JÁTÉKRA FEL!

Kochné Süli Andrea: The zookeeper (Az állatgondozó)

  1. A játék neve, címe: The zookeeper (Az állatgondozó)
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők képesek legyenek a korábban tanult nyelvi elemeket (has got, eats, lives, can stb.) spontán, magabiztosan és kreatívan használni. Tanultak ismétlése, gyakorlása. (Több órán keresztül az állatok leírásával foglalkoztunk angol órákon)
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok helycsere közben vigyázzanak egymásra
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: állatok képei/szókártyák a résztvevők számának megfelelően. Kréta vagy padlószőnyeg darabok.
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Tér kialakítása (nagyobb üres terület létrehozása), a résztvevők számánál egyel kevesebb karika megrajzolása a padlóra, vagy padlószőnyeg darabok elhelyezése körben. Állatos képek/szókártyák kiosztása a résztvevőknek, ez esetleg szabadon választott állat is lehet, de érdemes kicsit irányítani, hogy mindenféle állat szerepeljen (pl. madár, hal, emlős, stb.)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az állatos kártyákat előzetesen a résztvevők elkészíthetik, valamint a teremrendezésbe is bevonhatók. De már meglévő és korábban használt kártyákat is használhatunk.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető bemutatkozik, ő az állatgondozó, aki egy bizonyos állatot keres. Ez az állat nem akarja, hogy megtalálja őt, ezért elhagyja a jelenlegi helyét és elbújik egy másik ketrecbe. A padlóra rajzolt körök a ketrecek. Mindenki álljon bele egy körbe (ketrecbe). A játékosok körbe állnak, mindenki egy padlóra rajzolt körben áll, kivéve a játékvezetőt, aki most az állatgondozót alakítja. Az állatgondozó szövegének az eleje mindig ugyanaz, ismételjük el: The zookeeper is looking for an animal which, … A játékvezető elmondja, hogy a mondat befejezése mindig más legyen, pl. has got 2 wings, eats insects, can swim well, stb.
  17. A játék menete, játékszabályok: Amikor az állatgondozó elmondja a mondatot, minden állat, akire az állítás igaz, „meneküljön” el és keressen egy üresen maradt ketrecet magának. Szabályok: -nem lökhet ki senkit a helyéről, -nem állhat vissza a legutóbbi helyére -aki nem talált helyet, ő lesz az állatgondozó, és ő mondja a mondatot -az elhangzó mondatok nem ismétlődhetnek.
  18. A játék lezárása: Egyik lezárási lehetőség, hogy a játékvezető úgy alakítja a játékot, hogy amikor ismét Ő a zookeeper, a következő szöveget mondja : ’The zookeeper wants to feed the animal which,….. Come here if you …..’ Az első résztvevő, aki megérti és odamegy a játékvezetőhöz nyeri meg a játékot. Időhiány esetén ez lehet a megoldás egy gyorsabb zárásra. Másik lehetőség, hogy egy pár kör után, akinek nem jutott ’ketrec’, elhagyja az állatkertet, de előtte még választ maga helyett egy másik állatgondozót. Így fokozatosan elfogynak a ketrecek és a végén az nyer, aki utoljára lesz állatgondozó.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető megdicséri a résztvevőket. Ha van nyertes játékos, akkor ő kaphat valami kisebb jutalmat, pl. matrica, édesség. Lehet jutalmazni a legviccesebb mondatokat, javítani közösen a hibásakat, kiemelni a legjobbakat
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kiesett játékosok zavarhatják a játékot, pl. a játéktérben maradnak, de nem mozognak, leguggolnak, vagy fél lábra állnak. Mondjanak csak tagadó mondatokat. Azok az állatok hagyják el a ketrecet, akikre nem igaz az állítás. Másik variáció, hogy nem esnek ki a játékosok, hanem zálogot adnak, amit később ki kell váltaniuk. A nyertes az, akinek adott idő alatt nem kellett zálogot beadnia. Ennek előnye, hogy senki sem unatkozik, és tovább lehet vinni a játékot, valamint több nyertes is lehet. Más témákra, nyelvi elemekre is átírhatjuk az egész feladatot. pl. mindenki egy foglalkozás nevét kapja meg és a játékvezető keresi azt az embert, aki…, de saját magukra is
  21. A játékvezető speciális feladatai: Mivel a játék idegen nyelven zajlik, érdemes a megértést mindig ellenőrizni. Az első pár körben, lehet, hogy célravezetőbb mindig a játékvezetőnek eljátszani a zookeeper szerepét. Miután már ő is megváltoztatta a helyét és úgy is lejátszottak pár kört, be lehet vezetni a kiesést.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kochné Süli Andrea