JÁTÉKRA FEL!

Kissné Soós Judit: Menekülj a kapun át!

  1. A játék neve, címe: Menekülj a kapun át!
  2. A játék pedagógiai célja: A közös játék öröme – szórakoztató játék; koncentráció, ügyesség, fürgeség, taktikázás fejlesztése; becsületes és balesetmentes játékra való törekvés.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő és biztonságos helyszín kialakítása, biztosítása; figyelmük felhívása a biztonságos játékra, a lehetséges baleseti lehetőségekre.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 1 sál
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Terem átrendezése, megfelelő játéktér kialakítása; sál bekészítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Együtt rendeztük át a termet; az egyik tanulóé volt a sál.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Olvasás órán olvasmányként, szövegértési feladatként ismertük meg ezt a játékot. Már akkor megbeszéltük, hogy el is fogjuk játszani. Ez az igazi szövegértés! 🙂 Úgy gondolom, mivel iskolai tankönyvben lévő olvasmányról van szó, nem sértek vele semmilyen jogszabályt. Gyakorló pedagógus vagyok, a játék a mindennapjaink része. Amennyiben ez így, ebben a formában nem felel meg a vizsgakövetelményeknek, úgy készítek egy teljesen új játékot, új játékvezetési tervet. Kicsi gyerekek lévén, a megvalósítás nem mindig kézenfekvő és gördülékeny, nem alapozhattam arra, hogy mindenre emlékeznek, és elsőre teljesen pontosan fognak játszani, tehát úgy kellett levezetnem a játékot, mintha új lenne: szabályok ismertetése, figyelemfelhívás a balesetveszélyre, a játék szempontjából fontos részletekre. Legalább annyira voltak izgatottak a játék miatt, mintha teljesen új játékkal leptem volna meg őket. Duplán hatékony volt ez a feladat: mélyült a szövegértésük és egy nagyon jó játékkal töltöttük el az időnket. Az osztályt két csoportra osztom és kiszámolóval kiválasztunk egy gyereket, ő lesz a fogó. Ez a játék fogójáték.
  17. A játék menete, játékszabályok: A két csoport kettős körben helyezkedik el. A gyerekek fogják egymás kezét. A belső kör közepén guggol a fogó. A külső körben két tanuló egy sálat fog, vagyis egy sál két végét tartják a kezükben. Egy általuk választott rövid dalt énekelve egymással ellentétes irányban haladva körbe jár a két kör. A belső kör jobbra, a külső kör balra mozdul. Ez mindig így lesz a játék további folyamán is. Az ének végén mindkét kör megáll. Majd ekkor a sálat tartó két tanuló magasra emeli a sálat, mintegy kaput tartva. A belső kör tagjai e kapun át menekülhetnek a fogó elől. Az eddig guggoló fogó ekkor elkezdi üldözni őket: aki ügyes, kiszalad körön kívülre, de akit megérint, az kiáll a játékból, vagyis kiesik. Amikor a belső kör játékosai mind elhagyták a belső kört, vagy kiestek, a fogó visszamegy a helyére és a még ki nem esett játékosok is visszaállnak a belső körbe. Az újrakezdésnél a külső körben a következő páros tartja mindig a sálat. Kézfogással, jelzésemre folytatódik tovább a játék. A játék addig tart, amíg csak egy tanuló marad a belső körben. Ő lesz a győztes, és a következő fordulóban a fogó. A két kör tagjai helyet cserélnek egymással és új fogóval folytatódik a játék. Addig játszottuk a játékot, míg mindenki sorra került és volt a belső kör tagja. A fontos részleteket – hogyan tartsák a kaput, hogyan fussanak ki a körből, hogyan álljanak vissza a körbe, külső és belső kör cseréje… - kipróbáltuk, mielőtt „élesben” játszottuk volna. Megbizonyosodtam róla, hogy értik-e a részleteket. A játék akkor jó, ha a szabályokat is betartjuk!
  18. A játék lezárása: Győztest hirdettünk.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mindig dicsérek, ösztönzök, biztatok. A jutalom : a közös játék öröme. „Tetszett? Nem tetszett? Mi tetszett? Mi nem tetszett?” Megbeszéljük, hogy érezték magukat játék közben, mire figyeljünk legközelebb, hogyan játszhatnánk még el ezt a játékot?!
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Játszhatjuk 2 fogóval is, nagyobb térben, több gyermekkel; rövidebb sálat is tarthatunk; két kaput tartva is játszhatjuk; a fogó csak egy lábon ugrálva /nyusziugrásban/ békaugrásban/egy lábon ugrálva, nehezítve haladhat.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Az általános játékvezetésen túl speciális feladat ebben a játékhelyzetben nincsen.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagyon élvezték a gyerekek a játékot, kérték, hogy máskor is játsszuk el! Ez az igazi jutalom és eredmény!!! 🙂
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kissné Soós Judit