JÁTÉKRA FEL!

Kerepesiné Antal Ibolya: Kalóz fogó

  1. A játék neve, címe: Kalóz fogó
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők önfeledt játék közben gyakorolják az együttműködés lehetőségét. Erkölcsi érzékük (becsületesség) pozitív irányban változzon. A gyerekek erőnléte és állóképessége fejlődjön.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a gyerekek figyelmét arra, hogy egymás testi épségére vigyázzanak. Kerüljék az ütközést, az elkapást ne ütéssel, hanem érintéssel végezzék.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: kalózkendők vagy szalagok a kalóz játékosok megkülönböztetéséhez,kréta vagy hosszabb kötelek a szigetek határainak kijelöléséhez, 2-3 db bója vagy zászló a szigetek megjelöléséhez, ugyanilyen színű zászló vagy szalag a játékvezető kezébe a játék irányítására
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín elrendezése: a szigetek helyét kijelölöm krétavonallal vagy a kötelek földre helyezésével. Minden sziget közepére teszek egy bóját (különböző színűeket). A pálya szélére egy kosárba készítem a kalózkendőket. A játékvezető kezébe adom a szigetek színével megegyező zászlókat vagy szalagokat.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kalózkendők elkészítésébe bevonom a gyerekeket. A játékfoglalkozást megelőző napon a szabadidős foglalkozáson beszélek a gyerekeknek arról, hogy egy új játékot fogunk játszani másnap. Ebben kalózokká válhatnak. Kik a kalózok? Interneten keresünk képeket, felidézünk filmbeli emlékeket. Sablon alapján mindenki készít egy halálfejet, amit a tőlem kapott kendőre feltűz.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékhoz szükségünk lesz egy versikére. Hallgassátok meg, majd soronként ismételjétek utánam: Szigetlakók! Ki a házból! Kit megfogunk, közénk álljon! Egy, kettő, három! Mondjuk végig együtt! Ezután ismertetem a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: – A játék helyszíne a Karib-tenger és a szigetek. A tengeren hajózik Jack Sparrow kapitány. Akit sikerül elfognia, beáll hozzá kalóznak. – Választunk egy kapitányt, aki felköt egy kalózkendőt, ő a játéktér közepére áll. A többi játékos elhelyezkedik szigetlakóként az egyik (pl. a kék szigeten). – Sparrow kapitány elmondja a tanult versikét. – A játékvezető (az egy, kettő, három vezényszóra) felemeli a másik zászlót (pl. a sárgát), erre a szigetlakók mindegyike átfut a sárga bójával jelölt szigetre. Vigyázniuk kell, mert akit a kalózkapitány elkap, kalózzá válik: felköti a kalózkendőt. – A következő fordulókban újra elhangzik a versike, a vezényszóra a játékvezető felemeli a másik zászlót (pl. a kéket), a szigetlakók mindegyike visszafut a kék szigetre. De vigyázniuk kell, mert akit a kalózkapitány és az elfogott kalóztársai elkapnak, kalózzá válik: felköti a kalózkendőt.
  18. A játék lezárása: Két változatot javaslok: – A játéknak akkor van vége, ha minden szigetlakót elfogtak a kalózok. Ilyenkor a kalózok fergeteges győzelmet aratnak. – A játéknak akkor van vége, ha csak egy szigetlakó marad. Ilyenkor az utolsó szigetlakó megmenekül, ő a győztes.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, kihirdetem a győzteseket. Kiemelem azokat a játékosokat, akik végig becsületesen játszottak. Megköszönöm a játékban való részvételt. Megkérdezem, hogyan érezték magukat, tetszett-e a játék, szeretnék-e máskor is játszani. Miért?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha már jól megy és élvezik a játékot két sziget helyszínnel, növelhető a szigetek száma háromra illetve négyre. A játék változatosabbá, izgalmasabbá válik azzal, hogy sem a kalózok sem a szigetlakók nem tudják előre, hogy a játékvezető melyik zászlót emeli fel, melyik szigetre kell futni, a kalózoknak merre kell támadni.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a játékosok szabálykövetésére, fizikai állapotukra, fáradékonyságukra, a balesetveszély elkerülésére.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekeknek tetszett a játék. Azt élvezték legjobban, mikor kalózzá válhattak.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kerepesiné Antal Ibolya