JÁTÉKRA FEL!

KALÁSZ CSILLA: A királyfi vándorlása…

  1. A játék neve, címe: A királyfi vándorlása…
  2. A játék pedagógiai célja: a gyerekek „felébresztése”, és az égtájak gyakorlása
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A két széksor között min. 2 méter távolság, és a széksorok mögött is elegendő hely a biztonságos futáshoz. Fontos egyértelműen meghatározni a futás irányát, és az ülők lábtartását, hogy véletlenül se legyen gáncsolás.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 16 db kártya, a fő és mellékvilágtájak kezdőbetűivel megírva kétszer (pl: 8 piros és 8 kék betűkkel ráírva), és két plüss állat, vagy baba, és a mese leírva. Tanteremben játszva mágnesek a végén.
  12. Technikai igény: / 8 / – 14 – 16 szék
  13. Az előkészítés feladatai: A játékvezetőnek a keretmesét előre megírni. Kivágni a 16 kártyát (rajzlap vastagság, hogy ne látszódjon át), felére kékkel, felére piros vastag filccel felírni az égtájak jelét. /Ha csak 14-en vannak, a 2 É kártyát ki kell venni!/ A résztvevők bevonásával berendezni a termet, egymással szemben, 2 méter távolságra elrendezni a székeket 2 sorban (/4+4/; 7+7 vagy 8+8). Fontos, hogy a széksorok mögött is legyen hely a biztonságos kerüléshez!
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha felajánlod, hogy: a dolgozat/számonkérés helyett egy kicsit inkább játszunk, mozogjunk, mert látom, hogy nagyon fáradtak vagytok… elég motiváló lesz. A terem átrendezése…
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék I. megnyitása, nyitánya: Minden játékos húzzon egy kártyát, majd keresse meg a saját párját, a másik színű azonos betűt, és üljenek le a székekre, pont egymással szemben. Mondjuk, pirosak az ablak felöli sorba, a kékek az ajtó felöli sorba. Gondolom már mindenki rájött a kártyák jelentésére?! (Visszajelzéseket fogadom… igen! Ügyesek vagytok!) A játék első részében, egy mesét fogok felolvasni nektek, egy királyfiról, aki elindult megkeresni az aranyalmát termő fát, mert csak annak a gyümölcse gyógyíthatja meg az anyukáját. A játék szabályai a következők: A játék II. megnyitása, nyitánya: Mindenki álljon fel, és mind a piros, és mind a kék csapat alkosson egy-egy kört úgy, hogy az égtájaknak megfelelően helyezkedtek el egy szék körül, és mindenki láthatóan tartja a kártyáját maga elé. A széken ülő maci / nyuszi észak felé néz… (ha 14-en vannak, ott nem áll senki). Tanári ellenőrzés…, dicséret, vagy hiba esetén: Gondoljátok végig a mondókát, és mondja el valaki a maci nevében: Ági: „Előttem van észak, hátam mögött dél, balra a nap nyugszik, jobbra pedig kél!” Akkor kiknek is kellene helyet cserélnie? Na nem Ágira és a macira gondoltam…! Oké, ügyesek vagytok! Maci is nagyon szeret utazni, kirándulni, ezért, hogy el ne tévedjen, tanítsuk meg neki is az égtájakat!
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék I. : Aki a mese során hallja a saját égtája nevét, akár ragozott alakban is, gyorsan feláll, és felém indulva, futva megkerüli a saját sorát kívülről, és visszaül a helyére. Fontos a balesetek elkerülése miatt, hogy ne akadályozzátok egymást a futásban, mindenki, aki ül, húzza be a lábát, aki fut, az meg ne kapaszkodjon kerüléskor a szélső játékosokba. /Próbafutás…/ A játék II. : Mindenki rakja le a székre a kártyáját, /a macit a kezembe véve, vagy beállok a hiányzó É helyére, vagy csak valahová/ ha azt mondom, hogy délkelet, akkor máris dobom a macit a DK-en álló játékosnak, majd ő is mond egy égtájat, és oda dobja a macit. /Lehet gyorsítani…/
  18. A játék lezárása: A játék I. lezárása: A játék első része a keretmese végével zárul, majd csoportalakítás lesz a színek szerint, és folytatódik egy másik játékkal, ami a tanulást jobban elősegíti, mert az első rész volt az ébresztő. Nagyon ügyesek voltatok, és látom sikerült mindenkinek felfrissülnie. Játszunk még? Oké! Akkor… A játék II. lezárása: Kb. 2 perc után: Azt hiszem, hogy már a maci is megtanulta az égtájakat, és már nagyon elfáradt, ebben a sok röpdösésben. Kérem ide őket … Minden csapatból 1-1 tanuló rakja fel mágnesekkel a táblára a kártyákat a megfelelő sorrendben, úgy, hogy a kékek É-i kártyája a tábla felső felét mutassa, a pirosak É-i kártyája az ablak felé mutasson! Addig a többiek rendezzék vissza a termet! Melyik a helyes megoldás? Hogyan lehetséges, mégis, hogy mindkettő igaz lehet?…
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Nagyon ügyesek és lelkesek voltatok! Hogyan éreztétek magatokat? Mindenki megérdemel 2-2 pirospontot, a táblai munkáért még plusz 1-t. Akinek még gondot jelent a holnapi dolgozatnál az égtájak elhelyezkedése, az délután keressen meg, és együtt megkérdezzük a macitól… /Nem oldott tanár – diák kapcsolatnál ez az utolsó mondat sértő is lehet!/
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • További mozgásos lehetőség: felszólításra cseréjen helyet a két csoport azonos égtája, (pl: kelet a kelettel, majd ÉNY,… • A körben állásnál a két szék állhat más – más irányba…, ami nehezíti a párcserés játékot… • a körnél összeszedheti és megkeverheti valaki a kártyákat, és a csapattagok újrahúzva átrendeződnek… • Gyengébb osztálynál, 3-4.osztályban elég csak a fő égtájakat használni. • 8 tanuló esetén a mellékvilágtájakat a sorversenynél ki kell venni, de a köralakításnál egy körrel megoldva visszarakható, de csak egy színt használva!
  21. A játékvezető speciális feladatai: A jó keretmese, és az odafigyelve, hangsúlyozva mesélés /olvasás/, ha kell a történet lassítása a játékosok torlódásának elkerülése végett.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ha többen vannak, lehet kijelölni megfigyelőket, olvashatja más a mesét, számolhatják, hogy a „sorversenynél” a párok közül melyik ért hamarabb a helyére, összeszedheti, és megkeverheti a kártyákat…
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: KALÁSZ CSILLA