JÁTÉKRA FEL!

Koncsikné Orczi Veronika Andrea: Célozz és rabolj!

  1. A játék neve, címe: Célozz és rabolj!
  2. A játék pedagógiai célja: A társas kapcsolatok fejlesztése és a játék öröme
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nem igényel különösebb óvintézkedést.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+,10+,14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Minden játékosnak kell 5-5 db pénzérme/lapos kavics vagy nagyobb méretű gomb/ és páronként kell 1-1 céllap, ami A/3-as méretű újságpapír is lehet. 1 db matrózsapka
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A teremben a padokat, székeket összébb tolni, ha sok a játékos, hogy elférjenek a játéknál.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mi lehet a dobozban? -kitalálós játék, barkochba vagy csak ráhangoló beszélgetés. A pénzérméket, a kavicsokat és a gombokat 3 külön dobozba tettem bele és kitettem az asztalra. A gyerekek pedig rögtön megkérdezték, hogy mik vannak a dobozban. Ki kellett nekik találni kérdezgetéssel vagy ha nem megy kitapintással. Lehet valamilyen kézműveskedés keretében pl.: kalózkendőt, kalózkalapot vagy zászlót is készíteni ráhangolódásképpen.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A matrózsapka vagy kalózkalap, kalózkendő felpróbálása is izgalmas a gyerekeknek és közben meg lehet kérdezni tőlük, hogy ki szeretne kalózkapitány lenni? Aki a játékban győzni fog, az lesz a kalózkapitány. Kerettörténet: A játékosok kalózok, akik most tértek vissza egy sikeres kincsvadászatról és tele vannak zsákmánnyal. De szeretnék elnyerni a társaiktól is a kincset, ezért célba dobó versenyt rendeznek egymással.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék: A játékosok párt választanak és felállnak a céllapjukkal szemben 3-4 lépésre, a céllap a földön fekszik. A párok tagjai versenyeznek majd egymással, hogy ki tudja előbb elrabolni, begyűjteni a másik fél zsákmányát is. A tagok felváltva dobnak a céllapra a pénzzel / kaviccsal, vagy gombbal/. Először az első játékos dob, azután a második. Ha célba talál a második, akkor mindkettő pénzt felmarkolhatja. Ha nem talál, akkor az első játékosé lesz a 2 db pénz. Utána a második játékos dob elsőként és az első próbálja elrabolni a zsákmányt. Aki nem találja el a céllapot, az elveszti azt a pénzt és a társáé lesz. Így megy a játék, amíg valamelyiknek el nem fogy az összes pénze. Vagy adott időre is játszhatjuk a játékot. Ha a céllapokat a szekrényhez vagy a falhoz rakjuk közvetlenül, akkor könnyebben el lehet találni azokat, mert visszapattannak róluk a pénzérmék a lapra. Nehezítés: ha a céllapokat távolabb tesszük a faltól, akkor nehezebb lesz eltalálni azokat.
  18. A játék lezárása: Több lehetőség van a lezárásra. Lehet adott idő alatt lejátszani a játékot a párok között párcserével is, és akkor össze kell számolni és fel kell jegyezni az eredményeket egy papírra, majd a végén összesíteni, hogy ki gyűjtötte adott idő alatt a legtöbbet, az a győztes. Lehet úgy, hogy a győztes tagok között tovább folyik a verseny, hogy az győz, aki a legtöbb pénzt gyűjti be.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Akinek tetszett a játék és szeretne máskor is ilyet játszani, az emelje fel a mosolygós arcot, akinek nem tetszett, az a szomorú arcot. Rövid beszélgetés arról, hogy melyik része tetszett a játéknak és van-e valamilyen ötletük arra, hogyan lehetne másképpen játszani.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: További lehetőségek: Lehet párcserével újraindítani a játékot. Lehet sorsolással is párt választani vagy kijelöléssel is. Udvaron karikába is lehet dobálni. Ha páratlanul lennénk, akkor is ugyanígy játszhatjuk, csak az egyik céllapnál 3 gyerek versenyez egymással, akik ugyanúgy felváltva egymás után dobnak és rabolnak. Vagy beállhat a játékvezető is az egyik játékos mellé párnak. Lehet a párosok győztes tagjai között további versengés, hogy az lesz a kalózkapitány, aki mindenkit legyőz, vagyis elnyeri a pénzt mindenkitől. Nehezítés: Lehet kisebb méretű céllapot használni vagy távolabbról célba dobni.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Azokra a párokra figyelni jobban, akik nem biztos, hogy betartják a szabályokat vagy nem biztos, hogy megértették az összes szabályt. Esetleg a párokat ügy beosztani, hogy olyanok kerüljenek párba, akik egy korcsoportúak vagy kb. ugyanolyan ügyesek.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ebben a játékban az a jó, hogy: – nem kell hozzá sok és drága eszköz, mégis izgalmas. – Nem rejlik benne különösebb balesetveszély. – Lehet játszani bent is, kint is. – Sokan játszhatnak egyszerre a játékban. – Versengeni lehet egymással. – Jutalom is jár a győztesnek: övé lesz a kincs és a kalózkapitány sapkája is arra a napra. – Tovább lehet fejleszteni a játékot, mert ez a téma nagyon tetszett a gyerekeknek. Pl.: kincskereső játék térkép alapján, további versenyek kitalálása a kalózoknak (kötélmászás, kötélhúzás…)
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Koncsikné Orczi Veronika Andrea