JÁTÉKRA FEL!

Kelemen Anett: Magyaros körhinta

A játék neve, címe: Magyaros körhinta

A játék pedagógiai célja: A játék során hozott döntésekhez fontos a többi játékos játékhelyzetének helyes értékelése is, ezért a játék során fejlődhet az odafigyelés, a társak helyzetébe való beleképzelés, a tények több szempontból való áttekintésének és a logikus döntés meghozásának képessége.

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: 1 pakli magyar kártya, játékosonként különböző színű vagy alakú játékfigurák

Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület

A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető a szabályok ismertetése előtt elmondja, hogy a játék során a játékosok figurákat fognak feltenni egy képzelt körhintára. A körhinta haladását alapvetően a szerencse befolyásolja, de előfordulhat, hogy a játékosok is hatással lehetnek a játékra. A játékvezető felhívja a figyelmet arra, hogy a játékosok egymás versenytársai, ezért a saját figurájuk mellett a többiek haladását is követniük kell ahhoz, hogy a győzelmi esélyüket növeljék. Az indítás előtt közösen megismerik, átismételik a magyar kártya színeit (makk, piros, tök, zöld).

A játék menete, játékszabályok:A játékosok kört alkotva ülnek le egy asztal köré (vagy a földre). Minden játékos maga elé helyezi a saját figuráját. A játékosok húznak egy-egy lapot a megkevert kártyapakliból, amelyet lappal felfelé maguk elé helyeznek. A kártya színe (makk, piros, tök vagy zöld) lesz az adott játékos továbbadási színe. A maradék paklit lappal lefelé a játékvezető elé teszik.

A játék célja, hogy a figurák a játékosok közötti áramlásban (a körhintán) minél előbb megtegyenek egy teljes kört.

A játék indítása után a játékvezető megfordítja a maradék pakli legfelső lapját, és hangosan bemondja a kártya színét (makk, piros, tök vagy zöld). Az a játékos, akinek a továbbadási színe megegyezik a bemondott színnel, az előtte álló figurák közül egyet a jobb oldali szomszédja elé helyez az alábbiak szerint: – Ha pontosan egy figura van előtte, akkor azt adja tovább. – Ha több figura van előtte, az általa kiválasztott figurát adja tovább (csak egyet). Megengedett, hogy a játékos a választás előtt a társaitól javaslatot kapjon, de a döntését nem kell megindokolnia. – Ha nincs figura előtte, a játékos passzív marad. – A fentiektől eltérően alakulnak a teendők, ha a megfordított lap hetes (lásd később: A cseles hetes szabálya).

Miután mindenki elvégezte a mozgatást, a játékvezető újabb lapot fordít meg, amely alapján újabb továbbadási lépés történik. A lapok felfordítása addig folytatódik, amíg valamelyik figura egy teljes kör után visszaérkezik a gazdájához (lásd: a játék lezárása).

A cseles hetes szabálya: Amennyiben a megfordított lap hetes, a játékvezető a lap színe mellett a hetes szót is bemondja. Ekkor az általános szabályoktól eltérően az a játékos, akinek a továbbadási színe megegyezik a bemondott színnel, az előtte álló figurák közül egyet visszaküld a kiindulópontra, a figura eredeti gazdájához az alábbiak szerint: – Ha pontosan egy figura van előtte, akkor azt küldi vissza. – Ha több figura van előtte, az általa kiválasztott figurát küldi vissza (csak egyet). Megengedett, hogy a játékos a választás előtt a társaitól javaslatot kapjon, de a döntését nem kell megindokolnia. – Ha nincs figura előtte, a játékos passzív marad.

A játék lezárása: A lapok felfordítása addig folytatódik, amíg valamelyik figura egy teljes kör után visszaérkezik a gazdájához.

Az először körbeérő figura gazdája nyeri a játékot. Amennyiben ugyanabban a mozgatási körben egyidejűleg több figura is célba ér, az érintett játékosok holtversenyben győztesek.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes(ek) és a jó döntést hozó játékosok megdicsérése mellett ismételten fel kell hívni a figyelmet arra, hogy alapvetően a szerencseelemektől függ a győzelem.

A feldolgozást segítheti, ha a játékvezető irányításával utólag közösen elemeznek egy-egy kiválasztott játékszituációt, különösen az alábbi esetekben: – Vigasztalás: A játék során hozott döntések többször akadályozták az egyik játékost, és az ösztönös kudarcérzetet csökkenti, ha elmagyarázzuk, hogy a döntések a döntéshozó szempontjából logikusak voltak. – Tanítás:A játék során volt olyan döntés, amely a döntéshozó szempontjából nem a legkedvezőbb volt. Ha a helytelen döntés a játékostársak tanácsára történt, be kell mutatni, hogy a tanácsadó hogyan próbálta a saját érdekei szerint befolyásolni a játékot. – Elismerés: A játék során volt olyan döntés, amikor a játékosnak több választása volt, és logikailag helyesen oldotta meg a helyzetet.

A játékvezető speciális feladatai: A játékosok döntései időnként hátrányosan érinthetnek más játékosokat. A játékvezetőnek ügyelnie kell arra, hogy lehetőség szerint a döntések ne a játékon kívüli szimpátiák alapján szülessenek, illetve a hátráltatott játékos se hozzon később kizárólag érzelmi alapú döntéseket.

A játékot lejegyezte: Kelemen Anett