JÁTÉKRA FEL!

Kálmán Judit: Madáretetés

  1. A játék neve, címe: Madáretetés
  2. A játék pedagógiai célja: Nagymozgás és finommotorika fejlesztése, csoportkochézió fejlesztése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a gyerekek figyelmét arra, hogy figyeljenek a többi madárra, nehogy összeakadjanak a szárnyacskák, nehogy összefussanak.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: csiptető, krepp papír csíkok, tányérok, hullahopp karika
  12. Technikai igény: Nem igényel komolyabb technikai felkészültséget.
  13. Az előkészítés feladatai: A játék megkezdése előtt elkészítem a kukacokat, a jelekkel ellátott tányérokat, berendezem a helyszínt, a szükséges kellékeket a megfelelő helyre teszem.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: az óvó nénit kértem meg, hogy a résztvevő gyermekek óvodai jeleit rajzolja fel vignettára, amit a tányérokba ragasztok, így egyértelmű és könnyű lesz a fészkek azonosítása, a kukacok elhelyezése, a teremrend helyreállítása közös feladat
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Tető alá fészkelt a rozsdafarkú család. A napokban hatalmas csipogásra lettem figyelmes. Füleltem, majd elindultam a hang irányába. Egy – két lépés után megleltem a hangadókat. És képzeljétek el, mi volt az? Egy fészekben sok kis kikandikáló fejecskéket, rajta tátogó csőröcskéket láttam. Gondoltam biztos nagyon éhesek lehetnek. Megetessük őket? De hol van a mama? Hol van a papa? Vártam, vártam, de csak nem érkeztek meg. Etessük meg őket közösen!
  17. A játék menete, játékszabályok: Ti lesztek a madár mamák, és madár papák. Mindenkinek készítettem egy fészket. Menj, keresd meg a sajátodat és állj elé! Találsz benne egy csiptetőt! Vedd ki és próbáld meg szétnyitni! Nézd! Úgy mozog, mint egy igazi csőr! (A tányérok a terem szélénél helyezkednek el, a kukacok a terem közepén.) 1. próbajáték: Kukacok (krepp papír) felcsipegetése – csiptető mozgás begyakorlás Itt másznak a kukacok a földön, mindenki a saját fészkébe gyűjtsön minél többet belőlük. Egyszerre csak egy darab kukacot vehetsz fel. Kézzel nem nyúlhatsz a kukacokhoz. A játék addig tart, míg el nem fogy az összes kukac. Figyeljetek a többi madárra, nehogy összeakadjanak a szárnyaitok, valamint arra is, hogy az összegyűjtött kukac bent maradjon a tányérban. 1. verseny: Most újra kiszórom a kukacokat. Indul a verseny! Ki tudja a legtöbb kukacot gyűjteni? Egyszerre csak egy kukacot vehetsz fel! A veszekedés elkerülése végett, azé lesz a kukac, aki előbb odaér. Ha mindketten egyszerre értek oda, akkor ott kell hagyni a kukacot, keresni kell másikat. – A játék addig tart, míg van kukac szabadon. – A játék addig tart, amíg tapsolok. Azt a kukacot már nem teheted a fészekbe, amit épp a csipeszedben tartasz. Teremrend helyreállítása 2. feladat: Hullahopp karikák kihelyezése. Kérem a madár mamák tányérjait, kérem a madár papák tányérjait. Mindenki leül a padra. Párokba rendezés, a tányérok alapján. Egy fiú, egy lány kerül párba véletlen alapján. Ez alapján mindenki meg is találta a párját a következő feladathoz. Foglaljátok el a helyeteket a fészekben. (párosan a hullahopp karikában) A kukacok számát megduplázom. 3. feladat: Először a madár mamák indulnak útra, addig a papák melegítik a tojásokat. Keressetek minél több kukacot és vigyétek vissza a fészekbe! Az a fészek nyer, ahol a legtöbb kukac található. – A játék addig tart, amíg tapsolok. Azt a kukacot már nem teheted a fészekbe, amit épp a csipeszedben tartasz. 4. feladat: Kikeltek a madarak a fészkekben. Most a madár papák indulnak útra, addig a mamák vigyáznak kicsinyeikre. Teremrend módosítás: Középre kerülnek a fészkek, a madár papák jó nagy körből kereshetik a kukacokat. Az a fészek nyer, ahol a legtöbb kukac található. – A játék addig tart, amíg tapsolok. Azt a kukacot már nem teheted a fészekbe, amit épp a csipeszedben tartasz. 5. feladat: Megnőttek a kicsik! Madár mama és madár papa együtt indul útra. Az a fészek nyer, ahol a legtöbb kukac található. – A játék addig tart, amíg tapsolok. Azt a kukacot már nem teheted a fészekbe, amit épp a csipeszedben tartasz.
  18. A játék lezárása: – A játék addig tart, míg van kukac szabadon. – A játék addig tart, amíg tapsolok. Azt a kukacot már nem teheted a fészekbe, amit épp a csipeszedben tartasz.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt, megbeszéljük ki hogy érezte magát a játékban, melyik része tetszett a legjobban. A véletlenszerű páralkotásnál ügyesen alkalmazkodtak, ezért külön megdicsértem őket. Egy zacskó pufi kukacot közösen elfogyasztanak a végén jutalmul.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – Csipeszcsere, hogy nehezebb dolguk legyen, olyanra, amit nehezebb kinyitni, így izomfejlesztésre kiváló. Valamint a szalagon kívül magokat is lehetne gyűjteni tálakról (kukorica, száraz borsó)
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fokozatosan nehezítem a feladatot a korcsoport miatt. Mindig újabb utasítást vezetek be, hogy mindenki sikeres lehessen a feladatban. Folyamatosan figyelem a gyerekeket, a párokat, hogy sikerélmény lehessen számukra a játék.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagyon jól sikerült a véletlen párválasztás. Ügyesen alkalmazkodtak, frappánsan megoldották a helyzetet.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kálmán Judit