JÁTÉKRA FEL!

Kalóczkainé Rostás Anita: Mondd és dobd!

  1. A játék neve, címe: Mondd és dobd!
  2. A játék pedagógiai célja: a közösségépítés, ezen belül a figyelemfejlesztés, memóriafejlesztés, koncentráció- és reakcióképesség fejlesztése, valamint szókincsfejlesztés.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: nincs különösebb feladat
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: 2 db plüss ( Panna a béka, Bence a róka)
  12. Technikai igény: nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre
  13. Az előkészítés feladatai: A foglalkozásom helyszíne az 5. tanterem. Ez a terem a saját termünk, így nyugodtan tudtam készülni a játékra. A szünetben széttoltuk a padokat és biztonságossá tettük a helyszínt. Előkészítettem a segítőimet – Bence rókát és Panna békát- és megkértem a kolléganőmet, hogy a játék fotózásánál és a számolásnál legyen a segítségemre. (A szünet végére már az elrendezett terem és én a kolléganőmmel vártuk a gyerekeket.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: nincs szükség a tanulók bevonására az előkészületekben. A visszarendezésnél kértem a segítségüket.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék megkezdése előtt „ szétosztottuk” a gyerekeket. Mivel az osztály 22 főből áll, ezért 2 db 11 fős kört alakítottunk. A gyors elosztást a napló névsorrendje segítette. Az első 11 fő az egyik kört, a másik 11 fő a másik kört alakította. Így kényelmesebb és jobban játszható a játék. ) Ráhangolás: A játék levezetéséhez szükséges plüssök bemutatása névvel (az osztály 2 tanulója / 1fiú,1 lány). A plüssök és a kezdő játékosok neve megegyezik. Ez segíti a játék kezdésének megkönnyítését, a kezdő játékosok gyors kiválasztását.A játék ismertetésénél már a kezemben van Panna a béka és Bence a róka, akik nagyon szeretnek repülni, így a bemutatás, magyarázat is könnyebb. A játékot csak az egyik körnél mutattam be, a másik kör tanulói figyeltek.
  17. A játék menete, játékszabályok: A „csoportvezető” mond egy állatnevet és odadobja a kezében levő plüss-öt az egyik társának. Ő elkapja, majd a szó utolsó betűjével mond egy újabb szót és eldobja a játékot. Gyorsnak kell lennie, mert a gondolkodási idő csupán 3 mp (ezt én fogom mutatni a kezemmel). Akinek nem sikerül 3 mp alatt kitalálni a szót, a bábut átadja a mellette lévőnek (jobbra) és megfordul. Nem esik ki a játékból! Magában elszámol 10-ig és visszafordul, újból játékban lesz. Fontos a becsületes számolás! A játék megkezdése előtt felhívom a figyelmüket a 3mp-es gondolkodási időre, valamint arra hogy ugyanaz a szó 2-szer nem szerepelhet a játék során. Fontos továbbá azt is leszögezni, hogy ne csak a barátoknak dobják a plüssöket. Mindenki játszik! Tapasztalat: A játékszabályok ismertetése könnyen ment, sok gyerek párhuzamot vont a Mondd és dobd! valamint az ún. szókígyó között, de a hozzá kapcsolt mozgásos rész kicsit nehezítette, ámde érdekesebbé tette a feladatot. Nagyon élvezték a dobálózást! Én is jobban szeretem azokat a játékokat, amik több képességet fejlesztenek egyszerre, ezért választottam ezt a játékot, de a többi játék is nagyon tetszett, amit átalakítva (az ő életkorukhoz) játszani fogunk!
  18. A játék lezárása: Mivel nem verseny a játék bármikor lezárható. A lezárás idejét, módját a tanító határozza meg. Én azzal zártam le a játékot, hogy Panna béka és Bence róka már nagyon elszédült és megsúgták a fülembe, hogy már pihenni szeretnének.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A foglalkozás végén értékeltem a gyerekek teljesítményét. Leginkább csak kérdeztem, kíváncsiskodtam (Kinek nem kellett egyszer sem megfordulnia?, Ki az, aki nem ejtette el egyszer sem a plüss-öt?, Ki az, aki nem szegte meg egyszer sem a szabályokat?) Nem hangzik el a győztes, sem a vesztes kifejezés! Felhívom a figyelmüket, hogy ez nem verseny volt és senkinek sincs oka szomorkodni. Mindenkit megdicsérek a teljesítményéért, a fegyelmezett viselkedéséért és a játékszabályok pontos betartásáért. Közösen tapsolunk. Nekünk ez a feszültség levezetése, így senki nem érzi magát ügyetlennek vagy kevesebbnek. Ennek a játéknak pont egy jó hangulatú közösségépítés volt a célja, amit teljes mértékben sikerült teljesíteni. Céljaim között továbbra is a gyerekek önbizalom fejlesztése, a gyorsaság-és szókincsfejlesztés áll.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot tovább lehet fejleszteni egy körön belül 2 db plüssel. Ez már nehéz, csak jól begyakorolt, többször eljátszott játéknál lehetséges!
  21. A játékvezető speciális feladatai: Nem volt speciális feladatom
  22. Egyéb/megjegyzés: Ez a játék rávilágított arra, hogy nagyon összetartó ez az osztály és az önbizalom hiányos (új tanulók) csendesebb gyerek is fel tud oldódni és önfeledten tud játszani. Fontosnak tartom a szerezett tapasztalatok alapján, hogy több összekovácsoló (új tanulóink is vannak) esetleg feszültségoldó játékot játszunk majd. Nagyon jól éreztem magam a játékvezetés előtt és után is. A terveimnek megfelelően zajlott a játék. Nem tartott tovább a tervezetnél, az adott időkeretben mozogtunk. A választott játékeszközök (plüssök) jó választásnak tűntek. Ez a korcsoport életkorukból adódóan nagyon szereti a játékos elemeket, jobban rögzülnek a játékszabályok és könnyebben bevonhatóak a csendesebb tanulók. Összegezve: A foglalkozás nagyon jó hangulatban telt, sokat nevettek a néha elhangzott vicces szavakon. A kitűzött céljaimat elértem. A játékot sikerült a terveim szerint levezetni, csak egy valamit változattam a játék közben. A gondolkodási időt hosszabbítottam meg, mert egy pár tanulónál észrevettem, hogy befeszül az izgalom miatt és ennyi idő alatt nem jut az eszébe a szó. Így a 3 mp-et 5 mp-re módosítottam, amit a játék megállítása után közöltem a gyerekekkel. Innentől már ilyen probléma sem merült fel.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kalóczkainé Rostás Anita, (anita.kaloczkaine@gmail.com)