A játék neve, címe: Összefoglalási csoportos vetélkedő
A játék pedagógiai célja: Tanult ismeretek felelevenítése, csoportmunka, együttműködés fejlesztése
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Nincsenek.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: füzet, tankönyv, toll
Technikai igény: Tantermi tábla.
Az előkészítés feladatai: – összegyűjtöm a legfontosabb lexikai elemeket, – csoportosítom évszám, személy, fogalom kategóriákba, – kisorsolom a csoporttagokat vagy megengedem, hogy önállóan válasszanak csapattagokat, – valamelyik csapattag füzetébe beírom a feladványokat.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A csoportoknak ki kell dolgozniuk a feladványok meghatározásait, használhatják a füzetüket és a tankönyvet, 15 – 20 perc.
A játék megnyitása, nyitánya: Bejelentem, hogy a mai órán összefoglaljuk az elmúlt néhány hét anyagát egy vetélkedő keretében. A motiváló kerettörténet elmondása helyett motiváló jutalmat ( a nyertes csoport tagjainak jeles érdemjegy) adok.
A játék menete, játékszabályok: A csapatok szószólói egyenként, sorban kijönnek, csak annyit mondhatnak, hogy évszámról, személyről vagy fogalomról van – e szó, ezután a meghatározást ismertetik a többiekkel, akiknek ki kell találniuk a feladványt. Nem szabad bekiabálni ( az érvénytelen tipp), hanem jelentkezni kell. Tehát számít a reflex is, nem elég a tananyagot tudni. Ekkor már nem lehet a tankönyvet vagy a füzetet használni. Én felszólítom a leggyorsabban jelentkezőt, ha helyes a válasz, akkor a csapata és a feladványt kidolgozó csapat is kap egy – egy pontot. Ha egyszerre jelentkezik több diák, akkor oda megyek mindegyikhez, a fülembe súgják a tippjeiket, ha mindegyik jó, mindenki kap pontot. A pontokat én vezetem a táblán.
A játék lezárása: A végén összegzem a pontokat. Mivel nyilvános a pontok vezetése, már játék közben is nagy az izgalom, hogy melyik csapat mennyire sikeresen tudja a pontokat gyarapítani.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Kihirdetem a helyezéseket, a nyertes csapat minden tagja kap egy órai munka ötöst.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha egy diák a többiekhez képest túl jól felkészült, és túl jók a reflexei, akkor kijön mellém a táblához, ő vezeti a pontokat, és neki kell eldöntenie, hogy a többiek jól válaszolnak – e. Ő mindenképp kap egy ötöst, de a többieknek is marad esélye, és a vetélkedő sem válik unalmassá, egyoldalúvá.
A játékvezető speciális feladatai: A feladványok összegyűjtése, kiosztása,a csapatok összeállítása, a pontok vezetése, a válaszolás jogának megadása, jutalmazás.
Egyéb/megjegyzés: A vizsgajáték témája a II. világháború volt, a tanulók a Szegedi Deák Ferenc Gimnázium 12. A osztályának emelt szintű történelem angolul csoportjának tagjai. Nagyon élvezték a tanulók a vetélkedőt.
A játékot lejegyezte: Kanyó Anna Mária