JÁTÉKRA FEL!

Kocsisné Várnagy Tünde Csilla: ORSZÁGNYERŐ

  1. A játék neve, címe: ORSZÁGNYERŐ
  2. A játék pedagógiai célja: Mivel mozgásos játékról van szó, az elsődleges cél, maga a mozgás. Ez a játék gyorsaságot, ügyességet, változataiban stratégiát és emlékezetet is fejleszthet. Támogatja, hogy a játékosok bátran és határozottan nyilatkozzanak meg a játék során.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A talaj egyenetlenségeinek kiküszöbölése, a pálya ellenőrzése és a figyelem felhívása a veszélyhelyzetekre, a játék fokozott ellenőrzése.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Egy megfelelő méretű gumilabda vagy kisebbeknél szivacslabda. Előre elkészített pálya egy nagyobb méretű papíron vagy kartonon megrajzolva, vagy aszfalt kréta , amivel a betonozott területre felrajzolható a szükséges pálya rajza.
  12. Technikai igény: Javaslom, hogy sportolásra alkalmas cipőben és ruházatban legyenek a játékban résztvevők. Valamint a játékvezetőnél egy síp hasznos lehet!
  13. Az előkészítés feladatai: A játékhoz szükséges pálya, megrajzolása, a terület ellenőrzése, baleseti források megszüntetése a játék területén, vagy annak közelében.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek szívesen segítenek megrajzolni a játékhoz szükséges kiinduló kört, valamint szívesen beírják a saját országukat is. Figyelni kell, hogy jól olvashatóan és helyesen írják le annak az országnak a nevét, amit választanak. Esetleg tanácsokat lehet adni, ha még nem jut eszükbe annyi ország, ahányan vannak. /Örülnek a krétával való írogatásnak is a kisebbek biztosan! /
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Mindenki elfoglalja a helyét annak a körcikknek a szélén, amelyiken a maga választotta ország szerepel. Elég, ha az egyik lábát teszi rá, de úgy, hogy olvasható legyen milyen ország ő. Majd az óramutató járásával megegyezően sorban, hangosan elmondják az országuk nevét. Akár többször is elmondhatjuk, hiszen nem csak a saját országukat kell megjegyezniük, de a többiekét is valamennyire. A labda a kör középpontján kihagyott helyre kerül. / Ha nem a labdás változatot játsszuk, akkor a labdára nincs szükség. /
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok tehát körben állnak a saját országuk körcikkén és már talán megjegyezték a többiek országait is. Ekkor a legkisebb vagy legfiatalabb játékos kezdi a játékot úgy, hogy ezt mondja hangosan: – Legyen az a híres, nevezetes,…/és itt annak az országnak a nevét mondja , amit magában kiválasztott a többiek közül / Németország ! Erre mindenkinek szaladni kell, lehetőleg minél messzebb a kör közepétől. Addig szaladhatnak a játékosok, amíg a Németországot játszó játékos a kör közepére nem ugrik, ahol az ott lévő labdát felkapva, hangosan azt kiálltja, hogy – STOP !! Ebben a pillanatban mindenkinek meg kell állni ott, ahol éppen van. Nem mozdulhat el. A középre ugró játékos a labdával azt a játékost célozza meg, akit akar. Nyilván célszerű a legközelebb álló játékostársát megcéloznia a sikeres dobás miatt. Ha eltalálja a kiszemelt játékost, akkor az a játékos kiesik a játékból. Amennyiben nem találja el, akkor ő esett ki. Ha sikerül kidobni a társát, az új körben megint ő mondhat országot. Ha nem találja el a társát, akkor az mondhat a következő körben országot, akit nem tudtak kidobni. A játék addig tart, amíg csak két játékos marad. Ők a győztesek.
  18. A játék lezárása: A kiesett játékosok tovább figyelik és drukkolhatnak a még játékban lévő társaiknak. Közben azt is megfigyelhetik, hogy mi a titka a sikeres társaiknak. A győzteseket meg szoktuk tapsolni és megdicsérni is, minden játékossal együtt! Fontos, hogy a kiesett gyerekek ne éljék meg kudarcnak a kiesést!! Őket biztatni kell, hogy a következő játékban majd sokkal jobban fognak szerepelni!
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszéljük a tapasztalatokat. Ki hogyan érezte magát? Vajon hogyan maradhatott volna tovább a játékban az, aki korán kiesett. Mi lehet a titka azoknak, akik győztek, a szerencsén kívül. Mindenkinek érezni kell, hogy a játéknak nincs olyan tétje, ami miatt kellemetlenül érezhetné magát. A dobókészség, vagy a gyorsaság fejleszthető. Mindenki lehet győztes, ha figyel. Nyilván lesznek kevésbé ügyes gyerekek is, de őket további gyakorlásra, további játékra kell biztatni.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot főleg a kisebb korosztálynál lehet viccesebbre, játékosabbra venni. Ebben az esetben nincs labda. A középre ugró játékosnak nem kell eltalálnia valakit. Kérdeznie kell! Minden játékostársától kérhet lépéseket! Tyúklépés esetén a lábát pontosan a másik lába elé téve léphet csak. Óriáslépés esetén akkorát léphet, ugorhat amekkorát csak tud. Sorba megkérdezi az elszaladt társaitól milyen és hány lépést adnak neki. /Pl : Aki közelebb van az természetesen kevés és apró lépést ad, hogy ne érjenek el hozzá, míg azok, akik biztonságosabb távolságra tudtak szaladni, bőkezűbben adhatják a lépéseket ! Itt már egy kis stratégia is kell. / A kapott lépésekkel haladhat , ha eléri valamelyik társát úgy, hogy megérintse, akkor kiejtette őt. Ha nem jut el a kapott lépésekkel sem senkihez, akkor ő esett ki.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fokozottan figyelni kell a játékosok biztonságára. Ha félreértés van, be kell avatkozni, támogatni, segíteni kell, hogy pontosan megértsék mi a cél és hogyan kerülhetik el a kiesést. Ha a kiesett játékos rosszul éli meg a „kudarcot”, ami nyilván nem kudarc, segíteni kell, hogy a játékot, játéknak és ne valamiféle versenykihívásnak tekintse. Bár nyilván a versenyszellem erősítése is fontos, de nem ez a célom, ebben az esetben.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az előző osztályom tanulói szerették ezt a játékot, remélem ezek a gyerekek is megkedvelik. Különösen szeretik a fogó és csapatjátékokat, fontos is számomra, hogy mindannyian szeressék, mert viszonylag sok túlsúlyos tanuló jár ebbe az osztályomba, ezért is választottam egy ilyen mozgásos játékot. Ilyenkor kevésbé érzik a játék hevében terhesnek a futást például. Többszöri gyakorlást igényel a kicsiknél, mert ők nehezebben jegyzik meg az országokat. /A kört és az országokat rá lehet rajzolni egy nagyobb lapra, akkor a krétával való rajzolás helyett a kész rajzot szinte bárhol használhatjuk./
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kocsisné Várnagy Tünde Csilla