JÁTÉKRA FEL!

Juhász Tímea: Karmester játék

A játék neve, címe: Karmester játék

A játék pedagógiai célja: A játék célja a figyelemfejlesztés, társaink jobb megismerése, kis és nagymozgás illetve a ritmusérzék fejlesztése.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A kör kialakítása miatt a székeket, tantermeket átrendezzük. Elég helyet kell hagynunk a résztvevőknek, hogy a körben mozogva ne akadályozza őket semmi, szabad teret adva a fantáziának. Ugyanakkor érdemes elmondani, hogy olyan mozgásformát válasszanak, ami nem veszélyes, nem ütik meg magukat és társaikat.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény:

Technikai igény:

Az előkészítés feladatai: a tanterem berendezése, a tanterem közepén kialakítunk egy nagyobb területet, ahol elfér a résztvevőkből kialakított kör

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: segítséget kérek a tanterem elrendezéséhez

A játék megnyitása, nyitánya: Álljunk körbe, s válasszuk ki egy társunkat, aki kimegy a teremből. A játékhoz szükségünk lesz egy karmesterre és sok jó, ügyes, figyelmes zenészre.

A játék menete, játékszabályok:Miután a megfigyelőnk kimegy, kiválasztjuk a karmesterünket. Megkérjük őt, hogy mielőtt megfigyelőnk visszatér, kezdje el a munkát -lassú, könnyen követhető mozdulatokkal a vezénylést. A többiek minél pontosabban kövessék. Amennyiben ez sikerül, egy koncert közepén találjuk magunkat, ahol igazán nehéz lesz kitalálni, ki fogja a pálcát Érdemes felhívni a játékosaink figyelmét, hogy ne fixáljunk a karmesterünkre, ne nézzünk folyamatosan közvetlenül rá, mert nagyon hamar kiderül a turpisság. Érdemes olyan utánzót keresni, aki igyekszik pontosan, figyelmesen és alaposan követni a mestert.

A játék lezárása: Csoportlétszámtól függően adunk lehetőséget a tippelésre. Kisebb létszámnál 2, nagyobbnál 3 lehetőséget érdemes adni arra, hogy megfigyelőnk megfejtse a karmester kilétét.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Amennyiben a karmesterünk ügyes a szakmájában, s nem fedik fel a kilétét, a következő körben mehet kitalálónak. Amennyiben felfedik, akkor a kikelő választhat egy új játékost, akit ki tudunk küldeni a következő körben.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Amennyiben játékosaink már nagyon ügyesen vezényelnek és éreznek rá a játékra, különböző nehézségi fokokat állíthatunk fel. Pl.: csak a felsőtestünket, vagy az összes testrészünket használhatjuk.

A játékvezető speciális feladatai: Különösebb feladat nincs, a játék alatt érdemes figyelni, hogy valóban nem csak 1 emberre koncentrál mindenki.

Egyéb/megjegyzés: Gyakorlati megvalósítás: A játék kipróbálására 2021. szeptemberében, egy pest megyei település sajátos nevelési igényű gyermekeket befogadó iskolájában került sor. Létszám: 10 fő (4lány és 6 fiú) +a játékvezető Korosztály: 10-11 év A játék a tanóra utolsó 10 percét vette igénybe. A terme már elrendezett, a gyerekek bemelegedtek és a figyelem fenntartása már nehéz. A vírushelyzet miatt újra szokniuk kellett az iskolai klímát, társaikat, helyzeteket, elég nehéz volt számukra a visszaállás. Ilyen körülmények közt kezdtünk a játéknak, amit arra igyekeztem többek közt használni, hogy koncentrációjukat és társaik felé mutatott elfogadásuk türelmi idejét kibővítsük.

Az órai munka alapján választottam ki a játék megfigyelőjét, egy elég mozgékony és figyelemzavaros fiú gyermek került ezzel a középpontba. A karmesterünk pedig egy lassabb, megfontolt mozgású lány lett, aki megbízhatóan vezeti be a többieket a játékban reményeim szerint. Én a karmesterrel szemben álltam, hogy akinek nem esett a szeme ügyére az ő mozgása, engem tudjon követni, meglesni. A lányka viszonylag jó tempóban kezdett a munkájához, ám nehezebb és összetettebb mozdulatsorokba kezdet bele, amit a lassabb és kissé ügyetlenebb tanulók nehezebben tudtak követni. Többszöri kérésre próbáltam a helyzeten javítani, de szemfüles megfigyelőnk észrevette és lefülelte karmesterünket. Ebből kiindulva újra figyelmeztettem őket, hogy muszáj lelassítani és követhetővé tenni a mozgásunkat…

A következő körben megint dicséretként, ösztönzésként választottam egy lánykát megfigyelőnek. Karmesterünk pedig egy összeszedettebb, koncentrálni jobban képes fiú lett, fordult a kocka

Nagyon izgalmas és rejtélyes pár perc vette kezdetét. A játék során a zenekart figyelmeztetnem kellett párszor, hogy próbáljunk ne csak a karmesterünkre fókuszálni, illetve hogy a mozgás legyen lassabb és követhetőbb. De tanulva az előző fordulóból, már sokkal olajazottabban ment a játék. 2 lehetőséget kapott a tippelésre a megfigyelőnk. Az elsőt ellőtte a mellettem álló lányra. A másodikra viszont beletalált, és nagy nevetések közt sikerült lelepleznie karmesterünket, aki elég ügyesen vezényelt.

A játék hangulata felemelő volt, jókedvű. Nehéz számukra minden olyan feladat, ami a másikra való figyelést tűzi ki célként, de megugrották, és ilyenkor igen büszkék magukra és én is rájuk

A játékot lejegyezte: Juhász Tímea