JÁTÉKRA FEL!

Karacs Tiborné Ildikó: Páros versmondó-ka ( Hatos dobós) Levezető játék: Jancsi-Iluska- Mostoha ( a kő-papír-olló mintájára)

  1. A játék neve, címe: Páros versmondó-ka ( Hatos dobós) Levezető játék: Jancsi-Iluska- Mostoha ( a kő-papír-olló mintájára)
  2. A játék pedagógiai célja: Tudjanak a párok együttműködni. Önfegyelem fejlesztése. A memória fejlesztése. A feszültség oldása.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A tanterem átrendezése, a fölösleges padok és székek elpakolása .
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: : 4 pad, 8 szék, egy dobókocka, 1 toll, 8 vonalas lap, a János vitéz 1. fejezetének 2 példánya (gépelve), cetli az idézetekkel
  12. Technikai igény: Nincs semmilyen különösebb eszközre szükség a fent említetteken kívül.
  13. Az előkészítés feladatai: a.) A terem berendezése, fölösleges székek kikerülnek a folyosóra.( balesetek elkerülése végett.) b.) Négy padot egymás mellé teszek, hogy max. 8 tanuló kényelmesen körülülhesse. c.) A János vitéz 1. fejezetének elhelyezése a tanteremben, két példányban, úgy hogy a játékosok mindkettőt kényelmesen megközelíthessék. A lapok előkészítése, amin a verssorok kezdőbetűit leírtam. d.) A levezető játék előtt a maradék székeket és padokat is el kell pakolnunk. e.) A cetlik elkészítése az idézetekkel.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segíthetnek a pakolásban, ha időben érkeznek, főleg a második játék előtt. Az első játék megkezdésére én már mindent igyekszem előkészíteni.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A mai foglalkozáson egy olyan játékot fogunk játszani, amihez hasonlót már játszottunk. Ez a hatos dobós játék lesz, csak egy kicsit másképpen. Tudom, hogy a múlt alkalommal nehezen akartátok abbahagyni, annyira jól éreztétek magatokat. Remélem, ez ma is így lesz! A játékaink irodalom óráink kedvenc hőseihez kapcsolódnak. Ma arra is lehtőségetek lesz, hogy azok legyetek, akik csak akartok:szépséges Iluska, bátor Jancsi, gonosz mostoha.
  17. A játék menete, játékszabályok: Most elmondom a játék menetét. Figyeljetek nagyon! A mostani játékban nem egyedül kell játszanotok, hanem párokban. Mára már mindenkinek tudnia kell a János vitéz 1. fejezetét. Ma az is kiderül, hogy kinek mennyire sikerült ez a feladat. Először is kialakítjuk a párokat. A párok kialakításához kaptok egy-egy cetlit, amelyeken egy sor eleje, illetve egy másikon a vége található. Az első feladatotok az lesz, hogy keressétek meg az összetartozó idézeteket. Most kiosztom az idézeteket. Keressétek meg a párotokat! (Megkeresik, kialakultak a párok.) Ezzel készen vagyunk, akkor most a páros egyik tagja leül a székhez, az hogy melyik gyerek ül le, azt ti döntsétek el! A másik tanuló pedig mögé áll.(Elhelyezkednek, leülnek.) A páros helyén van egy lap, amire minden verssor kezdőbetűjét felírtam.(Ez megkönnyíti a dolgotokat! ) A játék menete a következő lesz: az asztal közepén találtok egy tollat és egy dobókockát. A dobókockával kell minden párosnak egyet dobnia, ha valamelyik páros hatost dob, felveheti a tollat, és elkezdheti írni a János vitéz első fejezetét. Addig írhat, amíg egy másik páros hatost nem dob. Ha ez megtörténik akkor, a tollat át kell adni, és ők kezdhetik el a történet lejegyzését. Felvetődhet a kérdés, hogy miért vagytok ketten. A válasz egyszerű: a párod segíthet neked, ha elakadtál. Sőt ő lesz a szaladgáló, aki a szövegben meg is nézheti, ha mindketten elakadtatok. Fontos az, hogy csak akkor mehet oda a társad az eredeti szöveghez, amíg a toll nálatok van. ( Megmutatom a tanterem két pontján elhelyezett versrészletet. A játékot maximum 15 percig játsszuk. Az a páros lesz a nyertes, amelyik a legtovább tudja leírni a történetet, azaz a legtöbb szót írja le. Tegyünk egy próbát, anélkül hogy bárki is írna.(Elindítom az első párost, aki hatost dob felveheti a tollat, de nem írnak, csak úgy tesznek, a társa odamehet a laphoz, megnézheti, de ha egy másik páros hatost dob, akkor át kell adniuk a tollat.) Miután kipróbáltuk, indulhat a játék! Az első három helyezett jutalomban részesül.3,2 illetve 1 piros pont lesz a jutalmuk. Tehát: Játékra fel! Nagy izgalomban telt el a játék, de az idő véges, így miután letelt az idő, lezártam a játékot. Levezetésként szintén egy közkedvelt játék átdolgozása következik. Most a drukkolós kő-papír-olló c.játékot fogjuk eljátszani. De most Iluska, Jancsi és a mostoha lesznek a szereplők.Te pedig annak a bőrébe bújsz bele, akiébe csak akarsz! Lehetsz a szépséges Iluska, a bátor Jancsi, esetleg a gonosz mostoha!Elmutogatom nekik, hogy melyik szereplőt hogyan , milyen mozdulattal jelképezzük. Iluska legyőzi Jancsit a szerelmével, Jancsi legyőzi a mostohát az erejével, határozottságával, a mostoha pedig Iluskát győzi le a gonoszságával. Tehát háromra most azt kell mondanotok, hogy Jancsi vagy Iluska vagy mostoha!Természetesen a hozáillő, begyakorolt mozdulatokkal mozdulatokkal! Tegyünk egy próbát! (Kipróbáljuk) Aki veszít, annak a nyertes mögé kell állnia, aki új játékost fog keresni. A vesztes feladata pedig a drukkolás lesz! Ne feledjétek, minél hangosabban szurkoltok, annál jobban ki tudjátok ereszteni a gőzt! Tehát mindent bele! Tegyünk így is egy próbát! A próba után indulhat a játék! Hajrá!
  18. A játék lezárása: Mindkét játék után megbeszéljük, hogy ki hogyan érezte magát. Mi tetszett, mi nem. A gyerekek nagyon aranyosak voltak, őszintén elmondták véleményüket. Voltak jó ötleteik. Például, hogy félidőben a párok cserélhettek volna. És ez így igaz. Azt is elmondták, hogy ehhez a játékhoz a tudás mellett a szerencsére is szükség volt. Az egyik kisfiú azt mondta: „Ildi néni, annyira zsír ez a játék! Jó lenne többször ilyet játszani!” Én megdicsértem őket, hiszen nagyon fegyelmezetten, ügyesen játszottak. A szavak megszámolása után, a nyertesek megkapták a jutalompontokat, illetve mindenki cukrot kapott. A nyerteseket megtapsoljuk. Ügyesen segítettek a tanterem visszarendezésében is.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék után isznak egy kicsit a nagy izgalomra.  A játék lázában égve meghallgatom élményeiket a játékkal kapcsolatban.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ezeknek a játékoknak sok változatát el tudom képzelni. Német órán a dobókockás játékot a szavak gyakorlásánál próbáltam ki. Csak ott az egy témakörhöz tartozó szavakat kellett lejegyzetelni.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Különösen kell figyelni arra, hogy a játékosok ne zavarják egymást, mert nem könnyű verset lejegyzetelni, írásban nem is szoktam ezt számon kérni, de próba, szerencse. Figyelni kellett az időre is, mert úgy belemelegedtek, hogy nehezen akarták abbahagyni.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagyon jó módszernek tartom, a játékot a tanítási órákon, szakkörön, táborokban. Számos nevelési lehetőséget kínál, gyakran alkalmazom.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: www.facebbok
  24. A Játékot lejegyezte: Karacs Tiborné Ildikó