JÁTÉKRA FEL!

Kissné Kulcsár Anikó: Méhek, munkára!

  1. A játék neve, címe: Méhek, munkára!
  2. A játék pedagógiai célja: – a méhekről hallott meséhez kapcsolódva a téma játékos feldolgozása, élmény – színfelismerés (vizuális érzékelés, észlelés fejlesztése) – reakcióidő, gyorsaság felmérése, fejlesztése, nagymozgás – az idő múlásának játékos érzékeltetése – kikapcsolódás – „z” hang hangoztatásával a beszédszervek erősítése
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Játéktér biztonságossá tétele, megfelelő tér kialakítása
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Arcfesték Napocska, vagy bármi, ami azt jelképezheti Méhkas dekoráció
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Arc (fekete csík) festése Méhkas helyének kijelölése (jó, ha van dekoráció) Citromsárga dolgok elhelyezése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kiesett játékosok "kelthetik fel" a napot. Ujjra húzható méhecskéket lehet készíteni, ekkor ezeket kell repíteni, nem muszáj arcot festeni.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Amikor a nap felkel, vagyis megjelennek az első napsugarak, a méhecskéknek egy kijelölt helyről, a méhkasból el kell repülni virágporért, amit vissza kell, hogy szállítsanak a méhkasba, mielőtt a nap lemegy. Repülés közben hangot is kell kiadjanak, zümmögni kell. Ha a megadott időn belül nem érkeznek vissza, a méhkas ajtaja bezárul, és sajnos már nem tudnak bejutni oda, kiesnek a játékból.
  17. A játék menete, játékszabályok: Az időt egy napocska segítségével mérjük. A játékvezető az égtájaknak megfelelően megáll, kelet felől felkelti a napot (elkezdi felemelni a jobb oldalán). Folyamatosan, lassan mozgatva halad a nap egyre feljebb, és feljebb, majd miután eléri a legmagasabb pontot, lejjebb és lejjebb és végül a játékvezető bal oldalán lenyugszik. Így jelzi az idő múlását. A játékosoknak ez idő alatt kell valamilyen citromsárga dolgot begyűjteniük, ami a virágport jelképezi. Azzal vissza kell érjenek a méhkashoz, még mielőtt lejárna az idő, vagyis lemenne a nap. Akinek ez nem sikerül időre, vagy nem citromsárga dolgot gyűjt be, az kiesik a játékból, a többiek egy újabb nap kezdetén (következő kör) ismét kirepülnek a kasból, hogy végezzék a dolgukat.
  18. A játék lezárása: Addig játsszuk, amíg csak két játékos marad. Aki az utolsó körben a legszorgosabb, leggyorsabb méhecske, és hamarabb ér vissza, megnyeri a játékot. Persze, csak ha "virágport" is hoz.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztest megtapsoljuk, de folyamatosan dicsérek, biztatok, lelkesítek.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nem csak virágport gyűjthetnek, hanem egy adott témának megfelelően bármit. pl. a környezetvédelemmel kapcsolatosan hulladékgyűjtést is eljátszhatunk velük, akár szelektíven is. Ha a forma a lényeges, akkor annak megfelelően kerek, szögletes stb. dolgokat gyűjthetnek, vagy ha az anyag lényeges, akkor fém, fa, műanyag dolgokat gyűjthetnek. A gyűjtött dologtól függően változtatjuk a méhecskéket mássá.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Nincs
  22. Egyéb/megjegyzés: Nincs
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kissné Kulcsár Anikó