A játék neve, címe: basás
A játék pedagógiai célja: közösségformálás, közösség számára egy lehetőség a szabadidő értelmes eltöltésére pl. eső esetén.
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: nincs, de amennyiben autóbuszon játsszák, akkor minden diáknak helyet kell foglalnia és annyian játszhatják, amennyien egymás közelében biztonságosan helyet tudnak foglalni.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: 2 db hagyományos dobókocka, 3 gyufaszál/fő,
Technikai igény: Asztal. Ha nincs asztal, akkor bármilyen alátét vagy kemény felület megfelelő, amin a dobókockák ledobhatók, kezünkkel eltakarhatók, majd alátéttel továbbadhatók.
Az előkészítés feladatai: kellékek összegyűjtése
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: nem szükséges, mert a játék spontán, bárhol játszható
A játék megnyitása, nyitánya: a játékosok körben helyet foglalnak/autóbuszon (pl. osztálykirándulás) egymás közelében, egymás felé fordulva leülnek. Minden játékos kap három gyufát, mert három élete van. A játékvezető ismerteti a szabályokat: szóban és gyakorlatban. (1) dob a kockákkal és elmagyarázza, hogyan kell a számokat leolvasni: a két kocka számértéke közül a magasabb érték a tízes, az alacsonyabb érték az egyes. Például 4, 2 dobás esetén a dobott érték 42. (2) ismerteti a dobható értékeket növekvő sorrendben: • 31, 32, 41, 42, 43, 51, 52, 53, 54, 61, 62, 63, 64, 65, 11, 22, 33, 44, 55, 66, 21; • 11= egyes bas, 22= kettes bas, 33= hármas bas …stb. • legmagasabb érték a 21.
A játék menete, játékszabályok:-a játék kieséses rendszerű kockajáték: az utolsó játékos, akinek még maradt gyufája (élete), az lesz a győztes -egy tetszőleges játékos elkezdi a játékot: dob a két kockával egyszerre az asztalon/valamilyen kemény felületen, de a kezével eltakarja a kockákat és csak ő nézi meg, hogy mit dobott. (1) ha 21-t dob, akkor azt kötelező megmutatni a tőle balra eső játékosnak, aki elveszít egy életet és kimarad egy körből. (2) ha nem, akkor is a tőle balra eső társa felé fordul és anélkül, hogy a kockákat megmutatná mond egy számot, hogy mennyit dobott. Ez lehet a valós dobás számértéke vagy bármilyen más érték a dobható értékek közül. A mellette ülő játékos ezt vagy elhiszi vagy nem. (1) ha elhiszi anélkül, hogy megnézné a kockákat, átveszi őket és dob. A dobást követően azonban csak nagyobb értéket mondhat az előzőnél, ezért vagy igazat mond vagy blöfföl. (2) ha nem hiszi el, akkor a dobó játékosnak meg kell mutatnia a kockákat. Ha a dobó blöffölt, akkor a dobó elveszít egy életet, ha igazat mondott, akkor a szomszédos játékos, aki a kockák megmutatását kérte, veszít egy életet. -A második játékos hasonlóan jár el az első játékoshoz és ez így megy játékosról játékosra. -A blöffölésnek a második, harmadik dobástól van jelentősége, mert a bemondott értékek egyre nőnek, míg a dobott értékek nem feltétlenül. A végén valaki szükségszerűen lebukik. -az a játékos s győztes, akinek marad még „élete”.
A játék lezárása: A játékvezető kihirdeti a győztest.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosok megtapsolják a győztest. A játék általában kiváló hangulatban, sok nevetéssel telik a sorozatos blöffölések és lebukások miatt.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: nincs; ez egy ősrégi, feltehetően olasz eredetű kockajáték, melyet régen pénzben vagy italban játszottak
A játékvezető speciális feladatai: Segítés a szabályok betartásában.
Egyéb/megjegyzés: Rendkívül szórakoztató kockajáték, ami annyira jó hangulatot teremt, hogy a diákok az osztálykirándulásokon késő éjjel sem akarják abbahagyni.
A játékot lejegyezte: Kállayné Szerényi Júlia