JÁTÉKRA FEL!

Királyné Lukács Gyöngyi: Dömötör, a mi barátunk

  1. A játék neve, címe: Dömötör, a mi barátunk
  2. A játék pedagógiai célja: – Beszédértés, beszédbátorság erősítse, szókincs bővítése – Testséma, téri tájékozódás fejlesztése, térirányok gyakorlása – Figyelemkoncentráció fejlesztése
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a gyerekek figyelmét, hogy helyváltoztatásnál figyeljenek egymásra.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: – Óvodás gyerek méretű rongybaba, Dömötör – A játék mozgásos részéhez tornakarika.
  12. Technikai igény: A játék mozgásos részéhez CD lejátszó, zenei CD
  13. Az előkészítés feladatai: Csoportszobai nagy szőnyeg elpakolása, hogy kényelmesen körbe tudjunk ülni, állni, mozogni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: – Gyerekekkel közösen készített, óvodás gyerek méretű rongybaba. A gyerekek nevezték el Dömötörnek. Ő a mi barátunk. Fagyi a jele. – Játékok közös elpakolása a szőnyegről.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: – Dömötör magányos, szeretné, ha lennének barátai, szeretne megismerkedni a gyerekekkel. – A játékban résztvevő gyerekek egyenként bemutatkoznak Dömötörnek. Jobb kar nyújtása, kézfogás. – Dömötör beszélget velük. (A gyerekek életkorának és egyéni képességeinek megfelelően néhány kérdést teszek fel Dömötör nevében. Pl.: Hány éves vagy? Mi a jeled? Hol laksz? Mi a kedvenc játékod?) – Dömötör mindenkinek nagyon örül, mindenkit megsimogat.
  17. A játék menete, játékszabályok: Plüssállat adogató játék átalakítása – A gyerekek körben állnak. Én a kör részeként irányítok, szükség szerint segítek a gyerekeknek. – Dömötört kézről kézre adjuk. Balról, jobbra haladunk, miközben a babát épp adó gyerek mondja a saját nevét és a mellette állóét, akinek a babát adja. Pl.: – Dömötör nem Kevinnél van, hanem Lillánál. stb. – Ugyanezt megismételjük óvodai jelekkel. Pl.: – Dömötörnek nem fagyi a jele, hanem mozdony. stb. Utánozzuk Dömötört! – Dömötör mozgását kell utánozni. Pl.: – Ti is integessetek, mint Dömötör! Guggoljatok le! Nyújtózkodjatok! Vakarjátok meg az orrotokat! stb. Dömötör azt mondja… – Megbeszélem a gyerekekkel, hogy amit Dömötör mond, azt utánozni kell, de, amit az óvó néni mond azt nem szabad utánozni. Ezután mondom az utasításokat. Pl.: Dömötör azt mondja, hogy tapsoljatok! Ilyenkor a gyerekeknek tapsolni kell, hiszen Dömötör utasítását követjük. Az óvó néni azt mondja, hogy tapsoljatok! Ilyenkor nem lehet tapsolni, most nem kell szót fogadni! Karikagyűjtő – Egy gyermek fogja Dömötört, ő áll középen. A többiek körben állnak körülötte. Mindenki kap egy karikát, amit a fejük felett tartva kell vinniük, miközben körben haladnak meghatározott irányban zenére. Amikor a zene elhallgat, Dömötör, vagyis az őt tartó gyerek, mond egy óvodai jelet. Aki az óvodai jelét hallja, annak oda kell adnia a karikáját Dömötörnek, úgy hogy átbujtatja rajta és leteszi a földre. Majd karika nélkül halad tovább. Amikor elfogynak a karikák ugyanezt megismételjük, csak most az óvodai jelét hallva mindenki felvesz egy karikát a földről. A játék akkor ér véget, ha minden karika visszakerül a gyerekekhez.
  18. A játék lezárása: – Tetszőleges mozgás zenére a szőnyegen.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: – Dömötör nagyon örül, hogy ilyen sok új barátot talált, akikkel együtt játszott. Reméli, hogy a gyerekek máskor is játszanak majd vele! – Megdicsérem a gyerekeket, hogy ügyesek voltak!
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Utánozzuk Dömötört! – További lehetőség testséma, jobb-bal oldaliság gyakorlásához, ha a testrészek nevét mondjuk és mutatjuk. Mit tudunk csinálni az egyes testrészeinkkel, karunkkal, lábunkkal nyakunkkal? – Ismert mondókák mondogatása, kísérése, utánzásos mozgással. Dömötör azt mondja… – Ha szeretnénk kifárasztani a gyerekeket, akkor lehet ugráltatni, szaladgáltatni őket. Karikagyűjtő – Mozgás irányának, sebességének (gyorsan, lassan), jellegének (óriásjárás, törpejárás) megváltoztatása. Óvodai jel helyett lehet mondani a gyerekek nevét, becenevét.
  21. A játékvezető speciális feladatai: – A játékosság alapelv – A gyerekek reakcióinak figyelemmel kísérése, azokra reagálás spontán módon. – A beszédértés, a feladatok megértésének segítése egyszerű feladatadással. – Az utánzás, mozgás segíti a megértést. – Beszédbátorság erősítése. Szóbeli megfogalmazások, mondatalkotás segítése. – Pozitív megerősítés, dicséret
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek szívesen vettek részt a játékban. Együttműködőek és aktívak voltak.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Királyné Lukács Gyöngyi