JÁTÉKRA FEL!

Köbölné Gál Mónika: Kukás játék

  1. A játék neve, címe: Az eredeti cím a „Száz labda” , az általam használt cím a „Kukás játék”
  2. A játék pedagógiai célja: Koncentráció, ügyesség, figyelem, együttműködés, kommunikáció fejlesztése, számfogalom megerősítése /környezetvédelemre való nevelés is, ha például a kerettörténetben megfogalmazzuk, hogy meg akarunk szabadulni a szeméttől és ezt egyébként hogyan csinálnánk: szelektív hulladékgyűjtés …/
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő cipő, hogy ne csússzanak el, sima terület (pl. tornaterem vagy udvar). Előzetes megbeszélés annak érdekében, hogy ne egymás arcába dobják pl.a labdát. ( Lefelé dobni vagy gurítani szabad, nem lehet rúgni a labdát.)
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 10 vagy több páros számú labda
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A labdák előkészítése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A labdák kipakolásában már a kis gyerekek is tudnak segíteni
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt a következő kerettörténet hangzik el: Most kukás játékot fogunk játszani. A kukások feladata az, hogy megtisztítsák a térfelüket a felesleges „szeméttől”, most a szemét a mi játékunkban 5-5 labda, hiszen most már tudunk ötig számolni. Arra kérlek titeket, hogy a sípszó után törekedjetek arra, hogy mindig az ellenfél térfelén legyenek a labdák. Percenként megállítom sípszóval a játékot, ekkor nem lehet dobni, és megszámoljuk, kinél van több labda. Az kap pontot, akinél kevesebb a labda abban a pillanatban. A számolásban ti is segíthettek nekem!
  17. A játék menete, játékszabályok: „A” verzió: A játékhoz tetszőleges számú labda használható, lehetnek kis labdák és sok, de lehet gumilabda is pl.5-5 darab a két térfélen elhelyezve (mi így játszottuk). A kisiskolás korosztály miatt praktikusabb a két kézzel megfogható gumilabda és a nem túl sok labda. Így könnyebb a pontozás is. Mindenképpen egyenlően elosztva kell elhelyezni a térfeleken, hogy a gyerekekben ne legyen olyan érzés, hogy az egyik csapat előnnyel indult. Most mi úgy játszottuk, hogy a középre lehelyezett labdákból 5-5 labdát elvett a két csapat, majd sípszóra indult a játék. „B” verzió: a játék lényegében ugyanez, de vannak megfigyelők: „Szemétellenőrök”. Ez akár több gyerek is lehet, például kijelölünk 2-2 gyereket, aztán cserélünk. Az ellenőrök feladata az, hogy amikor azt látják, hogy az általuk megfigyelt területen egyáltalán nincs labda, akár egy másodpercig, akkor bekiabálják, hogy: tiszta! Ekkor két pontot kap az adott csapat, a játék többi részében pedig ugyanúgy síppal megállatjuk a játékot az előbb leírt módon. és egy-egy pontot lehet szerezni. A második verziót is játszottuk, hiszen így még izgalmasabb és érdekesebb volt a játék.
  18. A játék lezárása: A gyerekekkel megbeszéltük, hogy melyik csapat nyert és miért. Megfogalmazták, hogy mire kell legközelebb jobban figyelniük, hogy gyorsabban tudjanak reagálni.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Önmagukat értékelték, közösen megbeszéltük, hogy a csapatok mikor nyertek, mikor veszítettek. Több forduló volt, így mindenkinek lehetett sikerélménye. Tetszett nekik, hogy számolhattak közben és észrevették, hogy a sípszóra azonnal meg kell állni, mert az utána eldobott labdákat már nem vettem figyelembe. Jól esett nekik a mozgás, megvalósultak a kitűzött célok.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Fent már leírtam a „B” verziót. Emellett nagyobbakkal több labdával is lehet játszani.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőtől ez a játék nagyfokú koncentrációt igényel, gyorsan fel kell mérni, hol mennyi labda van. Közben ügyelni arra, hogy betartsák a játékszabályokat, pl. ne rúgják a labdát, mert az balesetveszélyes lehet.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék úgy gondolom, bármely korosztálynál játszható, el kell érni, hogy egyre gyorsabban dobjanak, esetleg nehezíteni lehet azzal, hogy igyekezzenek minél távolabbra dobni, hiszen akkor nehezebb szabadulni a labdáktól.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Köbölné Gál Mónika