JÁTÉKRA FEL!

Kauricsné Horváth Katalin: Huszár kapitány parancsára

 

  • A játék neve, címe: Huszár kapitány parancsára
  • A játék pedagógiai célja: Március 15. nemzeti ünnep játékos feldolgozása. Nemzeti jelképeink megismerése, figyelem, kitartás, nagymozgások fejlesztése.
  • A játék jellege: Egyéb
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: A gyerekek sorakoztatása, megfelelő távolság tartása egymás között.
  • Résztvevők száma: 15-20
  • Résztvevők életkora: 5+
  • Játékidő: 5-10 perc
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  • Kellékigény: Kellék nélkül is játszható, de óvodában a hangolódás fontos kelléke az eszközök készítése. Ebben az esetben: csákó, párta, kard. Ezekkel az eszközökkel a játék változatosabbá tehető.
  • Technikai igény:
  • Az előkészítés feladatai: Csoportszoba átrendezése, gyerekek sorakoztatása, huszár kapitány kiválasztása.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: A csoportszoba átrendezése, – annak érdekében, hogy minél nagyobb hely legyen – a gyerekek közreműködésével történik. Mondókával kiválasztjuk, hogy ki lesz a huszár kapitány, majd kiosztjuk az eszközöket.
  • A játék megnyitása, nyitánya: A huszárok ünnepére készülődünk és ezért most mi is egy huszáros játékot játszunk. A huszárok katonák voltak, akik teljesítették kapitányuk parancsait. De csak a kapitánynak engedelmeskedtek, senki másnak. Most mi is huszárokká változunk és csak a kapitányunknak teljesítjük a parancsait. Tehát, ha azt hallod, hogy „huszár kapitány parancsára” akkor végrehajtjuk az utasítást, ha ezt nem hallod, akkor nem mozdulsz a helyedről. Aki téveszt, visszaáll az indulás vonalához. Aki, vagy akik legelőször a kapitányhoz érnek, ők a győztesek, s közülük választjuk ki a következő kapitányt!
  • A játék menete, játékszabályok: A gyerekek egymás mellett helyezkednek el egy vonalban, velük szemben kb. 2-3 m-re áll a huszárkapitány. A huszárkapitány mozgásos feladatokat ad a gyerekeknek. A gyerekeknek csak abban az esetben szabad teljesíteni az utasításokat, ha a mondatban szerepel hogy „Huszár kapitány parancsára”. Ha a kapitány csak a feladatot mondja, hogy pl: lépjél előre kettőt, akkor mindenkinek a helyén kell maradni. Aki téveszt, vissza kell mennie a kiindulási helyre.
  • A játék lezárása: Amikor az első gyermek a kapitányhoz ér, akkor van vége a játéknak.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszéljük, hogy a játék során kinek, hányszor kellett visszamennie a kiindulási helyhez. A legnagyobb dicséret azoknak jár, akiknek egyszer sem kellett visszamenni.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Amikor, már jól tudják a gyerekek ebben a formában játszani, akkor, a nagymozgások közé különféle gesztusokat is tehetünk (pl. mosolyogjál, ráncold a homlokod, kacsints stb.). Ha ezek már mind jól mennek akkor, az utasításokat ellenkezőleg is végre hajthatjuk. Pl: huszár kapitány parancsára lépjél előre kettőt, a gyerekeknek hátrafelé kell kettőt lépni. Ez már csak a nagyobbakkal játszható.
  • A játékvezető speciális feladatai: A játék betanításakor jó ha néhányszor a játékvezető tölti be a kapitányi posztot. Ezzel a gyerekeknek ötleteket ad, hogy milyen jellegű mozgásokat lehet végrehajtani. A játék betanulása után a játékvezető is beáll a játékba.
  • Egyéb/megjegyzés: Óvónő vagyok, ezért olyan játékot választottam, ami az óvodás korosztállyal is játszható. Csoportomban 24 gyermek jár 3 évestől 7 évesig. Ezt a játékot általában 5-7 évesekkel játsszuk, de az óvodai nemzeti ünnepen az egész csoportot bevontam. A fényképek nem erre a vizsgára készültek (de ezt a játékot játszottuk), ezért nem a játék bemutatására fókuszáltam. Amikor a fényképek készültek még nem tudtuk, hogy hétfőtől bezárnak az óvodák és nem lesz több alkalmam képet készíteni. Teljesen véletlen, hogy pont párat kattintottam játék közben, és csak ezért tudok most képet küldeni. Tudom, hogy a játék bemutatására sokkal jobb felvételeket kellett volna készítenek, de a jelenlegi helyzetben nem tudom, hogy erre, mikor lesz lehetőség. A képeken a kislány pártában volt a huszár kapitány, a kiadott utasításnak megfelelően a gyerekeknek tapsolni kellett. Mivel magas a csoportlétszám és a játékban a 3 évesek is részt vettek, ezért tűnik kicsit kaotikusnak a gyerekek elhelyezkedése a képeken.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó:
  • A Játékot lejegyezte: Kauricsné Horváth Katalin