JÁTÉKRA FEL!

Kőszeghyné Szénási Ágnes: Nyitott könyv

A játék neve, címe: Nyitott könyv

A játék pedagógiai célja: A célcsoport tagjai közötti kapcsolat elmélyítése, egymás és önmaguk alaposabb megismerése. Ha idegen nyelvi játékként használom, idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése.

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A kérdezők megfelelő távolságra kell, hogy elhelyezkedjenek a kérdezett személytől, hogy az ne lássa, mit írnak.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Papír, toll.

Technikai igény: Székek, kültéren plédek.

Az előkészítés feladatai: Székek elrendezése, papírok, tollak kiosztása.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők segítenek elrendezni a székeket, kiosztani a papírokat, tollakat.

A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető ismerteti a játékszabályokat. A játék lebonyolításához mindenki kitalál egy témakört, amiben szívesen tenné föl kérdéseit (vagy amivel úgy érzi, hogy viccessé, kihívássá, izgalmassá teheti a játékot), amit kis cetlikre írnak.

A játék menete, játékszabályok:Egy önként jelentkező kiül a többiekkel szembe helyezett székre, majd húz egy cetlit, amely azt a témakört tartalmazza, amelyben a többieknek ki kell találniuk egy kérdést az adott személyhez. A kérdezőknek maguk elé kell képzelniük, hogy a kérdező mit fog válaszolni. A kérdést és a választ is le kell írni egy lapra. Ha mindenki készen van, az egyik játékos felolvassa az első kérdést, az ő saját kérdését. A „nyitott könyv” elárulja a válaszát, majd a kérdező játékos felolvassa a feltételezett válaszát, és megbeszélik a tapasztalatokat. Ezután a következő kérdező olvassa fel a kérdéseit, és az előzőekhez hasonlóan járnak el. A második körben a kérdezett személy választja ki a következő kérdezettet, aki szintén húz egy témát, majd újra jönnek a kérdések és a válaszok.

A játék lezárása: A játék folytatható addig, amíg minden játékos sorra nem kerül, de a játék dinamikájától függően hamarabb is befejezhető.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megbeszélhetik a résztvevők, hogy kinek a válaszai álltak a legközelebb a valósághoz, kinek a kérdése volt a legnehezebb, melyik téma volt a legviccesebb stb., ill. hogy ki hogyan érezte magát játék közben.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kérdezett személy kiválasztása után személyre szabott témakört is meg lehet határozni (a húzás helyett), amivel még izgalmasabbá, személyesebbé tehető a játék.

A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek figyelnie kell, hogy ne váljon monotonná a játék, ha mégis ez történne, jöhet a fent említett variáció, ill. le is lehet állítani a játékot pár kör után.

Egyéb/megjegyzés: Idegen nyelvi játékként használva remek lehetőség az igeragozás, feltételes mód, kérdés/válasz szórendjének gyakorlására, ill. témakörök megadása esetén speciális lexikai elemek gyakorlására.

A játékot lejegyezte: Kőszeghyné Szénási Ágnes