JÁTÉKRA FEL!

Klenovics Alexa: Testrészragasztó

A játék neve, címe: Testrészragasztó

A játék pedagógiai célja: Képességfejlesztés: figyelem, testséma, jobb és bal irányok gyakorlása. Megmozgatás, szórakoztatás

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A játék elkezdése előtt fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a résztvevők vigyázzanak magukra, egymásra, körültekintően és óvatosan szaladjanak a célhoz. Csak olyan célt határozzunk meg, ami mindenki számára balesetmentesen megközelíthető (pl. éles sarkokat kerüljük, sok résztvevő esetén nagy felületeket válasszunk, ahova mindenki odafér).

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Technikai igény: Bútorok, a helyszínen levő tárgyak.

Az előkészítés feladatai: Szükség esetén a helyszín biztonságossá tétele (balesetveszélyes eszközök elvitele).

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Testrészeket megnevező és megmutató mondókával, pl:

Itt a szemem, itt a szám Ez meg itt az orrocskám. (mutatás szemre, szájra, orra) Jobbra, balra két karom, Forgatom, ha akarom. (jobb és bal kéz emelgetése, forgatása) Két lábamon megállok, Ha akarok, ugrálok. (lábak ütögetése, ugrálás)

A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet, bevezető szöveg: Egy vicces varázsló vagyok, aki a testrészeiteket fura helyzetekbe ragasztja. Mondok egy utasítást, hogy melyik testrészetek hova ragadjon. Az lesz a legügyesebb, aki leghamarabb odaragasztja a megfelelő testrészét a megfelelő helyre.

A játék menete, játékszabályok:Ismertetjük a kerettörténetet és megbeszéljük, mire kell figyelnünk, hogy biztonságosan, balesetmentesen tudjunk játszani. Végezhetünk pár próbát, amikor még nem élesben megy a játék, csak felmérjük, hogy minden résztvevő érti-e a szabályokat. Első körben mi mondjuk az utasításokat, hogy melyik testrész hova ragadjon. Minden utasítás végrehajtása után ellenőrizzük, hogy mindenki jól csinálta-e (aki nem, az javítja), majd visszaállunk a kiinduló helyzetbe, és jöhet az újabb ragasztós varázslat. Először lehet saját testen belül (pl.: Ragadjon a jobb kisujjad a bal füledhez!), majd a térben (pl.: Ragadjon a bal könyököd az ajtóhoz!). A végén jutalmul a gyerekek is lehetnek varázslók, ők is mondhatnak utasításokat, majd ellenőrizhetik, jól csináltuk-e.

A játék lezárása: Amikor úgy érezzük, előre meghatározott számú varázslat erejéig (2-3) átadjuk a varázsló szerepét egy-egy gyereknek, aki vállalkozik a szerepre. (Vagy ha mindegyikük szeretné, akkor mindenki lehet varázsló egy kis időre. A lényeg, hogy önként vállalják, ne tegyük kötelezővé.) Ha mindenki varázsolt már, aki szeretett volna, közösen visszavarázsoljuk a testrészeinket a normális működésbe.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megkérdezhetjük, hogy tetszett nekik a játék, milyen volt varázslónak lenni, játszanának-e legközelebb is ilyet. Megdicsérhetjük őket, megköszönhejtük, hogy játszottak velünk.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Kisebb gyerekeknél (óvodások) egyszerűbb testrészeket mondhatunk (pl.: Ragadjon a kezed a füledre!). Iskolásoknak lehet nehezíteni, ha 2-nél több gyermek játszik, úgy, hogy mondunk egy szempontot, amire még pluszban figyelniük kell, pl. Annak a jobb kisujja ragadjon a kilincshez, akinek van háziállata!

A játékvezető speciális feladatai: Olyan utasításokat mondjunk, amik balesetmentesen végrehajthatóak. Kezdjünk egyszerűbb testrészekkel, rövidebb utasításokkal, és ha ezek jól mennek, akkor nehezíthetünk apróbb testrészekkel (pl. boka, tarkó), összetettebb utasításokkal (pl. egynél több testrész ragadjon egyszerre több helyre).

A játékot lejegyezte: Klenovics Alexa