JÁTÉKRA FEL!

Kallóné Bertalan Andrea: Ritmuslánc

  1. A játék neve, címe: Ritmuslánc
  2. A játék pedagógiai célja: memória, ritmusérzék fejlesztése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: a játék nem igényel különleges biztonsági intézkedést
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Semmilyen kelléket nem igényel, de lehet ritmuseszközöket használni. ( csörgő, fakanál, ceruza stb.)
  12. Technikai igény: Hanghatásokat előidéző eszközök igénybe vehetőek,ebben az esetben a ritmuslánc hanglánccá alakul,de ez nem változtat a pedagógiai cél elérésében.
  13. Az előkészítés feladatai: résztvevőkkel a játékszabály ismertetése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Résztvevőket nem kell bevonni az előkészületekbe.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok egymással szemben állva formáljanak kört,a játékvezető a kör közepén állva figyeli az eseményeket.
  17. A játék menete, játékszabályok: Ez egy ritmusmemória játék, amihez fontos a pontos játékszabály ismertetése. A játékvezető először kijelöli a játékot kezdő játékost, és a játék irányát. Az első játékos negyed értékű tapsolással kezd (kb.60-as tempóban). A következőnek folytatnia kell a ritmusláncot 1 negyed értékben, de más ritmusképlettel. A ritmusképlet variációkat (triola,ti-ti,ri-ri -ti,ti-ri -ri,ri-ri-ri-ri) előre megbeszélik. A lényeg az, hogy 1 negyedben, más ritmussal kell továbbfűzni a láncot, pontosan megjegyezve az addig hallottakat, s ezáltal egyre hosszabb ritmusképletet kell memorizálni. Aki elhibázza (tehát pontatlanul adja vissza az addig elhangzottakat, vagy ugyanazzal a ritmussal folytatja) kiesik, kiáll a körből. Ezután új ritmuslánc indul. A tapsoláskor jobb kéz van felül, ha a játékos vált bal kézre, a játék iránya megfordul. Az ilyenkor hibázók is kiesnek a körből .
  18. A játék lezárása: A tévesztő, hibázó, rossz ritmust tapsoló játékosok kiesnek a játékból. A játéknak akkor van vége, ha 2 játékos marad a végén, így már nincs értelme tovább játszani.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A hamar kiesőket bátorítjuk, hogy a következő játékban koncentráljanak jobban ,a végéig játékban maradókat megdicsérjük, újabb játék lejátszására biztatjuk őket.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehetséges 2 negyed értékű ritmusszakaszokkal lejátszani a játékot, amit csak a haladók képesek sikeresen kivitelezni.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékszabály ismertetésén kívül a ritmusok pontos bemutatása, eltapsolása.
  22. Egyéb/megjegyzés: Művészeti szakközépiskolai fuvolatanárként nagyon fontosnak tartom a gyerekek ritmusérzékének, memóriájának fejlesztését. Ez e játék kiváló eszköz hozzá. A növendékek nagyon élvezték a játékot, amit az erről készített képek is jól tükröznek.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kallóné Bertalan Andrea