JÁTÉKRA FEL!

Klespitz Józsefné: Noé bárkája

  1. A játék neve, címe: Noé bárkája
  2. A játék pedagógiai célja: A meglévő tudás ismétlése, elmélyítése. Az erdő témakörben tanult állatok rendszertani besorolásának gyakorlása: rovar, madár, emlős.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A gyerekek figyelmét felhívom, hogy vigyázzanak saját és társaik testi épségére.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Erdei állatokat ábrázoló képek. Székek (résztvevők -1 db).
  12. Technikai igény: Nincs,
  13. Az előkészítés feladatai: Székek körbe rendezése. Képek válogatása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ráhangoló játékkal (pl. Kinn a bárány, benn a farkas).
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Noé bárkájába gyűjti az özönvíz elől az erdei élőlényeket is. Mindegyik helyet szeretne foglalni a bárkán, ha szólítják.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékot a kerettörténet ismertetése után próbajátékkal indítjuk. Közben felhívom a tanulók figyelmét az óvatos mozdulatokra, nehogy a sietségben összeütközzenek. Minden tanuló húz egy állat képet, amiről az erdő témakörében illetve az erdei iskolában tanultunk. Körben helyet foglalnak. Egy tanulónak nem jut hely. Ő középen áll és elkiáltja magát "madarak!". Ekkor a madaraknak helyet kell cserélniük. A középen álló gyermek is igyekszik helyet foglalni. Akinek nem jutott hely a bárkán, középre áll és kiállt, szólítja például az emlősöket vagy a rovarokat. Ám néha a móka kedvéért kiálthatja "Noé bárkája!", ekkor mindenki felállhat és helyet cserélhet. A játék vezető figyeli, tévednek-e. Közben javítja a hibákat és a "vétkes" zálogot ad.
  18. A játék lezárása: A tévedő gyerekek kiváltják zálogaikat egy erdei állathoz kapcsolódó szólás vagy közmondás eljátszásával vagy az élőlény jellemző tulajdonságainak bemutatásával.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Állatokat ábrázoló matricát vagy színezhető nyomdát kapnak jutalmul.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Későbbi években más rendszertani kategóriákkal is kiegészíthető (hüllők, kétéltűek). Vagy matematika órán számkártyákat osztva helyet cserélhetnek pl. a 2, 3, 4 többszörösei; esetleg síkidomok.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Játék közben figyelni a helyes választásokra, illetve javítás.
  22. Egyéb/megjegyzés: Legideálisabb erdei iskolában a szabadban körben ülve játszani.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Klespitz Józsefné