JÁTÉKRA FEL!

Kasza Géza: Alakul a molekula

  1. A játék neve, címe: Alakul a molekula
  2. A játék pedagógiai célja: Molekulaszerkezeti ismeretek elmélyítése, kikapcsolódás.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nincs szükség biztonsági intézkedésekre.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Szüksége páronként 1 db kalotta modell készlet és 1db stopper vagy okostelefon .
  12. Technikai igény: iskolapad, tábla
  13. Az előkészítés feladatai: Kalotta modellek előkészítése a szertárból.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Kalotta modellek előkészítése a szertárból.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető megkéri, hogy a játékosok alkossanak párokat, ezután vegyületek képletét kéri a táblára írni. A képletek mennyiségét a játék időtartamához kell igazítani (kevesebb képlet rövidebb játékidő). A képletek darabszámának páros számúnak kell lenni. A játékvezető megkéri, hogy nyissák ki a kalotta modell dobozát, majd elmondja, melyik szín milyen atomot szimbolizál és egy példán bemutatja, hogyan kell összeállítani egy atommodellt. A táblára egy táblázatot rajzol, amely oszlopaiba kerül a csapatok neve vagy sorszáma, a sorokba pedig molekulák neve vagy összegképlete. A táblázat megfelelő cellájába kerül a molekula építéséhez szükséges idők. A játékvezető ismerteti a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: Sorba haladva minden páros megépít minden molekulát. Az egyik játékos épít, a másik a stopperrel vagy okostelefonnal méri az összerakáshoz szükséges időt. A molekula építésének kezdetét a játékvezető indítja Minden csapat azonos molekulát épít egy időben. A stoppert a páros időmérő a játékvezető felé tartva indítja „Rajt!” vezényszóra. /Fontos hogy ne csaljanak, ezért kell a játékvezető felé fordítani a stoppert, hogy lássa valóban elindították !!!/. A következő körben az játékos, aki épített fogja kezelni a stoppert a másik játékos pedig épít. (Ezért szükséges páros számú molekulát választani, hogy az építésre és az időmérésre egy pár mindkét tagjának ugyanannyi lehetősége legyen). A játék végén az a csapat nyer, amelyik a legrövidebb időt töltötte a molekula modellek megépítésével.
  18. A játék lezárása: A játék addig folyik, míg a táblán szereplő molekulát minden páros megépítette.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető megköszöni a részvételt. Ezután összesítik a táblázatban szereplő időket. A legrövidebb szintidőt teljesítő csapat nyer. Kérjük meg a csoportot, hogy tapsolják meg a nyertes párost. Ezután az alábbi kérdéseket kell feltenni: Segített-e a játék a molekulák térbeli szerkezetének elképzelésében? Mit gondolnak mi az oka az egyes molekulák megépítéséhez szükséges magas szintidőnek ? Szívesen vennének részt máskor is ilyen játékban? A játék végén kérjük meg a párokat, hogy a kalotta modell elemeit szétszedve, szín szerint szétválogatva rakják vissza a dobozba.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A Chemwindow nevű molekula rajzoló szoftver használatának beépítése a játékba. De akkor kellékként számítógépekre is szükség van.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A kalotta modell összeállításának bemutatása. A feladatok indításának vezénylése. Nagyon fontos odafigyelni, hogy a stoppert mindenki a „Rajt !” vezényszó kiadásakor indítsa !
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékhoz szükséges kalotta modell drága másféle építőkészlet is alkalmazható, ami rendelkezésre áll.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kasza Géza