JÁTÉKRA FEL!

Kósa Ilona: Ne add tovább! STOP

  1. A játék neve, címe: Ne add tovább! STOP
  2. A játék pedagógiai célja: Fejlődjön a résztvevők figyelmének koncentrációja, megosztottsága, gyors reagáló képessége, helyzetfelismerése. Gyakorolják a nonverbális kommunikációt.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Hívjuk fel a játékosok figyelmét arra, hogy a helycsere során ügyeljenek egymásra.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Két bármilyen kisebb tárgy, amit kézről-kézre lehet adni. Mi papírgombócokat használunk. Még korábban gyúrtunk belőle 100 darabot, és ezeket nagyon sok játékhoz fel tudjuk használni. (van, amikor mindet egyszerre, labda helyett – nem gurul, nem okoz sérülést, pótolható)
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Rendezzük be a helyszínt úgy, hogy a résztvevők számától függően kényelmesen tudjunk kört alakítani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Helyszín közös berendezése, kellékek előkészítése
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt gyakoroljuk a tárgyak körbeadását a hátunk mögött, illetve a STOP szó elhangzására hogyan tudjuk azokat gyorsan elrejteni. Adjunk ötletet metakommunikációs eszközökre, lehetőségekre. (kacsintás, mimika, mutogatás stb.)
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék lényege: Akiknél a tárgy lesz, azoknak előzetes metakommunikáció segítségével helyet kell cserélni úgy, hogy a hunyó ne tudjon beállni a helyükre.
    A játék menete:
    – Alakítsunk kört, a játékosok egymástól karnyújtásnyi távolságban helyezkedjenek el. A játékvezető is beállhat a körbe.
    – Középre áll a hunyó.
    – Két egymástól távol álló játékos megkapja a tárgyakat, ők indítják majd útjára.
    – Játékvezető jelzésére a hunyó becsukja a szemét, a játékosok pedig körbeadják a tárgyakat a hátuk mögött, mindenki figyeli az útjukat, merre tartanak.
    – Amikor a hunyó úgy gondolja, felkiált még csukott szemmel: Ne add tovább!- STOP elhangzása után nyitja ki a szemét.
    – A körben állók ezalatt gyorsan befejezik a továbbadást, akiknél éppen van a tárgy, gyorsan elrejtik a hátuk mögé. A többiek becsapós mozdulatokat is tehetnek, hogy megzavarják a hunyót.
    – Hunyó körbejár, figyel, kinél lehetnek a tárgyak, kik akarhatnak helyet cserélni.
    – Akiknél a tárgy van, bármilyen metakommunikációs jelzéssel megbeszélhetik, mikor, hogyan cserélnek helyet. Ha a körben állók nem tudták követni a két tárgy útját, akkor ugyanígy, metakommunikációval jelezzék egymásnak, kinél van. Ügyelnek, hogy a hunyó ne vegye észre őket.
    – Ha sikerült a helycsere, a hunyó újra próbálkozik.
    – Ha a hunyó beállt valaki helyére, szerepcsere következik. (Többszöri sikertelen próbálkozás után a hunyó helyére beállhat egy önként jelentkező játékos.)

  18. A játék lezárása: Szerintem ezt a játékot elegendő az élményért, szórakozásért, a mozgási lehetőségért játszani. Folyamatos versengés kiesés nélkül. Gyakorlatilag addig játszható, amíg kedvünk van, fenntartható a figyelem, és időnk engedi.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megköszönjük a részvételt, megkérdezzük a játékosokat, hogyan érezték magukat. Megdicsérjük a figyelmüket, metakommunikációjukat. Esetleg egy-egy érdekes szituációt, ügyes megoldást kiemelhetünk.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Két tárggyal akkor szoktunk játszani, ha kisebb a létszám. 10-15 fő felett, ha ügyesek a gyerekek, megpróbálhatunk 3 vagy négy tárgyat is körbeadni, két hunyót beállítani. Csak akkor javaslom, ha csoportunk már jól összeszokott, játékhelyzetekben együttműködő, mert könnyen keletkezhet zűr-zavar.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Kezdetben érdemesebb kisebb csoporttal, két tárggyal játszani, jól begyakoroltatni a metakommumikációs lehetőségeket, növelni a figyelemkoncentrációt. Utána fokozatosan jöhet a nehezítés. A játékvezető ügyeljen a balesetmentes játékra.
  22. Egyéb/megjegyzés: Hiperaktív, figyelemzavaros gyerekekkel szoktam játszani, nagyon élvezik.
  23. A Játékot lejegyezte: Kósa Ilona, (kosa.ilona06@gmail.com)