JÁTÉKRA FEL!

Kaposiné Kundermann Lívia Erzsébet: Mesehősök

  1. A játék neve, címe: Mesehősök
  2. A játék pedagógiai célja: A képzelet beindítása, a különböző szerepekbe belehelyezkedés. A mozgás révén átélhetővé váljanak a különböző helyzetekhez, szerepekhez kapcsolható szellemi és fizikai kihívások. Az óvodapedagógus, játékvezető – ebben az esetben –törpeként mozog és kerül kapcsolatba a gyerekekkel, majd jelzi a gyerekeknek, hogy változást érzékel pl. óriásira nő és óriásként kezd el mozogni és viselkedni. A gyerekek a játékvezető instrukciója alapján különböző mesehősökké válnak átélik szerepüket (mozgás, mimika, érzelmek) és a mozgásukat utánozzák. A mesék során a pozitív és a negatív érzelmek átélése. Figyelem, emlékezet, memória, mozgás fejlesztése.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő tér- hely kialakítása a mozgásos játékhoz, egymásra figyelés toleráns magatartással,
  6. Résztvevők száma: -8,8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: A mozgáshoz szükséges tér kijelölése
  12. Technikai igény: –
  13. Az előkészítés feladatai: A csoportszobában a játékok elrakása a szőnyegről, az óvoda udvarán a játéktér kijelölése szalagokkal,
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: – egyéni feladatadás: ki milyen játékot rakjon el a szőnyegről a játéktér kialakításához, – az óvoda udvaron a játékterület kialakítása, kijelölése szalagokkal, kötél kirakása a játéktér kerületéhez
  16. A játék megnyitása, nyitánya: MOTIVÁCIÓ: Képzeljétek el, hogy meseországban mindenféle varázslat történik: hipp, hopp, hupp, Mi történik velem és veletek! Olyan kicsik lettünk, mint a törpék. Ó, mekkorák lettek a fák, a házak,” nézzetek felfelé, / iránygyakorlás/ ez nagyon érdekes, milyen érzés ez nektek? / törpejárás/ De közben elkezdtem nőni, a kezem…. a nyakam a tiétek is? Már a lábam is, a testem is. Nézzetek lefelé, / iránygyakorlás/ most meg minden milyen kicsi lett. Csak nem óriások lettünk? Óvatosan lépkedjünk,/ óriásjárás/ nehogy eltapossunk valakit, vagy egy házat, autót, járókelőket. Ó, bundám lett és karmaim vannak, szeretem a tejet és van csíkos is belőlem, / barcoba játékkal – gondolkodásfejlesztés/ mindenki macskává változott. Házi állattá változtunk, puha talpacskákon lépkedünk, csak nehogy valaki meghallja, hogy érkezünk./ négykézláb járás/ Cin-cin-cin, mi történt? Szürke lettem nagy fülekkel és milyen kispicurka. Milyen állattá változtunk? Kisegérré, úgy bizony. Cin-cin, óvatosan haladjunk, nehogy jöjjön a róka./ rókajárás/ Jaj, de fáj a derekam, még kampós botom is van. Ejha, öregasszony lettem? Ó, te meg egy öregember. Csak lassan menjünk, vigyázzunk magunkra, az idősek már nem olyan fürgék, mit a fiatalok./ öregember járásának utánozása/ Ott nem messze huszárok lovagolnak……… micsoda paripájuk van, szinte vágtatnak már. / huszárjárás/ Ejha, micsoda gyönyörű ruhám lett, csak nem tündér lett belőlem? / tündér mozgásának utánozása/ Ó, szép jó napot, kedves királyfi, tetszik a koronája. Itt egy seprű, huss ráülök és boszorkánnyá változtam és repülök, repülök repülök, forgok-pörgök, mint egy léggömb./ lebegőmozgás/ Óh, nehéz a lábam a kezem, a nyakam, a hátam ólomkatona lett belőlem………….
  17. A játék menete, játékszabályok: A kijelölt mozgásos területen játsszuk a játékot. A figyelem fenntartásával a történtben megnevezett szereplők mozgásformáinak pontos utánzása a feladat, A játékosok a játékvezető történetét figyelve pantomimmal, mozgással utánozzák a szereplőket hangadás nélkül, csak a játékvezető kommunikál,
  18. A játék lezárása: Kedvenc mesehősöd megnevezése, lerajzolása,
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Differenciálás: értékelés módszerének különféle eljárásai, megerősítés, bátorítás, ösztönzés, szóbeli dicséret a mozdulat végrehajtásáért,
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – kedvenc mesehősöd lerajzolása és a rajz alapján a többi gyermeknek fel kell ismerni, – kedvenc mesehősöd körülírása, a többieknek ki kell találni, – mi lennél, ha játék? ( virág, jármű, étel, meseszereplő, állat stb…) – ellentétpárok keresése
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelek a játékszabály betartására, a mozgásformák pontos végrehajtására. Értékelem a játék eredményességét, sikeres volt-e a motiváció, megfelelő volt-e a kialakított játéktér a tevékenységhez, volt-e a gyerekeknek elegendő ismeretük a szereplők kitalálásához és mozgásuk utánozásához
  22. Egyéb/megjegyzés: Sikeres volt-e tevékenység, további fejleszthető területek meghatározása
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Kaposiné Kundermann Lívia Erzsébet