A játék neve, címe: Szafari
A játék pedagógiai célja: A koncentráció, figyelem fejlesztése volt az elsődleges célom ezzel a játékkal, de ha már jól megy , akár óra közben is felhasználhatom majd egy kis átmozgatásra, energetizálásra, de tananyag ismétléséhez, gyakorlásához is jó lehetőség ráhangolódásra, feszültségoldásra.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Ebben a játékban leginkább egymásra és a játékvezetőre kell figyelniük.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Ehhez a játékhoz nincs szükség eszközre.
Technikai igény: Különösebb technikai igénye sincs ennek a játéknak.
Az előkészítés feladatai: Az osztályterem első két padját kicsit 2-2 tanuló hátrébb tolja. (De enélkül is kényelmesen, balesetveszély nélkül eljátszható ez a játék.)
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Teremrendezés segítése.
A játék megnyitása, nyitánya: Álljatok körbe! Alakítsatok ki egy szép kört úgy, hogy egy fiú mellett egy lány álljon! Én állok először a kör közepére. Kedves Gyerekek! Az állatok világnapja köré építettük ezt a hetet, a Bumm, illetve a Vikinges játékunkat is ehhez alakítjuk ma át. Azt a nevet adtam neki, hogy: Szafari. Nagyon szeretitek az állatokat, ezt már tudom, de most olyan állatok bőrébe bújunk, melyek nem itt Magyarországon élnek. Ehhez elutazunk az állatkertbe, ahol többek között látunk elefántot, zsiráfot és még pálmafát is. Mindenki tudja hogyan néznek ki ezek az afrikai állatok? És hogyan néz ki egy pálmafa? Nézzétek csak meg az interaktív táblánál ezeket az állatokat és a pálmafát is! Mondjuk el a tulajdonságaikat… elefánt: hosszú ormánya van, nagy fülei vannak… zsiráf: hosszú nyaka van, a bőrén barna foltok vannak… pálmafa: magas fa, szép terebélyes ágakkal…
A játék menete, játékszabályok:A kör közepén álló – először én – rámutatok a körben állók egyikére, és azt mondom, hogy elefánt, vagy azt, hogy zsiráf, vagy éppen pálmafa . A kiválasztott személynek erre úgy kell reagálnia, hogy a tőle jobbra és balra levőkkel megformázza a kívánt tárgyat, illetve állatot. Az elefántot például a következőképpen lehet megformálni: a középen álló személy két kezét egymás mellé teszi és előrenyújtja, amivel az elefánt ormányát kapnánk meg, míg a mellette állók felé fordulva két karjukat felemelik úgy, hogy kezükkel a fejüket és a csípőjüket érintik, amivel az elefánt füleit jelzik. Zsiráfot úgy formázunk, hogy a középen álló személy az egyik karját magasba emeli, ezzel jelzi a zsiráf hosszú nyakát, a két mellette álló személy pedig felé fordulva a foltjait simogatja. Pálmafa esetén a középen álló személy egyenesen áll és kezeit a magasba emeli; a mellette állók külső karjukat félkörívesen meghajlítva felemelik, ezek lehetnének az ágak. A játék különböző csoporttagok kiválasztásával folytatódik, lehetőleg minél rövidebb idő alatt. Játékvezető cserénél megkérem a gyerekeket, hogy mindenki cseréljen helyet úgy, hogy más legyen a szomszédja. Én is beállok játszani a gyerekekhez a körbe. A hármasnak azonnal meg kell formálnia az elefántot, a zsiráfot vagy a pálmafát méghozzá mindannyiuk részvételével. Ahogy ügyesednek, ezt a fajtáját is a játéknak egyre gyorsabban játsszuk!
A játék lezárása: A játék bármikor befejezhető, de 2-3 cserét és a gyorsabb váltást mindenképpen megvárom. Köszönöm a játékot, térjünk haza az állatkerti szafarinkról!
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Jól felébredtünk, átmozgattuk magunkat! Megdicsérlek benneteket, egyre jobban figyeltek egymásra, és egyre jobban koncentráltok a megformázandó feladatra. Tapsoljuk meg egymást!
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Környezetismeret órán család témakörnél eljátszhatnánk a konyhai eszközök bemutatását. Reggelizünk és képzeljétek el, hogy pirítóst készít anya, a mellé pedig teát isztok reggelire. A kenyérpirítót úgy formázzuk meg, hogy a középső tanuló ugrál, mint ahogy a kenyérszelet kiugrik a sütőből, a mellette állók pedig felé fordulva mindkét kezüket előre nyújtva magát a kenyérpirítót mutatják. A teás kannánkat úgy formáznánk meg, hogy a középső személy a kanna kiöntőjét mutatná egyik kezével a szája előtt, a tőle balra és jobbra állók pedig a kanna kerek füleit jelzik úgy, hogy felé fordulva mindkét kezükkel érintik társuk vállát és csípőjét. Matematika órán bármilyen művelet gyakorlásánál a bumm helyett a példát mondom, a két tanuló pedig az eredményt. Számolási rutinjukat, számolási gyorsaságukat fejlesztem ezzel a játékkal és mellette mozognak is!
A játékvezető speciális feladatai: Rossz mutatásnál, illetve lemaradáskor a nevetés nem kinevetést jelent, előre megbeszélem a gyerekekkel, csupán jó hangulatot. Ha a következő mutatás a tanulóra kerül, már mindig pontosabb és ügyesebb lesz benne! Érezzük jól magunkat úgy, hogy egyre ügyesebbek, figyelmesebbek és gyorsabbak leszünk!
Egyéb/megjegyzés: Játék végén ihatnak egyet, aztán folytatódik tovább az egyéb tanórai munka.
A játékot lejegyezte: Kobán Tünde