JÁTÉKRA FEL!

Kocsis Hajnalka: Kalóz a mocsárban

  1. A játék neve, címe: Kalóz a mocsárban
  2. A játék pedagógiai célja: Kooperáció, idegen nyelvi szókincsfejlesztés
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Akadálymentes, nagyobb tér
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 2 egyforma szókártya csomag, doboz (benne annyi kis meglepetéssel, ahány gyermek játszik)
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Ha teremben játsszák, legyen középen egy nagyobb hely, ahol a csapatok elférnek. Két, egyforma csomag szókártyát kell előkészíteni, és a központi tér két oldalán elhelyezni. Annyi kártya legyen egy csomagban, amennyi gyerek van egy csoportban. A csoportokkal szemben, a tér másik oldalán egy dobozt helyezünk el. Fel kell mérni, hogy a kártyákra lépve elérhető-e a doboz, ne legyen nagyon messze, mert akkor nem tudják kirakni a pallót.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek ismerik a képen láható dolgokat, cselekvéseket, vagy egyéb fogalmakat angolul. Ezeknek a kiejtését már korábban gyakorolták.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: 6-10 fős csoportokat hozunk létre, melyeknek kialakítása lehet véletlenszerű, vagy általunk valamilyen módon rányított. A diákok választhatnak maguknak nevet, ez esetben valamilyen kalóz nevet. Kerettörténet: Két ellenséges kalóz csapatunk van, akiknek a tudomására jutott, hogy a legendás Fekete Szakáll nevű kalóz elrejtette a kincsét a közeli mocsár egy szigetén. Ezt szeretnék a kalózcsapatok megszerezni, A mocsárban csak palló segítségével lehet közlekedni, melyet a szókártyák jelképeznek. Ebben a közös játékban mindenki egyforma szerepet kap. Ha esetleg valaki nem szeretne egyik csapatba sem kerülni, akkor az ellenőrzésben segíthet. A szavak helyességét kell figyelnie, így egyfajta versenybírói szerepkört tölthet be.
  17. A játék menete, játékszabályok: A csapatok tagjai egymás mögött felsorakoznak. A megbeszélt jelre a csapatok első tagjai odaszaladnak a hozzájuk közelebb eső, a tér hossaznti oldalán elhelyezett, vagy akár szétszórt kártyákhoz, felvesznek egy kártyát, hangosan kimondják a képen látható dolog nevét angolul, majd a kártyával visszaszaladva lerakják a csoport elé, hogy az a palló első deszkája legyen. Ez után megérintve a várakozó második embert, hátramennek a sorban. Elindulhat a második, és így tovább, amíg a kártyák el nem fogynak, és ki nem alakul a kártyákból egy palló a doboz irányába. Ezekre lehet csak rálépni, mert ha nem, akkor beleesik a kalóz mocsárba, elsüllyed és nem ér el a kincshez. Amikor az utolsó ember is visszaért, ismét elindul az első, de csak a kártyára léphet, és csak akkor, ha kimondja a kártyán lévő dolog angol nevét. Ha átér a túlpartra, indul a következő. Az a csapat veheti el a dobozt, akik leggyorsabban átjutnak a kincses szigetre. Ha valaki nem tudja a szót, kiabálhat, hogy ‘Help’, és akkor a többiek segíthetnek a szó kimondásában, ám de addig nem szólhatnak oda.
  18. A játék lezárása: A győztes csapat megkapja a kicsesládikót, és megnézheti mit rejt.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A dobozban elrejthető apró édesség, jutalomkorong, kiskártya, stb. Érdemes annyit beletenni, hogy a másik csapatnak is jusson. Így a győztesek kettőt választhatnak, és a másikat a vesztes csapat egyik tagjának adhatják vigaszdíjként. A gyerekek elmondhatják, hogy melyik szó okozott nehézséget, mi az, ami még nem annyira rögzült.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Amikor a kártyák még ott vannak egy – egy sorban a terem közepén, akkor további játékokra van lehetőség. Például a játékvezető kimond egy szót, és oda kell futni a csapatból egy-egy embernek megérintve a megfelelő kártyát, vagy lefordítják a kártyákat és memoriajátékot játszanak velük. A kártyák felszedését is lehet sorversenyként megoldani.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető figyeli, hogy a gyerekek követik-e az utasításokat. Valóban elhangzik-e a szó, és helyes-e. Ezért inkább csak két csapat részvétele javasolt, mert az még jobban követhető.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ha nem egyenlő számban vannak a gyerekek, akkor természetesen valakinek kétszer kell mennie, akiről a csoport dönt.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kocsis Hajnalka