A játék neve, címe: Dobókockás igaz-hamis
A játék pedagógiai célja: egymásra figyelés, szóalkotás, mondatalkotás, szociális készség fejlesztése
A játék jellege: kommunikacios
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Figyelni kell arra,hogy ne gúnyolják egymást az elhangzottak miatt. Ne éljenek vissza a másik által közölt információkkal.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 7+
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: belter
Helyigény: kor
Eszközigény: annyi dobókocka, amennyi a résztvevők száma, írólap, tollak
Technikai igény: megfelelő számú szék, asztal
Az előkészítéshez szükséges idő:0-5
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Minden lapra ráírjuk egy játékos nevét, azonban senki nem a sajátját írja, hanem a bal oldali szomszédjáét. Így adjuk oda a játékosoknak a lapot, név szerint.
A játék megnyitása, nyitánya: A mostani játék esetében nem terveztem kerettörténetet, mert felnőttekkel játszottuk. Gyerekek esetében, ha órán játsszuk lehet kerettörténet: pl. Ti egy család vagytok és a nap eseményeit mesélitek el.
A játék menete, játékszabályok:A játékot 2-4 játékos játszhatja. Minden játékos kap egy dobókockát, egy papírt, egy tollat. Mindegyik játékos dob egyet. A dobott szám kezdőbetűjével mond egy szót. Minden játékos minden szót leír. Ezután mindenkinek kell az adott szavakkal egy-egy mondatot írni. Lehetőleg a mondatok kapcsolódjanak a játékoshoz. A leírt mondatok közül egynek hazugságot kell tartalmazni. Az ne legyen igaz a játékosra. A többi mondat viszont igaz legyen rá. Lehet a mondat érzelmi töltetű is. (szeretem vagy nem) Amikor mindenki leírta a mondatokat (2-3 perc), az első játékos felolvassa. Minden mondatot el kell olvasnia, a többi játékos tippel, hogy melyik mondat a hazugság. Aki jól tippelt az kap egy pontot. Az nyer, aki a legtöbb pontot gyűjti. Több kört is érdemes lejátszani.
A játék lezárása: A játék a pontok összeszámolásával végződik. Ha családi kerettörténettel indítok, lehet a zárás a család napjának lezárása. Elmondhatjuk a véleményünket a játékos napjáról.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A pontok alapján megállapítjuk ki a győztes. Megbeszélhetjük, hogy mi mindent tudtunk meg a társainkról.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az iskolában, alsó tagozatos osztályokban (3-4.)szókincs bővítésre, mondatalkotásra,esetleg összefüggő mondatok esetén fogalmazás tanítására is megfelelő lehet. Abban az esetben minden szóval olyan mondatot kell írni, ami kapcsolódik az előzőhöz. Szófajok tanításánál meg lehet adni, hogy milyen szófajú szót kell mondani a játékosoknak. Lehet egyforma (pl. csak főnév, csak melléknév), vagy minden játékosnak más szófajú szót kell írni.
A játékvezető speciális feladatai: Az idő fontos lehet, hogy ne várjanak sokat egymásra a játékosok. Ugyanazokat a szavakat ne használják többször. Ha valamelyik szó ismeretlen, vagy nincsenek tisztában a jelentésével, mindenképpen meg kell magyarázni. Elsősorban ismert, hétköznap is használt, magyar szavak legyenek.
A játékot lejegyezte: Koncsolné Kecskés Katalin