JÁTÉKRA FEL!

Kaszás Anna Anett: A répa

  1. A játék neve, címe: A répa
  2. A játék pedagógiai célja: jó csoportklíma, szeretetteljes, biztonságot nyújtó légkör megteremtése, figyelem az óvó nénire és egymásra, feszültség oldása, szerepbe bújás, élmény nyújtása, összerendezett mozgás körben járás közben és a répa húzása során (egymásba kapaszkodva), zenei képességek kibontakoztatása: ritmusérzék, hallásfejlesztés: állathangok utánzása
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Arról a szőnyegről, ahol játszunk minden játék elpakoltatása, az együtt húzó mozdulatot megmutatni a gyerekeknek és ott lenni mellettük, nehogy rosszul essenek, ha elesik valamelyik, figyelmeztetés, hogy egymás testi épségére ügyeljenek.
  6. Résztvevők száma: -8,21-30
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: fejdíszek (a kívánt és egyéb szimpatikus állatokat ábrázoló), kalap, kendő, répa, szék
  12. Technikai igény: Megfelelő hely, idő, tér, eszközök biztosítása. Balesetveszélyre felhívni a figyelmet. A mese ismerete, együttműködés a mesélővel (az óvónővel), szerepbe helyezkedés.
  13. Az előkészítés feladatai: mozgást, dalt, mesét összekapcsolni, élvezetes történetbe, játékba beleágyazni a 2,5 éves számára is érthetően.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Esetleg közösen elkészíteni a fejdíszeket vágás, ragasztás, színezés vagy festés technikájával. (Nekünk vannak állatos, kedvelt fejdíszeink.) Elpakoltatni a játékhelyszínről az útban lévő, oda nem illő játékokat
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Egy nagy plüss répa előhúzása egy zsákból, amiből répa főzeléket szeretnénk csinálni, de előbb ki kéne húznunk a földből, ami nehezen megy, mert nagyon nagyra nőtt. Segítségre lesz szükségünk. Szerepek kiosztása a „jelmezekkel”.
  17. A játék menete, játékszabályok: Az a segítőtárs jöhet kihúzni velünk a répát, akiről énekelek (később énekelünk) . Így segíthet nekünk, (pl a cica). Nézd csak! Húzó mozdulat bemutatása egy ismétlődő dal közben (ami a répa húzásához kapcsolt). A részletesebb játékleírásomat a dalbetétekkel mellékeltem e-mailben
  18. A játék lezárása: Jaj de jó, hogy sikerült kihúznunk ezt a nagy répát! Az örömtáncunk után haza visszük, és finom répafőzeléket főzünk belőle. Átvezetés kevésbé irányított tevékenységbe, végül szabad játékba a gyerekeket.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Örömös tevékenységnél, mint a mese dramatizálása, maga a tevékenység, hogy abba a szerepbe bújhat, amit szeret, önmagában jutalom. Nem tartom jó módszernek, ebben az életkorban kérdésekkel feldolgozni a mesét. Kérdések sorozatával megszűnik a varázs, a játék öröme. Amikor utánozzák az állatokat a kis segítők, esetleg meg lehet jegyezni, hogy milyen bátor ez a kutyus, de szép hangja van ennek a kiscicának, milyen csinos ma ez az unoka stb… hogy a gyerek érezze, mennyire örülök, hogy ő is velünk játszik, fontos a jelenléte A játék megvalósulása: Régi ovisaink szeretettel fogadták a répás mesét. Szeptember első hetében többször is meséltem nekik. Tavaly is. Dramatizálni csak jól ismert mesét érdemes a kicsikkel, hogy legyen sikerélményük, hogy meg is értsék, mit szeretnénk csinálni. Nagyon örültek neki, hogy végre el is játsszuk ezt a történetet. Kezdetben volt vita a szerepek kiosztásában, hiába biztosítottam őket, hogy mindenki sorra kerül. Eleinte több kismacskánk, de még tehénkénk is volt. Az eszköz látványa mindenkit nagyon motivált. Gyorsan összepakoltunk a szőnyegen. Némi civakodás után, mindenki kapott kedvére való fejdíszt. Miután minden kicsi elégedett volt azzal, amit kapott, kezdődhetett a mese. Az új daloknál kezdetben meglepődtek, de tetszett nekik. Először kétszer játszottuk el a mesét. Később a hét folyamán mikrocsoportosan egy nap többször is eljátszottuk az én segítségemmel, a hét vége fele a gyerekek önállóan is. Kérték az eszközöket. Az átjövő nagycsoportosok meséltek a kicsiknek. Sok testvérpárunk van. A befogadás időszakában a nagy testvérek jelenléte nagyon megnyugtató a picurkáknak. A dalokat a kb. 3-4 eljátszás után elkezdték énekelni a gyerekek, bár nem ez volt az elsődleges célom ezzel a foglalkozással. A dalokat inkább a mese színesítésére, több ritmus jelenlétére, a mozgás eszközére kívántam használni. Érdekesség, hogy ezek svéd gyerek dalok. Korábban még nem énekeltük őket. Ahhoz képest, hogy a foglalkozás előtt pár nappal még minden nap sírdogáló kicsikéink voltak, elégedett vagyok a gyerekek érdeklődésével, teljesítményével. A szerepek kiosztásában én lehetnék kicsit határozottabb. A kezdeti vita kicsit megijesztett, nem voltam biztos benne, hogy jól fog sikerülni a játék. Szerencsére a kezdeti döccenő ellenére nagyon élveztük és sokszor eljátszottuk.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Új érdekes, esetleg még számukra ismeretlen állatok bevonása a játékba (pl. szalamandra, gekkó). Sokadszori eljátszás után egy ügyesebb kisgyerek is lehet mesélő, ahol elakad, szívesen segítek. Az anyanyelvi nevelésen, mozgáson és zenei fejlesztésen kívül, környezeti tartalom is megbújik ebben a történetben, amit a fantáziánk, a gyerekek igényei vagy az én pedagógiai céljaim változásával alakíthatunk tovább. Lesz egy teljesen egyedi történetünk, ami hasonlít a Répa meséhez, ovisaink kedvencéhez.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Az év eleji befogadást követően, ahol régi óvodások és új kicsikék együtt töltik hétköznapjaikat, olyan tevékenységet szeretnék kínálni a gyerekeknek, ami számukra ismerős, ezért biztonságérzetet nyújt, mégis bővíteni kívánom új elemekkel (a mesét), új dalokkal és mozgással. A gyerekek legkedveltebb tevékenységei a mese, ének, mozgás. Ezeket összekapcsolva jó számukra olyan élményeket nyújtani, amikben ők is aktív szereplők lehetnek, fontosnak érezhetik magukat.
  22. Egyéb/megjegyzés: Mellékleteket csatoltam az info@jatekrafel.hu címre.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kaszás Anna Anett