A játék neve, címe: Toronyépítés színes kockákkal, bekötött szemmel, német órára szabva
A játék pedagógiai célja: Idegen nyelvi kommunikáció, kooperáció fejlesztése, finommotorika fejlesztése
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Nagyobb teret hagytam az padok között, hogy az esetlegesen elguruló kockák összeszedése ne okozhasson balesetveszélyes helyzetet.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Dobókockák, kendő v. maszk
Technikai igény: iskolapad vagy asztal
Az előkészítés feladatai: Kettesével ültetni kell a résztvevőket, kockákat szétosztani, szemet eltakaró maszkról, vagy kendőről kell gondoskodni.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Csoportom 7 főből áll, mindannyian SNI / BTMN diákok. Nem volt mindenki hajlandó játszani, 2 fő hiányzott, egy kislány megfigyelő maradt. Előre megnézhették a kockákat, ismerkedhettek velük.
A játék megnyitása, nyitánya: Elmagyaráztam, hogy ma egy rövid játékot játszunk. Megkérdeztem szeretnének -e játszani, a válasz igen volt. Kerettörténetként elmondtam, hogy a “Világ legügyesebb építészét” keressük. Színes, magas tornyot kell építeniük, úgy, hogy az egyikük irányít szóban, a másikuk épít. Egyforma színek nem kerülhetnek egymásra.
A játék menete, játékszabályok:4 fő jelentkezett játszani, így 2 párosom volt. Pandémiás helyzethez alkalmazkodva kendő helyett maszkkal takartuk el a szemüket. Mivel német órán játszottuk a játékot, célom volt a színek gyakoroltatása is. A segéd JA /NEIN és a színek német megfelelőivel segítette az építőt. Aki épített, egyik kezével támaszthatta a tornyot, a másik nem adhatta a kezébe a kockákat csak irányíthatta. Kizárólag egyszerű és rövid magyarázatot, útmutatást értenek meg, ezért gondoltam ki nagyon egyszerű kerettörténetet is. Időhatárt nem szabtam meg a feladatok végrehajtásához, hagytam őket nyugodtan alkotni. Szabálykövetésük nem mindig megfelelő, nehezen koncentrálnak, és a kudarcélmény feldolgozása is fejlesztésre szorul az esetükben. ( Ha leborul a torony, kiabálásba és dühöngésbe fullad a játék.)
A játék lezárása: Amelyik páros a magasabb tornyot építette és betartotta a színekre vonatkozó szabályt, ő nyert. Előtte volt gyakorlás is, próbálkozhattam többször az “éles” építkezés előtt.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Kikértem véleményüket, hogy tetszett a játék, és megkérdeztem mit gondolnak, mi volt a célom ezzel a játékkal. Tetszett nekik, de konkrét véleményt nem tudtak megfogalmazni. Téli szünet előtt játszottuk a játékot, így “ajándék”-nak vették, hogy végre játszottunk a sok tanulás mellett. Mutattam nekik a fotókat utána, hogy milyen magas tornyokat építettek…. büszkék voltak magukra. Elmagyaráztam nekik, miért játszottunk, és hogyan fejlesztette ez őket.
A játékvezető speciális feladatai: Volt rá példa, hogy besegítettem egy-egy torony kiegyenesítésében, hogy ne érje őket rövid idővel a játék kezdete után kudarcélmény, és tovább építhessék a tornyot.
A játékot lejegyezte: Karajz Nóra