JÁTÉKRA FEL!

Kilinkó Zsuzsanna: Táblavadászat

  1. A játék neve, címe: Táblavadászat
  2. A játék pedagógiai célja: Közúti jelzőtáblák felismerésének, jelentésének elsajátítása
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: szabad, akadálymentes játékterület; sportcipő viselése a játékosok számára kötelező; játékosok megfelelő távolságra helyezkedjenek el egymástól a körben; szabályok szigorú betartatása
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: A4-es méretű lapra kinyomtatott és laminált közlekedési jelzőtáblák
  12. Technikai igény: nyomtatáshoz és lamináláshoz szükséges eszközök
  13. Az előkészítés feladatai: A játékterület ellenőrzése, az esetlegesen előforduló faágak, kövek stb. összegyűjtése, eltávolítása a játékterületről. A játékosok mindenképpen húzzanak sportcipőt, illetve kényelmes (sport)ruházatot.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az előkészítés teljes folyamata a játékosok bevonásával történik.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok félkörben vagy majdnem teljes körben ülnek egymástól legalább fél méter távolságra. A játékvezető a játékosokat 4 fős csoportokra osztja (úgy, ahogy egymás után ülnek sorban), majd tőle balra kezdve 1-től 4-ig meg is számozza a csoportok tagjait. A számot a játékosoknak meg kell jegyezniük. A játékvezető ismerteti a játékot és a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékvezető a körvonalon kívül, attól néhány lépést hátrálva helyezkedik el állva, úgy hogy őt minden játékos jól láthassa. Maga mellé helyezi lefordítva a földre a 10(-20) db KRESZ-táblát. A játékvezető húz egy táblát a lefordított táblakupacból, felmutatja néhány másodpercig, majd a kör közepére helyezi és kihátrál a körből. Mond egy számot 1-4-ig. Minden csapatból csak a száma alapján megszólított játékos indulhat a KRESZ-tábláért. A játékosok feladata a tábla megszerzése, felismerése, jelentésének ismertetése. A leggyorsabb játékos csak akkor tarthatja meg a táblát csapata számára, ha ismeri annak jelentését. Ha nem ismeri vagy nem tudja pontosan felidézni a tábla jelentését, akkor a játékvezető visszateszi a táblát középre és a többi (a leggyorsabbal azonos számú) játékos újra indulhat, hogy megszerezze a táblát. A megszólított játékosok ülő helyzetből indulnak (nem szabad pl. guggolni). Tilos a táblát egymás kezéből kivenni/kikapni! A játékosok a tábla megszerzése során egymást nem érinthetik, nem lökhetik arrébb, és semmilyen módon nem tartóztathatják fel! A játékosok egymás testi épségére fokozottan ügyeljenek!
  18. A játék lezárása: A játék addig zajlik, amíg a táblák el nem fogynak. Az a csapat nyer, amelynek tagjai a legtöbb táblát gyűjtötték.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető megdicséri a játékosokat, különösen a legtöbb táblát gyűjtő csapatot. Érdemes közösen megbeszélni, hogy melyik csapat, hol, miben hibázott, melyik tábla jelentésével nincsenek tisztában. Lehet időt adni a csapatoknak, hogy a jelzőtáblákat egymásnak megtanítsák. Utána érdemes újra lejátszani a játékot.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék szinte bármilyen tananyag/ tudásanyag elsajátítására alkalmas (szorzótábla, betűk, fogalmak stb.). Kisebb gyerekeknél hasznos lehet a játékosok helyének jelzése a körben (pl.: székkel), ekkor nyilvánvalóan ülő helyzetből indulnak a játékosok. Lehet a kör közepét pl.: hulahoppkarikával jelölni. Az eszköz is változhat: KRESZ-táblák helyett képek, plüss figurák, szókártyák stb. Az elsajátítandó tudásanyaghoz illő kerettörténet is adható a játékhoz, pl.: Alsó tagozatos természetismeret órán bizonyos fafajok felismerésének elsajátítása a cél. A kör közepén van az elvarázsolt erdő, ahol ezek a fák élnek. De egy gonosz boszorkány elvarázsolta őket, és egyiknek csak a törzse, másiknak csak a termése, levele stb. látszik, a többi része láthatatlan. (Képeket használunk ezek bemutatására). A gyerekek úgy oldhatják fel a varázslatot, ha megszerzik a képeket és felismerik a fákat a bemutatott részletek alapján.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Először játszhatjuk csak gyorsasági játékként, később kapcsolva hozzá a tudásanyagot. Fontos odafigyelni a játékosok fizikai és lelki épségére. A biztonsági szabályokat szigorúan be kell tartatni! A csapatok összetétele és az elvégzendő feladatok változtatásával a játékosok mindegyike sikerélményhez juthat a játék során.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az én tanulóim szívesen vettek részt ebben a játékban.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kilinkó Zsuzsanna