A játék neve, címe: Fogd meg, ha tudod!
A játék pedagógiai célja: A játék pedagógiai célja: Idegen nyelvi szókincsfejlesztés, szótanulás, meglévő szókincs megszilárdítása változatos témakörökben. Szintén felhasználható a tanóra elején bemelegítő vagy a tanóra végén levezető játékként.
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A játék megkezdése előtt felhívni a játékosok figyelmét, hogy óvatosak legyenek, ne okozzanak fizikai sérülést egymásnak. Ezen felül ügyeljenek arra, hogy esetleges mozgás közben ne ütközzenek a bútorzattal.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Egy darab vékony újság vagy legalább A/4 papírlap, amit fel lehet tekerni és nem okoz sérülést játék közben. A játék azonban enélkül is megvalósítható.
Technikai igény: Nincs szükség speciális technikai felszereltségre, de helyszín tekintetében mindenképp jobb egy tágas osztályterem vagy akár a szabad tér, mivel körbe kell állni/ülni.
Az előkészítés feladatai: Amennyiben a játék szabad téren zajlik, nincs különösebb előkészítési feladat, csak a megfelelő méretű szabad térre van szükség. Ha a helyszín például egy osztályterem, akkor a padokat félre kell tolni, hogy meglegyen a megfelelő méretű szabad terület. Ha le szeretnénk ülni, akkor a felszabadított területen a székeket is körbe kell rendezni.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mivel a játékot lehet egy könnyített és egy nehezítettebb formában is játszani, a játékban résztvevők esetleg készíthetnek maguknak egy kitűzőt jól látható, színes filctollal, ami az általuk megszemélyesített tárgyat, fogalmat, állatot, szót ábrázolja. (Ez különösen a fiatalabb játékosoknál lehet nagy segítség,náluk különösen ajánlott) A tanító jelleg megőrzése érdekében és azért, hogy a játékosoknak használniuk kelljen a rövid távú memóriájukat a játék során, a névtáblákon ilyenkor feliratok nem, kizárólag rajzok szerepelhetnek.
A játék megnyitása, nyitánya: A játék megkezdése előtt a résztvevők megnevezik saját magukat (nem saját név, hanem a választott szó) és megmutatják a kitűzőjükön szereplő rajzot. Ezeket körbe ülve/állva többször, sorban elismételjük. nem feltétlenül azt kell megjegyezni, hogy ki kicsoda/micsoda, hanem azt, hogy mely szavak vannak jelen a játékban, melyek azok a fogalmak, amik egyáltalán ’játszanak’.
A játék menete, játékszabályok:A játék különösen a nyelvtanítás szókincsfejlesztés részénél hasznos. Kiválasztjuk az aktuális témakört, melynek szavait éppen tanuljuk. (például állatok). A tanár utasítására minden résztvevő választ magának egy állatot, aminek a nevét éppen megtanulták. Ha ez megvan, akkor esetleg kitűzőre rajzolják az állat képét és magukra erősítik és a körben helyet foglaló játékosok ezeket többször elismétlik. Ezután a tanár (aki a játékban koordinátorként vesz részt) kiválaszt/kér egy önkéntest, aki beáll a kör közepére. Ő lesz a fogó. Innentől a játék két változatban játszható: vagy a kezébe ad egy összehajtott újságot, vagy pusztán érintenie kell majd a kezét használva. A leülésnél ügyelni kell, hogy a kör kellően nagy átmérőjű legyen, a fogónak ne legyen túl egyszerű dolga, mozdulnia is kelljen a célpontja felé. A tanár ezután megnevez egy állatot, ami szerepel a körben. A fogó feladata, hogy az újságpapírral elérje/ráüssön vagy a kezével hozzáérjen az adott állat gazdájához. Ha ez sikerül, akkor helyet cserélnek, Az érintés azonban kivédhető, ha a célpont gyorsan mond egy másik állatnevet, ami szintén található a körben és innentől ő válik az új célponttá. De ugyanezzel a módszerrel ő is megvédheti magát. Visszapasszolni a feladónak a nevet nem szabad. Ebben az esetben a hibázó áll a kör közepére. Aki nem elég gyors és nem adja időben tovább a stafétát,ezért a fogó előbb eléri, lesz az új fogó.
A játék lezárása: A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha már nagyon folyékonyan mennek a felhasznált szavak. Viszont nagy szóhalmaz esetén ismételhető új szavak választásával. (pl. mindenki lecseréli az állatot). Mielőtt azonban új kört kezdünk, átismételjük a használt szavakat.0
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Az összes résztvevő szóbeli dicséretben részesül, és átbeszéljük, hogy kinek hogy tetszett a játék, esetleg ki és min változtatna. Ez a játék jó felvezetője lehet mondjuk egy szóbeli feleltetésnek, egyszerű röpdolgozatnak, ami előtt közösen, játékosan összefoglaljuk, átismételjük a tanultakat.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a tanulók idősebbek és nyelvi szintjük is megfelelő, akkor mikor már elég jól tudják a szavakat az első kör után, esetleg nem muszáj abbahagyni a játékot. A kör helyett formálhatunk egy sort a résztvevőkből a terem egyik felére és a tanár mondhat állításokat. Pl. These animals eat grass. Akikre ez igaz, azoknak át kell futniuk a terem másik felére. Ezt aztán több más állítással is meg lehet ismételni.
A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető ismerteti a szabályokat, ügyel arra, hogy ezeket mindenki megértse és többször ismételtet. Ezen felül ügyel a játék tisztaságára és a részvevők biztonságára. Ő nem aktív részvevő, hanem főképp irányító szerepet tölt be és külső megfigyelő. Ez azért fontos, mert neki kell érzékelni és jeleznie, ha tovább kell lépni, szókészletet kell váltani, vagy akár megpróbálkozni a tovább fejlesztett változattal.
Egyéb/megjegyzés: A játék nagyon egyszerűsített változatát én egy általános iskolai környezetismeret foglalkozáson láttam évekkel ezelőtt, aztán pedig a csoportommal már nyelvtanulást segítő játékra módosítva a tanítási gyakorlatomon játszottam. Mindkét korosztályban működött.
A játékot lejegyezte: Komora-Molnár Orsolya