JÁTÉKRA FEL!

Kőszeginé Győrffy Eszter: Tyúklábas Dominójáték

A játék neve, címe: Tyúklábas Dominójáték

A játék pedagógiai célja: – A gyerekek érdeklődésének felkeltése az új játék által. – Segítse a játék a különböző képességek fejlesztését. – A gyerekek motivációja, kíváncsisága, a kommunikáció fejlesztése. – Differenciálás fontosságának betartása. – Fejlődjön a türelmük, koncentrációs képességük. – Új játékra való ösztönzés. – Gyakorolják a nyelvi és értelmi tudás képességét. – Alkalmazkodási képesség fejlesztése. (Tudjanak kivárni) – Kudarctűrő képesség fejlesztése. (Veszteség elviselésének fontossága) – Sorrendiség betartása. – Térbeli tájékozódás, irányok, névutók felismerése azok helyes használatára törekedtetés a játék során. Finommotorika, szem-kéz mozgások fejlesztése, összehangolása. – Látási (vizuális) észlelés fejlesztése. – Figyelemfejlesztés – Vizuális figyelem fejlesztése. (Azonos számú pöttyök keresése a dominón, és az adott formához való hozzáillesztése) – Logikus gondolkodás, taktika fejlesztése. -összetettebb feladatvégzésre való törekedtetés. – A játék során a cselekvés mellett a szabályok és a sorrend betartása.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Az asztal körül úgy helyezem el a székeket, hogy kényelmes legyen mindenkinek. Lábukat ne rakják fel a székre.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Több darabos dominó készlet, gyűjtőzsák, papír, ceruza.

Technikai igény: A kellékeken kívül, asztal és kényelmes székek, amin a játékosok ülhetnek.

Az előkészítés feladatai: A csoportszobában egy asztalhoz székek odakészítése, valamint biztonságos háttér megteremtése azok számára, akik szemlélni szeretnék a játékot.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek segíthetnek az eszközök kikészítésében.

A játék megnyitása, nyitánya: A játék ráhangolódásának érdekében, minden kisgyerek elmondja, hogy melyik a legkedvesebb játéka a jelének elmondását követően. Ezután elmondom a játékszabályt. A játék folyamatában mondom mindig az újabb instrukciókat.

A játék menete, játékszabályok:Minden játékosnak 5db dominót osztunk, amit oldalra állítva kell maga elé tartani úgy, hogy azt a többiek ne lássák. (Először 3 dominóval játszottuk) Az asztal közepére elsőként olyan dominót kell rakni, ami 0-0 vagy 1-1,2-2,3-3,4-4,5-5,6-6,7-7,8-8, vagy 9-9 es pöttyözésű.( Jelen esetben 3-3ig játszottuk.) Ha valakinél ezek közül van valamelyik, az kiteszi középre. Ha nincs, a zsákból a játékvezető vagy a kiválasztott személy oszt sorban addig, amíg valakinél nem lesz. Ha került már valakihez az osztás során, az kiteszi középre Ezután olyat lehet tenni, ami megegyezik azzal, amit kitettünk. Pl., ha 0 0-s van kitéve, akkor 0 – val kell, hogy érintkezzen addig, amig kereszt formában ki nem tettük a dominókat az első körben. Ha megalkottuk a kereszt formát, akkor már lehet a következő számmal megegyező pöttyű dominót hozzátenni. (Képet mutattam az alakzatról a telefonomon.)Ha valakinél olyan dominó van, aminek megegyezezik a pöttye a kirakottal, és a másik felén is annyi pötty van, pl. 2-2, azt keresztbe kell tenni, és addig nem tehetünk másikat, míg a megegyező pöttyel csatlakozva tyúklábat ki nem tudunk tenni. Ha a hármas tyúklábformánk meg van, máris folytathatjuk a rakosgatást, ekkor már elég, ha csak az egyik felén van annyi pötty, amivel találkoznia kell. Abban az esetben, ha valaki nem tud tenni, kérni kell dominót az osztó személytől. A játék akkor ér véget, ha valakinél elfogyott a dominó. Ekkor kezdődik a pöttyök számlálása. Arra nagyon kell figyelni, hogy szabaduljuk meg azoktól a dominóktól, amik üresek, mert a játék végén, össze kell számolni a pöttyöket és az üres 25-öt ér. Ha mindkét oldala üres, akkor 50-et ér. Valamint célszerű letenni a sok pöttyös dominót is, ha tudjuk. Az összeszámolt pontok összegét leírjuk a nevekhez. 10 kört kell játszani. Egy lapra felírjuk a játékosok neveit, és aláírjuk az összeadott pöttyök számának összegét. Ki kell mindig pipálni az összesítő lapon a dupla dominó számozást, ami a kezdésnél megvolt. A játék végén összeszámoljuk a pontokat és az győz, akinek a legkevesebb pontja gyűlt össze. (A számlálást én, azaz az óvodapedagógus végezte abban az esetben ha túl sok dominó maradt a kezében a gyereknek.)

A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha valakinek elsőként fogyott el a dominója. A játék végén, középre beteszik kinyújtva a karjukat a gyerekek, ezzel is az összetartozást szimbolizálva.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megköszönöm, hogy együtt játszhattunk. Megdicsérem a gyerekeket, és megkérdezem, hogy jól érezték -e magukat, izgalmasnak tartották-e a játékot. Ha szeretnének még egy kört játszani, lehetőséget adok nekik, de kicsit nehezítve a játékot.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Több dominó bevonásával további játék kipróbálása.

A játékvezető speciális feladatai: Mivel óvodás (ősszel iskolába menős gyerekekkel játszottam, a szabályokat az első körben többször ismételtem, és folyamatosan kontroláltam, hogy biztos legyek abban, hogy ha azt mondta a gyermek, hogy ő most nem tud rakni, azt valóban jól mondja e, nem pedig csak figyelmetlenség miatt nem vett észre olyan dominót, amit lerakhatott volna.

Egyéb/megjegyzés: Ezt a játékot csak nagyokkal, jó képességű, jól számoló gyerekekkel lehet játszani. A játékosok a tehetséggondozási programnak voltak részesei.Jelen esetben a gyerekekkel kevesebb dominóval játszottunk, és a kör végén csak az döntötte el ,hogy ki nyert, akinél nem maradt dominó. A második körben már két kört játszottunk úgy, hogy már összeszámoltuk a pöttyöket a végén. A legközelebbi játék másnap volt, amikor 5 kört is lejátszottak a gyerekek, és számoltuk is a pöttyöket. Nagyon jó hangulatban telt az új dominós játék, a végén kérték még a gyerekek, hogy had játszhassanak még egy kört. Jó volt látni az arcukon, hogy amikor tudtak rakni dominót, milyen boldogok voltak. Azonban volt egy kisgyermek, aki nehezebben tud veszíteni, ezért látszott néha az arcán, hogy bosszankodott, ha nem volt megfelelő dominója.

A játékot lejegyezte: Kőszeginé Győrffy Eszter