JÁTÉKRA FEL!

Kisgyörgyné Bakos Noémi: Dobókockával matekórán

  1. A játék neve, címe: Dobókockával matekórán
  2. A játék pedagógiai célja: A tanult tananyag elmélyítése, gyakorlása játék közben.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: dobókocka, toll, papír
  12. Technikai igény: Asztal, körülötte székek
  13. Az előkészítés feladatai: Az asztal köré székeket rakok. Az asztalra 1 dobókockát, 1 tollat és annyi papírt ahány gyerek ül az asztalhoz.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az óra elején vagy az óra végén játszhatjuk , gyakorlás , elmélyítés céljából.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekek már eredetileg is csoportban dolgoztak – dolgoznak az órán. Ezért játékkal kezdjük , bemelegítés képen.
  17. A játék menete, játékszabályok: A Játékra fel! továbbképzésen rengeteg érdekes feladattal találkoztam. Most nem vagyok osztályfőnök, így olyan játékot választottam, amivel matematika óráimat színesítettem. Szeretem azokat a feladatokat, amelyek elvégzése közben a gyerekek szinte észre sem veszik, hogy tanulnak, gyakorolnak. Fő mottóm: Játszva tanulás! A dobókockás játékok gyorsan lejátszhatóak, nem igényelnek sok eszközt. A 6. osztályosokkal az osztók, többszörösök, prímszámok, összetett számok anyagrésznél játszottuk ezt a játékot gyakorló órán. 4 tanuló ült egy asztalnál. Minden tanuló előtt volt egy papír az asztal közepén egy toll és egy dobókocka. Feladat, szabályok: Aki 6- ost dob, annál van a toll, és az dolgozik mindaddig míg az asztalnál ülők közül valaki újra nem dog 6 – ost. Akkor ez a személy elveszi az előző tanulótól a tollat és ő ír a papírjára. 1. feladat: 3 többszöröseit kell felsorolni játékidő : 5 perc 2. feladat: prímszámokat kell felsorolni játékidő: 5 perc 3. feladat: összetett számokat kell felsorolni játékidő: 5 perc
  18. A játék lezárása: Egy – egy játék végén megszámoljuk ki meddig jutott, ki írt a legtöbb megoldást és persze ki írt jó megoldásokat. Akár egymásét is javíthatják, ezzel is tanulnak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Nagyon nagy öröm volt számomra, hogy a gyerekek mekkora élvezettel végezték a feladatokat. Miután megoldották a 3 feladatot , kérték, hogy hadd játsszák újra! Minél többször játszották el, annál tovább jutottak a számok felsorolásában. Egyre kevesebb hibát ejtettek. Keveset gondolkodtak, az idő múlása miatt gyorsan kellett gondolkodniuk. Úgy érzem a célomat maximálisan elértem. A begyakorlást a tudás mélyítését nagyban segítette. Azóta is sokszor kérik, hogy hadd játszanak ehhez hasonlót. A tanfolyamon megtanult játékokat próbálom átvariálni, átültetni a matematika tanításomba.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Más témában is keresem a lehetőséget .
  21. A játékvezető speciális feladatai: Idő mérése. Számolás a végén. Esetleges viták elkerülése.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Kisgyörgyné Bakos Noémi