JÁTÉKRA FEL!

Kakszi Barnáné: Modd meg az én nevemet, elcserélem helyedet!

A játék neve, címe: Modd meg az én nevemet, elcserélem helyedet! Két játék összekapcsolása, elsőben név felismerés, majd a második játékban a társ hangjának a felismerése.

A játék pedagógiai célja: Egymás nevének gyakorlása, figyelem, koncentrációs készség, gyorsaság, együttműködő készség gyakorlása, hallás fejlesztése, testi kontaktus kialakítása, tapintásos érzékelés fejlesztése.

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő hely biztosítása, csoportszoba bútorainak(székek, asztalok) elforgatása, a játékhoz használt székek, illetve a színes ejtőernyő megfelelő elhelyezése. A gyermekek figyelmének felhívása arra, hogy ügyeljenek egymás testi épségére.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Nagyméretű színes ejtőernyő, annyi szék, ahány gyermek játszik, kendő a szem bekötéséhez

Technikai igény: Székek, ejtőernyő, kendő, CD lejátszó, CD

Az előkészítés feladatai: A gyerekekkel együtt átrendeztük a csoportszobát, kialakítottuk a megfelelő nagyságú kört, székekkel körbe rakva, két játékost megkértem, hogy tartsák magasan az ejtőernyőt.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az előzőekben leírtak alapján a gyerekek szívesen vettek részt az előkészületekben, eszközök elhelyezésében.

A játék megnyitása, nyitánya: Figyelem felkeltése, CD lejátszóról Gryllus Vilmos :Égből pottyant mesék zenéjére előveszem a színes ejtőernyőt. Kerettörtének: Képzeljétek el, hogy felszállunk egy helikopterre, de út közben meghibásodik a gép motorja és ejtőernyővel kell leereszkednünk egy ismeretlen helyre. Mindannyian lehuppanunk egy füves rétre és a hatalmas színes ejtőernyőnk fennakad egy fán. Vannak akik az ernyő jobb oldalán érnek földet, vannak akik a bal oldalán, úgy, hogy nem láthatják egymást. Megkérek két bátor jelentkezőt, aki megpróbálja az ernyőt kiszabadítani a fa ágai közül.Ha ez sikerül, akkor a közelben guggoló két gyerek megláthatja és örömmel üdvözölheti egymást, úgy, hogy minél gyorsabban elkiáltja a vele szemben guggoló társa nevét.

A játék menete, játékszabályok:A gyerekek két egyenlő létszámú csoportban az ejtőernyő két oldalán félkörben ülnek. Két gyermek magasba emeli és addig tartja az ernyőt, míg mindkét oldalon egy-egy gyerek leguggol középre, az ernyő felé fordulva, szemben egymással, de nem látják egymást.Míg háromig számolok, addig magasban van az ernyő, háromra leengedik és minél gyorsabban ki kell mondani a szemben lévő társa nevét. Akinek gyorsabban kimondták a nevét, annak át kell menni a másik térfélre, így folytatódik a játék, amíg mindenki azonos oldalra nem kerül.

A játék lezárása: Amikor minden gyerek azonos oldalon van, akkor ér véget a játék. Sikerült megtalálni egymást, így most már mindannyian felszállhatunk egy mentesítő járatra, ami már megérkezett értünk. Üljetel le egy székre, miközben elindulunk hazafelé, van időnk még egyet játszani. Itt összekapcsolom a név felismerő játékot a hang illetve tapintás útján történő felismerő játékkal. Ebben a játékban egy gyermek szemét bekötjük, majd egy társa, annak ölébe ülve – elváltoztatott hangon mond egy állatnevet és utánozza az állat hangját. Közben a bekötött szemű játékos megsimogathatja a haját, hátát és megpróbálja felismerni az ölében ülőt. Ha sikerül, akkor helyet cserélnek, ha nem, másik gyereket választunk, akit fel kell ismernie.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a gyerekeket, hogy nagyon figyelmesek volta, gyorsan kimondták társuk nevét, így sikeresen egymásra találtak az ejtőernyő két oldalán.. A szembekötős játéknál pedig kiemelem azt is, hogy sokféle állatot felsoroltak és élethűen utánozták azok hangját. Elmondom, hogy nagyon örülök, hogy ilyen jól ismerik már egymást, hogy még az elváltoztatott hangjukról is felismerik társukat. Ezután jól megérdemelt jutalomként, mivel hosszú út van mögöttünk, közösen elfogyasztunk egy finom gyümölcssalátát.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az ejtőernyős játéknál lehet olyan variáció is, hogy készítünk a gyerekeknek pl. állatos, vagy gyümölcsös, virágos fejdíszt és annak a nevét kell kimondani, mikor az ernyő lehull. A hangfelismerő játéknál egy ismert rövid mondókát elkezd mondani a bekötött szemű játékos, társának pedig be kell felejzni, természetesen elváltoztatott hangon.

A játékvezető speciális feladatai: Mivel a gyermekek életekora 3-7 év a csoportban, a játékvezetőnek figyelembe kell vennie, hogy van olyan gyermek, aki csak szemlélőként van jelen. Ezt tiszteletben kell tartani, nem szabad eröltetni az aktív részvételt. Van olyan , aki nem szeret közeli testi kontaktusba kerülni másokkal, nem szereti, ha megérintik, vagy fél attól, ha bekötik a szemét. Ezekkel a gyerekekkel különösen tapintatosan kell játszani. Pl. nem kötjük be a szemét, csak csukja be és takarja el, vagy nem ül a társa ölébe, csak elé áll. Így lehet, hogy szívesen részt vesz a tevékenységben.

Egyéb/megjegyzés: Ezek a játékok nagy együttműködést, figyelmet igényelnek. A gyerekek ismerik már egymást, csak a gyorsaságon múlik, ki mondja ki előbb a társa nevét. Azért kapcsoltam össze a társ hangjának felismerésével, mert célom volt, hogy több érzékszerv együttes használatával (hallás, tapintás, esetleg szaglás) is tudják azonosítani egymást, amiben a szorosabb testi kontaktus nagy segítségükre lehet.

A játékot lejegyezte: Kakszi Barnáné