JÁTÉKRA FEL!

Kenderesi Ildikó Ildi: A kalózok kincse

  1. A játék neve, címe: A kalózok kincse
  2. A játék pedagógiai célja: Berg Judit: Rumini c. regényéhez kapcsolódóan a könyv-és színházélmény elmélyítése. Mozgáskoordináció fejlesztése Reflexek fejlesztése Reakcióidő fejlesztése Hallásérzékelés fejlesztése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Hívd fel a játékosok figyelmét, hogy amikor a kincshez lopóznak óvatosan, lassan, körültekintően tegyék azt!
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Egy kulcscsomó (= kincs), Egy sál vagy kendő amivel egy játékos (=kalóz) szeme beköthető.
  12. Technikai igény: egy kulcscsomó sál vagy kendő minden játékosnak szüksége van egy székre, amin ülhet. jó időben játszható székek nélkül a földön ülve is.
  13. Az előkészítés feladatai: Annyi székre van szükség, ahány játékos játszani fogja a játékot. Nagy körbe rakjuk a székeket, középre teszünk egy széket egy kis asztalkával. Az asztalkára ráhelyezzük a kulcscsomót és a sálat/vagy kendőt. Ha úgy döntünk, hogy a földön ülve játszatjuk a játékot, akkor csak annyi dolgunk van, hogy egy megfelelő nagyságú térben, a tér közepére elhelyezzük a kulcscsomót és a sálat/vagy kendőt. Ha az osztályteremben akarunk játszatni, akkor a padokat a terem szélére kell helyeznünk, hogy közepén megfelelő nagyságú tér álljon a rendelkezésünkre.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékosok segíthetnek körbe tenni a székeket. A kör közepére helyezni az asztalkát, egy székkel és a kulcscsomóval, sállal/ kendővel. Vagy a játékosok segíthetnek a padokat, székeket a terem szélére tolni, kulcscsomót és a sálat/ kendőt a terem közepére elhelyezni.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt miután minden játékos elfoglalta a helyét, minden résztvevő mutatkozzon be, úgy mint a Rumini c. könyv egy szereplője. (Pl. én vagyok Rumini, Balikó, Rizsa, Pille, Komló, Sárkány, Dini, Beretva apó stb…) Aki a kalózt fogja megjeleníteni, az úgy mutatkozzon be mint Láva Leó, a rettegett patkány kalózkapitány, akinek mennydörgő hangjától összeszorul az ellenfél szíve. Kegyetlen és gonosz, de a bátorságot tiszteli. Ez a lépcső ki is hagyható amennyiben nem a regényhez kapcsolódóan akarjuk játszani a csoportunkat. Ekkor elég ha kerettörténetként annyit mesélünk, hogy matrózok vagyunk és egy szigetre tévedtünk, éjszaka az itt tanyázó kalózoktól, az őrkalóztól megpróbáljuk visszaszerezni a régen ellopott kincseinket.
  17. A játék menete, játékszabályok: Körben ülünk. Középen kalózkapitány (vagy őrkalóz) bekötött szemmel. Előtte kulcscsomó van, ez a kincs. Valaki a körből odalopakodik, megpróbálja elcsenni a kincset. (Mikor a kulcscsomót megfogja, az csörögni fog.) A kalóz nem állhat fel a székéről, de előre, oldalra kihajolhat. Ha a matróznak sikerül megszerezni a kincset és ellépnie a kulcscsomóval úgy, hogy odáig nem ér már el a kalóz keze akkor nyert. Ő lesz az új kalóz. (Helycsere, kendő felkötözése!) Ha a kalóz észreveszi a lopási kísérletet, és megfogja az odalopódzó kezét, akkor a matróz visszaül a helyére és valaki más próbálkozhat a körből a kincs megszerzésével.
  18. A játék lezárása: A játékot nyolc kalózváltásig játszatjuk, kb. ennyi idő alatt megfárad a játék. Ha azonban élvezi a csapat a játékot és az időtök is engedi, játszhatjátok addig is a míg mindenki legalább egy kísérletet nem tett a kincs megszerzésére.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Érdemes megbeszélni a játék után, hogy érezték magukat a játékosok bekötött szemmel. Melyek voltak a legizgalmasabb pillanatok.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék játszható úgy is, hogy én jelölöm ki jelentkezés alapján, hogy ki mehet megszerezni a kincset, de úgy is, hogy a gyerekek maguk indulnak kincsvadászatra. Ez a verzió nagyobb figyelmet és együttműködést igényel a részükről. Játszható egy őrkalózzal, de akár kettővel is. Ilyenkor egyszerre ketten próbálhatják megszerezni a kincset.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelned kell a játékosok fizikai biztonságára. Figyelmeztetni kell a játékosokat, hogy nagyobb csendben izgalmasabb a játék és így a kalóznak is jobbak az esélyei, hogy meghallja ha közelítenek felé. Segíteni kell a kalózcsere koordinálását.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint alsó tagozatos gyerekek szeretik ezt a játékot. Az osztályomnak különösen nagy élmény volt, hogy a Rumini regény szereplőinek a bőrébe bújva játszhattak.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kenderesi Ildikó Ildi