JÁTÉKRA FEL!

Kiss Csanád: Együttműködésvár

  1. A játék neve, címe: Együttműködésvár
  2. A játék pedagógiai célja: együttműködés megtapasztaltatása, nonverbális kommunikáció fejlesztése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: építőkockák
  12. Technikai igény: Nincs szükség speciális technikai kellékre, de kényelmesebb, ha minden résztvevőnek van széke, amire leülhet
  13. Az előkészítés feladatai: A résztvevők számának megfelelő mennyiségű szék elhelyezése kör alakban, az építőkockák elhelyezése egy kosárban
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem berendezésébe bevonhatók a résztvevők.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék megkezdése előtt mindenki helyet foglal a székén, körben. A körbeadott kosárból mindenki egyformán, a játékvezető által meghatározott darabszámú építőkockát vesz ki. A játékvezető elmondja, hogy most egy várat fogunk építeni ezekből a kockákból. Most meghatározhatjuk közösen, hogy milyen legyen a vár. Pl. magas tornya(i) legyenek, vagy legyen kerítéssel körbevett udvara stb.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék során nem szabad beszélni. Kizárólag egymásra való odafigyeléssel, nonverbális jelzésekkel szabad kommunikálni. Figyelni kell a többi játékos szándékát. A játékot bármelyik játékos megkezdheti azzal, hogy a kör közepén lévő térre letesz egy építőkockát. Ezután egy következő játékos teszi le az ő kockáját. Egyszerre csak egy játékos tehet le kockát és egyszerre csak egy kockát tehet le minden játékos. Az előre meghatározott cél ( pl. legyen udvara a várnak) szem előtt tartásával a társakra figyelve, az általuk már lehelyezett kockák helyzetének észlelésével épülhet meg a szép együttműködésvár.
  18. A játék lezárása: Az utolsó építőkocka elhelyezésével ér véget a játék.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Meg lehet beszélni, hogy mennyire sikerült megvalósítani a célt és a játékvezető megdicsérheti a játékosokat, ha szép, az előzetesen megbeszélt szempontoknak megfelelő várat építettek a játékosok úgy, hogy a szabályokat is betartották. A játékosok elmondhatják, milyen érzéseik voltak a játék alatt, mennyire volt könnyű vagy nehéz észlelni a társak szándékát illetve kommunikálni a saját szándékunkat, milyen volt alkalmazkodni a társakhoz, azaz milyen volt együttműködni. Meg lehet beszélni, hogyan lehetett volna hatékonyabb a csoport.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az előre meghatározott célok változatosak lehetnek a játékosok fantáziája szerint.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Az esetlegesen türelmetlen játékosokat, akik nem bírják ki, hogy megszólaljanak, azokat figyelmeztetni a szabályok betartására úgy, hogy a hangulat ne romoljon el, a játék ne akadjon meg. A játék lezárása során irányítani a játék folyamatának elemzését.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot újra és újra játszva sokat fejlődik az egymásra figyelés, az együttműködés képessége és a nonverbális kommunikáció, egyre szebb várak épülnek.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kiss Csanád