A játék neve, címe: Körforgó – Rímforgó egy percben
A játék pedagógiai célja: A résztvevők játék közben megismerkednek egymás jellemével, szokásaival… (Amikor egy csoport tagjai első alakommal találkoznak egymással.) Továbbfejlesztve: a tanóra zárásaként a hallott anyag átismétlésére is alkamas a játék vagy a tanóra elején differenciált módon felelevenítik az előző órán tanultakat. Magyar irodalom órán például a rímpárok gyakorlására is nagyon jól alkalmazható a játék.
A játék jellege: Ismerkedős
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A tanulók figyelmének felhívása, hogy nem lépjenek egymás lábára.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: nincs Továbbfejlesztve: jegyzettömb, tollak, láda
Technikai igény: nincs Továbbfejlesztve: hangfalak, számítógép, relaxációs zene
Az előkészítés feladatai: Terem kiürítése létszámtól függően részben vagy teljesen.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: nincs Továbbfejlesztve: A résztvevők írjanak egy-egy rájuk jellemző szót a post it-re, ami elsőre eszükbe jut. Majd ezt dobják be egy ládába.
A játék megnyitása, nyitánya: Oszd két azonos létszámú csoportra a résztvevőket, s kérd meg, hogy alkossanak egy belső és egy külső kört. A körökben álló emberek szemben álljanak egymással.
A játék menete, játékszabályok:A játékvezető tesz fel kérdéseket. Pl.: Mi a kedvenc szabadidős elfoglaltságod? Egy percig mesél a belső kör minden résztvevője a külső kör vele szemben álló emberének, majd az egy perc elteltével a külső kör minden résztvevője mesél a belső körben vele szemben állójának. Ha letelt a második egy perc, akkor a belső kör emberei lépnek egyet balra a külső kör emberei egyhelyben maradnak. Így már a következő kérdést másnak fogják megválaszolni. Továbbfejlesztve: a játvezető kivesz egy post it-et s az arra írt szóból alkot egy kérdést, s felteszi a többieknek. Pl.: a szó: segítőkész, kérdés: Hogyan segítenél egy bajbajutott embernek? S közben halkan szól a relaxációs zene. Továbbá a tananyag ismétlésre vagy összefoglalására alkalmazva a játékot így gondolnám: Ismétlő óra: Pl.: Ki volt a főszereplője a mesének és mit tudtál meg róla? Meséld el egy percben a társadnak! Összefoglaló óra: Pl.:Mi volt a tanulsága a mai mesénknek? Foglald össze társadnak egy perceben! Rímforgó egy percben: a külső kör emberei mondanak egy szót a velük szemben állóknak, majd a társ megpróbál egy rímpárral felelni, amire a külső körben álló szintén rímpárral igyekszik válaszolni egy percben. Majd a belső körben állók egyet balra lépnek és az új párok újra kezdik a játékot.
A játék lezárása: Alap esetben: Ha végig ért a belső kör, akkor ért véget a játék. De figyelni kell, ha lankad a játékosok lelkesedése, akkor célszerű abbahagyni a játékot. Továbbfejelsztés esetén: az ismétlő és az összefoglaló óra esetében amennyi kérdést megkíván a tananyag. A Rímforgó egy perceben játéknál az alapesetben lévő szabály érvényes.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játékosok dicsérése, részvétel megköszönése. Reflexió: Pl.: Hogyan éreztétek magatokat a játék során? Sikerült feleleveníteni a hallottakat, tanultakat?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Menet közben írtam a tobbfejlesztéseket. Azonban annyit még mejegyeznék, hogy egy ismétlő óra esetében Pl.: a játék vezető alakítja ki a két kört a gyengébb és az erősebben teljesítő tanulókból. Az erősebben teljesítő tanulókkal válaszoltatjuk meg a kérdéseket. A gyengébben teljesítő tanulóknak pedig megadjuk a lehetőséget, arra hogy ők lehetnek a tanítók, akik végighallgatjaék a feltételezhető jó választ, s kiegészíthetik az idő lejártával a következő egy perceben a hallottakat. Lehet, hogy nem fogja tudni kiegészíteni, de legalább hallja a feltételezhető jó választ a kérdésre. Ha nem tud kiegészíteni, akkor meg kell próbálnia megismételni a társától hallottakat
A játékvezető speciális feladatai: Idő figyelése, ha a kérdés megválaszolásra túl soknak vagy kevésnek tűnik az idő, akkor mobilan változtathatjuk az időt, s ezt közölni is kell a játékosokkal.
Egyéb/megjegyzés: A résztvevőknek tetszett ez a feladat, szeretik ezt a játékot.
A játékot lejegyezte: Kemenczkyné Hartmann Petra