JÁTÉKRA FEL!

Kertész Szilvia: Sáskairtás

  1. A játék neve, címe: Sáskairtás
  2. A játék pedagógiai célja: környezettudatosság, az ember és környezet kapcsolata, fizikai erőnlét fokozása, gyorsaság, ügyesség, bajtársiasság fejlesztése, kialakítása
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Ha valakinek gerincproblémája van, ne emeljen. Nagyon kell figyelni, nehogy leejtsék azt, akit elszállítanak.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Nincs
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Nem szükséges
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: nem szükséges előkészület
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Megfigyelő, segítségnyújtás a szállításban.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Beszélgetés a sáskajárásról, a növények és állatok kapcsolatáról.
  17. A játék menete, játékszabályok: Sajnos az elmúlt időben nagyon elszaporodtak a sáskák. Ahol megjelennek, mindent lerágnak, s ha nem védekezünk ellenük, akkor mindent elpusztítanak, s nem marad termő terület. Nincs más mód ellenük, mint a rovarpermet. Ti lesztek a sáskák. A sáskák repülni is tudnak, mászni, futni. Választunk egy rovarirtót, akinek az lesz a feladata, hogy elkapja a sáskákat. Amikor a sáskákat kergeti, a pssz… hangot kell hallatnia. Akit megérint, annak le kell feküdnie a hátára, a kezeit, lábait magasra emelni. Ezzel jelzi, hogy a rovarirtó miatt elpusztult. A többi sáska viszont a segítségére siethet, megfogva a lábát, kezét, s biztonságos helyre szállítja (amit előre kijelölünk), ahol rálegyeznek, s feléled, így újra részt vehet a játékban. (Ha kicsik a gyermekek, célszerű 3-4 gyermeknek vinni egyet, ha nagyobbak, elég 2 fő is.) A játék addig tart, amíg az összes sáska ki nem pusztul. Ha a sáskák gyorsabbak, mint a rovarirtó, akkor sajnos a termést mind felfalják. Ekkor vagy egy új rovarirtót választunk, vagy egy társat, aki segít a rovarirtásban. Szabály, ha még nem indult el a mentőosztag, addig meg lehet őket is fogni, ha viszont már elindultak a sáskatársukkal, akkor nem szabad őket megfogni.
  18. A játék lezárása: Milyen érzés volt elpusztult sáskának lenni? Mi történne, ha a sáskát mindent elpusztítanának, megennének? Milyen volt rovarirtónak lenni, amikor csak azt érezted, hogy újra feléledtek a sáskák? Jó érzés volt, amikor végre segítettek rajtad?
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Jutalmazás egyik lehetősége, melyik sáska maradt életben, az lehet a rovarirtó.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Melyik az a rovar, amelyik hatalmas pusztítást végez? Lehet szúnyogirtás, légyirtás akár légycsapóval is, tetűirtás, stb.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyeli, hogy a szabályokat betartsák, figyelmeztet a biztonságra, pl. többen cipeljenek egy gyermeket, mert nem biztos, hogy elbírják ketten.
  22. Egyéb/megjegyzés: Felnőtteknek, túlsúlyosoknak kellemetlen lehet, ezért nekik nem ajánlom.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Kertész Szilvia