JÁTÉKRA FEL!

Juhászné Rusai Éva: Keresd a kéket!

  1. A játék neve, címe: "Keresd a kéket!" Eredeti játék: Besnyi Szabolcs, Nagy Gábor Mápó: A játék nem játék! /Katalizátor Pedagógusképzési Központ – 2014. 167.o./
  2. A játék pedagógiai célja: 1. Nevelési feladatok: 1.1. Az egészséges életmód alakítása: – mindennapi mozgás fontossága és igénye 1.2. Az anyanyelvi-, értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása:- térbeli viszonyok megismerése (alá-fölé, mellé stb.), gyakorlása – halmazalkotás szabályainak gyakorlása, megfogalmazása 1.3. Az érzelmi, az erkölcsi és a közösségi nevelés:- játékhelyzetekben kialakuló közösségi helyzetek, konfliktusok megoldása (konkrétan: – játékmegosztás, vezető szerep – szerepek felosztása, tér elosztása
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: – terület ismerete
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: kendők – a szem bekötéséhez (továbbfejlesztési változatnál)
  12. Technikai igény: CD lejátszó, v.: "okos telefon" – zenen miatt
  13. Az előkészítés feladatai: Megfelellő hely biztosítása
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játéktér közös előkíszítése
  16. A játék megnyitása, nyitánya: "Ismertitek Festéktösszentő Hapcibenőt? Most ti lesztek a barátai. De most nemcsak színeket. de formákat is lehet keresnetek, attól függ, hogy mit mondok nektek.
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekekeket megkérem, ha hallják a zenét, kezdjenek el sétállni. Ha a zene elhallgat – lehallkítom a CD-t, akkor a kapott instrukció szerint alkossanak csoportokat. Ha a zene megszólal, tovább kell sétállni. Pl.: „Érintsetek valami kéket!” – Keresni kell valami kéket a környezetükben – ez lehet csoportszobai tárgy, vagy valamelyik társuk / saját maguk – „Érintesetk pirosat – v.milyen színt….!” – „Érintsetek kört….gömböt…háromszöget....” Nehezítés: – Meghatározom, hogy melyik ujjukkal, vagy tesrtészükkel kell megérinteni a kért dolgot. Pl.: A kisujjatokkal érintsetek valami sárgát, stb. TA gyerekekekt megkérem, ha hallják a zenét, kezdjenek el sétállni. Ha a zene elhallgat – lehallkítom a CD-t, akkor a kapott instrukció szerint alkossanak csoportokat. Ha a zene megszólal, tovább kell sétállni. Pl.: „Érintsetek valami kéket!” – Keresni kell valami kéket a környezetükben – ez lehet csoportszobai tárgy, vagy valamelyik társuk / saját maguk – „Érintesetk pirosat – v.milyen színt….!” – „Érintsetek kört….gömböt…háromszöget....” Nehezítés: – Meghatározom, hogy melyik ujjukkal, vagy tesrtészükkel kell megérinteni a kért dolgot. Pl.: A kisujjatokkal érintsetek valami sárgát, stb.
  18. A játék lezárása: X:Y. úgy látom nagyon szertnád a játékot irányítani. Tessék itt egy kalap. Most Te mondhatsz majd 5x valamilyen utasítást…. A játék addig tart, amíg igény van rá, és a játék öröme érezhető.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Folyamatos ell., ért. – pedagógus módszertan szerint.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Továbbfejlesztési lehetőség: természetes környezetben /erdőben: Fontos! : A területet ismerete. Mielőtt a játék elkezdődik, a gyerekek is megismerik az adott területet – valamilyen más feladatot kapnak: pl. nagyítóval nézzék meg a fák kérgét; hol vannak ágak a talajon – miért kell, hogy ott maradjon (beszélgetés); van-e nagyobb kő – mire hasonlíthat?, stb. – Nincs zene – egyéb jelre /taps, síp…/ érint meg valamit, ami: – hosszúkás alakú, sima, érdes… stb. Nehezítés: – Párban állnak a gyerekek- az egyiknek be van kötve a szeme A kapott instrukció szerint kell a bekötött szemű gyereket elvezetni, a feladat szerint Visszavazetni a bekötött szemű társat a kiinduló pontra Akinek be volt kötve a szeme, ki kell találnia, hová lett vezetve, és mit érintett meg – Csere u.így.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Terület ismerete
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagy örömmel játszottak Csoportszobában: – Felmerült az igény, hogy maguk közül kerüljön ki a játékvezető /Az irányíthatott, akinek a fején a kapal volt. – Gondolkodok, hogy lehet egyszerű versennyé alakítani a játékot – kiesőset ☺ Természetben: – A hasonló, de mégis más élménye volt a gyerekeknek. – Megbeszéltük, kinek milyen élmény volt bekötött szemmel menni, ill. vezetni. – A játékba be kellett állnom, mert páratlanul voltak. A megbeszélés után a gyerek igényéhez igazodva, mindenkinek bekötöttük a szemét – „kicsit” átláthatósággal a biztonság miatt – és így „fedezhették fel a már megismert környezetet új lehetőséggel. – Miután a csoport már játszott hasonló játékot, nem volt probléma az egymásra és saját magukra odafigyelés sem.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://plus.google.com/100914593146957492946/posts/A6pY2Fdpged
  24. A Játékot lejegyezte: Juhászné Rusai Éva