JÁTÉKRA FEL!

Kollár Ildikó: 1. játék: Ki a barátom? (átalakított játék) 2. játék: Keresem a családom (saját játék)

  1. A játék neve, címe: 1. játék: Ki a barátom? (átalakított játék) 2. játék: Keresem a családom (saját játék)
  2. A játék pedagógiai célja: Mindkét játék együttműködésre, egymás segítésére, elfogadására, toleranciára nevel. A közösségünkben az utóbbi időben peremhelyzetbe került, elutasított gyerekek visszaintegrálása a legfőbb nevelési feladat. Az órákon kooperatív munkaformával, játékidőben együttműködésre épülő játékokkal igyekszünk segíteni, megoldani a felmerült problémát. Az egyik játékban közösen egymást megérintve, a másikban véletlenszerűen alakult csoportoknak kell egymást segítenie.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A pályát az aszfaltot előre le kell takaríttatni a ráhulló ágakat el kell távolíttatni.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: A 2. játékhoz zsákocska szükséges, nálunk zsákbamacska a neve. Benne szókártyák vannak a szókártyákra állatnevek vannak írva.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A játékosok számának megfelelő számú szókártya nyomtatása, kivágása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Közösen választjuk ki milyen állatok bőrébe bújjunk, milyen állathangokat utánozzunk, vagyis milyen állatnevek kerüljenek a szókártyákra.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: 1. játék: Állatok bőrébe bújunk. Egy barátságos kutyus kirándulni viszi társait. Időnként megkérdezi: Ki a barátom? az állatok közül egy-egy bekiáltja nevét. A kutyusnak mindenki a barátja, kivétel a macska. Ha az ő nevét kiáltják be, a kutya mérges lesz és megkergeti társait, egyet el is kap. 2. játék: Az állatcsalád tagjai a kiránduláson eltévedtek, elvesztették egymást. Meg kell keresni a családtagoknak egymást, de csak állatnyelven beszélhetnek. Több állatfajta van, mindenki a saját nyelvén hívja társait. A nagy hangzavarban kell egymást minél előbb megtalálni.
  17. A játék menete, játékszabályok: 1. játék: A gyerekek egymás vállát megfogva egymás mögé helyezkednek el. Előre áll a kutyus, a kérdező. Ő vezeti a sort. Haladás közben teszi fel a kérdést: Ki a barátom?. A játékvezető rámutatással vagy névvel jelzi ki válaszoljon. Ha elhangzik a macska szó, a gyerekek szétfutnak a kutyusnak el kell kapnia valakit. Akit elkapott az lesz az új kutyus. 2. játék: 25 játékos esetén 5 állatcsaláddal dolgozunk. Tehát minden családba 5 gyerek tartozik. Hogy ki milyen állat lesz kártyahúzással dől el. A húzott állatnevet a játék kezdetéig titokban kell tartani. Először 5 kezdőjátékos húz 5 állatcsalád közül, majd a rajtig egymás mellé helyezkednek. A többiek is kihúzzák állatnevüket és szétszórtan elhelyezkednek a játéktérben. Jelre indul a játék. A 20 játékos saját állatnyelvén kezd el beszélni (nyávog, ugat, béget, bőg, kukorékol… stb.) . Az 5 játékos elindul, gyorsan keres egy családtagot a szókártyáját nekiadja és a helyére áll. A társ is továbbmegy keres egy másik családtagot odaadja a nála lévő két kártyát és a társa helyére áll. Ő is továbbmegy, átadja a már három kártyát és beáll a társa helyére. Így tovább. Az utolsó játékos, akinél összegyűlik az 5 kártya szalad a játékvezetőhöz. A beérkezés sorrendjében sorba állnak. A családokat tapssal jutalmazzuk.
  18. A játék lezárása: A családok összegyűlnek. Mindenki megtalálta a családtagjait és még jól is szórakozott. Megnézzük a beérkezés sorrendjét, a családokat megtapsoljuk. A gyerekek rögtön kérik a játék ismétlését, így még kétszer legalább el kell játszani.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Kinek melyik játék tetszett? Kinek az állathang utánzása tetszett, kié volt a legviccesebb. Megerősítem milyen jó, hogy emberi nyelv nélkül is megértették egymást és tudtak egymásnak segíteni.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet úgy is játszani, hogy nem a kártyákat adják át egymásnak a családtagok, hanem egymást gyűjtik össze, például kézfogással és együtt futnak be a célba. Kicsit baleset veszélyesebb, mert több a játéktérben a különböző irányú mozgás.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A 2. játék követéséhez nagyon megosztott figyelemre van szüksége a játékvezetőnek, mert egyszerre többen mozognak, több szálon fut a játék.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kollár Ildikó