JÁTÉKRA FEL!

Komsa Csongor: Ki? Kivel? Mikor? (Ország-város-falu játék mintájára)

  1. A játék neve, címe: Ki? Kivel? Mikor? (Ország-város-falu játék mintájára)
  2. A játék pedagógiai célja: Alkotási kedv és koncentráció növelés. Egy téma megismerése játékosan. Mondat alkotás.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: 1-7 könyv (vagy bármilyen legalább 100 oldalas szöveggyűjtemény), 2 db. hat vagy tíz oldalú dobókocka (telefonos applikáció is lehet), papír, írószer
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: 1. Foglaljunk helyet egy asztal mellett és készítsük magunk mellé az eszközöket. A papír tetejére hozzunk létre 7 oszlopot. Az oszlopok tetejére írjuk fel egyenként: Ki(Mi)? – Kivel(Mivel) ?- Mikor ?- Hogyan ? – Mit ?- Hol ?– Tetszőleges ? 2. Ezt követően döntsük el, hogy melyik oszlop melyik könyv lesz. Ha kevesebb könyvünk van, akkor több pont is lehet ugyanaz a könyv. Pl. Ki-Kivel egyik könyv, Mivel-Mit egy másik.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék játszható egyedül vagy 7 személyig akárhányan.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Érdemes egy próbakört végezni, hogy lássuk mindenki megértette-e a feladatot.
  17. A játék menete, játékszabályok: – Most dobjunk a két dobókockával egyszerre. Ez fogja megadni az első kérdéshez tartozó első könyv oldalszámát. Forgassunk oda. Ha az oldalon kép/illusztráció van, akkor dobjunk még egyszer. Addig dobjunk, míg szöveges részhez nem érünk. Ha megvan az oldalszám, akkor dobjunk még egyszer. Az eredmény fogja megadni a sort. Erre is az vonatkozik, hogy addig dobjuk, míg olyan sor jön, ahol szöveg van. Ha megvan, akkor kezdjük, abból a sorból válasszuk ki a kérdésre a választ. Első oszlop a –Ki (Mi) ? – tehát az adott sorból keressük ki a személyt vagy a tárgyat. Ha több is van, akkor válasszuk ki a számunkra tetszőt. Ha nincs a sorban a kérdésnek megfelelő szó, akkor mehetünk egy sorral lejjebb, vagy feljebb, míg találunk. – Folytassuk az előző pontot az összes kérdéssel, amíg egy teljes mondatot nem kapunk. Ha többen játszunk, akkor mindenki töltsön ki egy kérdést, majd adja tovább a lapot. A következő kérdést a mellette ülő fogja kitölteni. – A Tetszőleges szó pedig egy olyan szó, amelyet az adott sorból választhatunk és kiegészíthetjük tetszésünk szerint a mondatot. – A cél, hogy minél viccesebb és fantáziadúsabb mondatok szülessenek.
  18. A játék lezárása: Válasszuk ki a társaságnak leginkább tetsző mondatokat.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A továbbfejlesztett változatnál lehet nyertes kikiáltani. Az a nyertes akinek a legjobb verse születik. Ezt közös szavazással döntik el a játékosok.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A továbbfejlesztett változatban a mondatokat mindenki maga tölti ki, a lapokat nem adjuk tovább. Az utolsó szó/oszlop megadásával olyan mondatok szülessenek, amelyek rímelnek valamilyen formában. Ha nem találunk olyan szót, a dobókockák segítségével, amelyik rímelne, akkor dobhatunk újra, vagy könnyítésképpen kitalálhatunk mi is olyan szavakat. A rímbe szedés érdekében megváltoztathatjuk a szórendet is a mondatban. Ez esetben egy külön papírra írjuk a mondatokat, illetve az így született verset. Legalább 4 mondatos legyen a rímelő szövegünk és lehet bármilyen rímelő forma.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Biztosítsa, hogy az elkészült mondatok legyenek felolvasva. Nem cél, hogy értelme legyen a mondatnak, viszont főleg gyerekek esetén magyarázatot lehet adni néhány szó kombinációra. Lehet más szavakat kerestetni, hogy értelmes mondatot találjunk.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Komsa Csongor