JÁTÉKRA FEL!

Juhász Zsuzsanna: Mondd és mutasd!

A játék neve, címe: Mondd és mutasd!

A játék pedagógiai célja: Figyelem, koncentrációs képesség, memória fejlesztése. A jobb és bal gyakorlása.

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A játék nem igényel különösebb biztonsági intézkedéseket. Esetleg ha teremben játszunk, felhívom a játékosok figyelmét arra, hogy kicsit álljanak távolabb a padoktól, székektől, hogy kényelmesen elférjenek.

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Az előkészítés feladatai: Ha tanteremben játszunk, akkor a helyszín elrendezése, padok, székek mozgatása, hogy kényelmesen félkörbe tudjanak állni a játékosok.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mivel a játék kellékeket nem igényel, a játékosok tantermi játék esetén, a játéktér elrendezésében tudnak segíteni. (Pl. padok, székek eltologatása, elrendezése)

A játék megnyitása, nyitánya: A játék kezdete előtt átismételjük közösen a testrészeket, érzékszerveket. Mutatjuk és meg is nevezzük. (Pl. szem, nyak, térd stb.) Ismertetem a játékszabályokat.

A játék menete, játékszabályok:Kiolvasunk egy mutogatót, a többiek félkörbe állnak. A mutogató szembeáll a többiekkel és mutogat, pl. a fejére és háromszor mondja: Ez az én fejem, fejem, fejem. A többiek utánozzák s a fejükre mutatnak némán. A mutogató gyorsan folytatja pl. Ez az én orrom, orrom, orrom. Ezt is utánozzák és az orrukra mutatnak. De a mutogató ravaszkodhat is, pl. a fülére mutat és azt mondja: Ez az én szemem, szemem, szemem. A többieknek mindig azt kell utánozni, amit mond és nem azt, amit mutat. Tehát ebben az esetben a szemükre kell mutatni. Tovább is ravaszkodhat a mutogató úgy, hogy hirtelen odalép egy-egy játékoshoz és csak neki mutatja pl. az orrát és közben azt mondja, hogy: Ez az én szám, szám, szám. A játékosnak gyorsan kapcsolnia kell és a száját kell mutatni. Én a mutogató háta mögött állva figyelem a játékosokat, ki az, aki esetleg téveszt, segítve a mutogató feladatát.

A játék lezárása: Kétféle lezárása lehet a játéknak. Ha csak bemelegítő, ráhangoló játékként játszuk, akkor, aki téveszt kiesik és az nyeri a játékot, aki utoljára esett ki. Ha jól be akarjuk gyakoroltatni a testrészeket, érzékszerveket és több időt tudunk a játékra szánni, akkor lehet úgy, hogy aki téveszt zálogot ad. Ebben az esetben a játékot én zárom le, figyelve a játékosok visszajelzéseit, vagy ha úgy ítélem meg, hogy elég zálog összegyűlt.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megköszönöm a játékot, részvételt. Megdicsérem a játékosokat. Megkérdezem, hogy érezték magukat a játék alatt.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha már jól mennek a testrészek, érzékszervek, lehet úgy tovább nehezíteni a játékot, hogy közös mutogatás közben odalép a mutogató egy-egy játékoshoz és így szól: Ez az én jobb vállam, jobb vállam, jobb vállam. De közben a jobb könyökére mutat. A játékosnak rögtön kapcsolnia kell, és fordítva utánozni a mutogatót. Vagyis azt kell mondania, hogy Ez az én jobb könyököm, jobb könyököm, jobb könyököm. és közben a jobb vállát kell mutatni.

A játékvezető speciális feladatai: A játék kezdete előtt átismételtetni a testrészeket, érzékszerveket, mondva, mutatva. A játékszabályok fokozatos ismertetése. Először csak a játék könnyebb változatát kipróbálni, majd ha az már mindenki számára érthető és jól megy, akkor bevezetni a következőt a játék nehezítésének menetében. Érdemes a mutogató figyelmét felhívni arra, hogy gyorsan mutassa a feladatokat. Folyamatosan figyelem a játékosokat, ki az, aki esetleg tévesztett, segítve ezzel a mutogató feladatát. Folyamatosan figyelem a résztvevőket, hogy jól érzik-e magukat a játékban.

Egyéb/megjegyzés: A résztvevőknek tetszett a játék. Elmondták, hogy nagyon kellett figyelni, koncentrálni, hogy gyorsan tudjanak reagálni.

A játékot lejegyezte: Juhász Zsuzsanna