekeket értékelem. Ebben a korban fontos a pozitív megerősítés, a dicséret. Megköszönöm a részvételt, megkérdezem, hogyan érezték magukat játék közben, mi volt jó, mi volt nehéz a játékban. Önmagam értékelése: A gyerekek szeretik az új játékokat, az eszközökkel sikerült felkeltenem az érdeklődésüket. A kerettörténet tovább fokozta érdeklődésüket. A játékszabály ismertetését követően próba játékot játszottunk, amiből kiderült, hogy a gyermekek értik a szabályt. A szabályt betartották, jó hangulatban zajlott a játék. A továbbfejlesztett játéknál a gyerekek ügyesen reagáltak az új játékszabályra, izgatottan álltak a karikákba. Az sem keseredett el, akinek nem jutott vár.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A résztvevő gyerekeket értékelem. Ebben a korban fontos a pozitív megerősítés, a dicséret. Megköszönöm a részvételt, megkérdezem, hogyan érezték magukat játék közben, mi volt jó, mi volt nehéz a játékban.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék továbbfejlesztése: Nehezítsük a játékot, azzal, hogy most már nem egyedül, hanem párosával próbáljátok elfoglalni a várat.
A játékvezető speciális feladatai: A szabály ismertetése után fontos a próba játék, amikor én még nem foglalok várat. Próbálják ki, hogy a karikát, hogyan emelik fel egyedül és párban is.
Egyéb/megjegyzés: Célcsoport: 5-6 éves óvodások, páratlan létszám, legfeljebb 13 fő. Fiúk, lányok vegyes létszámban. Egy csoportba járnak óvodába 3 éve. Nagyon szeretik a mozgásos játékokat, bármikor önként vállalkoznak játékra. A csoportfejlődés fázisa: produktív időszak. A csoport tagjai könnyen elsajátítják a játékok szabályait, azokat megpróbálják betartani. Konfliktusok nem jellemzőek játék közben. A csoportba magyar és cigány nemzetiségű, hátrányos és nem hátrányos gyermekek járnak. A gyermekek elfogadóak egymással, nem rekesztenek ki senkit a játékok során. Kialakulóban vannak baráti kapcsolatok, ezt észreveszem a párválasztós játékoknál. A csoporttagok közül senkinek nincs olyan fizikai, pszichikai, nyelvi, érzelmi vagy szellemi problémája, ami akadályozhatja a foglalkozáson való részvételben. A foglalkozás körülményei, helyszíne, mire ügyeljek: Az óvoda udvara, rossz idő esetén csoportszoba. A játékra rendelkezésre álló terület kb. 10×10 méter A játék kezdete előtt a helyszín feltérképezése, balesetveszély elhárítása pl. viszonylag sima talajfelület. A játékot az önként jelentkező gyermekekkel tervezem. De lehetőséget adok, hogy a későbbi érdeklődők is kipróbálják a játékot. Ügyelek arra, hogy magatartásommal, verbális és metakommunikációmmal felkeltsem a gyerekek figyelmét a játék iránt. A játékszabály ismertetését követően játszunk egy próbajátékot, amiből következtetést tudok levonni, hogy megértették e szabályt. Játék közben figyelek a játékszabály betartatására , biztonságra, a játékot csak addig játsszuk, amíg a gyermekek igénylik.
A játékot lejegyezte: Kosztya Zoltán Pálné