A játék neve, címe: Gombakidobó
A játék pedagógiai célja: Az osztályközösség erősítése, auditív és vizuális figyelem, téri tájékozódás, emlékezet, nagymozgások, labdakezelés fejlesztése, a testnevelés óra végén levezetésre - új játék tanítása.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: A játéktér egyértelmű kijelölése és a határokra felhívni a figyelmet. A játék kezdetekor szögletes játéktérnél gyerekeket szoktam a sarkokba állítani hogy behatároljuk a teret. Jelen esetben ez az iskolai sportpálya volt, amit ők már jól ismernek, de emlékeztettem őket a villanypóznákra és a pálya mellett lévő lépcsőre, ahová a labda legurulhat. Az is bejáratott szabály, hogy az elguruló labdáért csak egy gyerek mehet. Felhívni a figyelmet, hogy ne tapossák el a GOMBÁKAT.
Résztvevők száma: 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Egy vagy több gumilabda, ha valami miatt változik a helyszín, kréta vagy kötelek, bóják a pálya kijelöléséhez.
Technikai igény: Síp.
Az előkészítés feladatai: Ha a sportpálya foglalt lenne, előrajzolni a játék területét az iskola udvarán található pályára vagy ha valami miatt a helyszín változna meg, a kötelekkel vagy bójákkal kijelölni a játékteret. Akinek melege van vagy szomjas leteheti a pulcsiját, kortyolhat egyet.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Egy kisgyerek hoz egy labdát, a többiek sorba állnak a csapatok kiválasztásához.
A játék megnyitása, nyitánya: A játékot levezető játéknak szántam és szóltam is, hogy új játékot tanulunk ha ügyesek lesznek, így a hangulat és a motiváció kellő szinten volt. A csapatválasztást én irányítottam, állatneveket mondtam mindenkinek (két - és négylábú állatok neveit, természetesen figyelve, hogy fele-fele legyen), majd beálltam a játéktér közepére és kértem, hogy a kétlábúak elém, a négylábúak mögém rendeződjenek. Elsősök még, nagyon édesek voltak, ahogy egymást segítették, hogy hol van az előttem meg a mögöttem. Ezután kiálltam a pálya szélére, és kértem, hogy üljenek le törökülésbe és nagyon figyeljenek. A kerettörténet így szólt: Az erdőben az állatgyerekek összetalálkoztak a tisztásan és elhatározták, hogy játszani fognak. A kedvencük a kidobó volt. Éppen, hogy előkerült a szőrlabda, amit Sünanyu készített a fiainak (ez a rész menet közben került a történetbe, mert a fiúk kérdezték, hogy hogyan került az erdőbe labda ...) rájuk zúdult egy nagy nyári zápor és mindenkinek menedéket kellett keresnie. Mint tudjuk a zápor rövid ideig tart, így hamar előbújhattak és nagy meglepetésükre a tisztás tele lett gombákkal. Ez nem zavarta az állatgyerekeket, sőt úgy gondolták, így még izgalmasabb lesz a játék. Nos mivel ti nagyon kedvelitek a kidobós játékot így ti lesztek az állatgyerekek és máris mondom a játékszabályokat, kérem, hogy álljatok fel és tanuljuk meg együtt a játékot.
A játék menete, játékszabályok:A játék egy labdával kezdődik.
Mindenki állatgyerek és a szemben lévő csapat tagjait kell kidobni.
Akit kidobtak, az GOMBA lesz és leguggol azon a helyen ahol kidobták.
Fejre tilos célozni, de ezen kívül minden ér, a pattanó labda is.
A GOMBA ha nagyon ügyes, elkaphat egy feléje guruló vagy repülő labdát, felállhat, léphet hármat ha szükséges és megpróbálhatja kidobni a másik csapat egyik tagját. Ha kidobott valakit, állatgyerekként folytathatja a játékot, ha nem akkor az új helyén guggol le és várja a következő lehetőséget.
A csapattagoknak figyelniük kell a GOMBÁIKRA és ha valaki úgy gondolja, hogy a szabályosan megszerzett labdáját átadja a régóta guggoló társának, megteheti, ezzel esélyt adva társának a visszaállásra.
A guggoló társak akadályozhatják a futást, így nagyon kell figyelni, hogy senki ne essen el és ne taposson el egyetlen GOMBÁT sem.
A játék lezárása: A játék 5 perc után fejeződik be amit sípszó jelez.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén a csapatok sorbaállnak és megkérem, hogy emelje fel a kezét az, aki egyszer sem volt gomba, majd ellenpróbaként kérem, hogy aki volt GOMBA guggoljon le. Így számukra és számomra is egyértelmű, hogy melyik csapat a győztes, amelyikben kevesebb volt a gomba. A vesztes csapatban mindenki GOMBA lesz és leguggol, megtapsolják a győztest, majd visszavágó következik.
Megkérdezem, hogy volt-e valakinek kifogása a játék alatt, mi volt a legjobb a játékban és mi volt ami miatt a visszavágóban jobban fog igyekezni vagy igyekszik kikerülni?
Nem volt hozzászólás csak annyi, hogy Gyöngyi néni akkor jön a visszavágó? Ami természetesen térfélcserével jár.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ahogy ügyesednek, az időt lehet kurtítani.
Már nálam is előfordult, hogy 1-2 kislány nem csupán támaszkodva guggolt, hanem kalapot is formált a kezeiből a feje fölé, ami nagyban nehezítette a talpon maradást, egyensúlyfejlesztésre is alkalmas lehet.
Lehet kiesősre is alakítani a játékot, akkor akit kidobnak a csapata mellé az oldalvonalra áll és mindig csak két gyerek állhat ott, tehát ha kidobnak egy harmadikat is ugyanabból a csapatból, az első kidobott játékos visszaállhat. Ezt én szinte minden játéknál alkalmazom, így nem kell kizökkentenem az időkorlátozással őket a játékból, hogy a kidobottak ne unatkozzanak.
A játékvezető speciális feladatai: Határozottan fel kell hívni a figyelmet, hogy a játékosok a GOMBÁKban eleshetnek, ha nem figyelnek.
A GOMBÁkat figyelmeztetni kell, hogy a félállás nem guggolás és hogy amíg GOMBA, nem mozdulhat el a helyéről.
Egyéb/megjegyzés: Az első alkalom óta már volt néhány óránk és mindig ezt kérték a gyerekeim. A képeket csak a bizonyításra tudom küldeni, a szülőktől erre a képzésre nincs engedélyem, hogy nyilvánossá váljanak. Ha szükséges, szívesen módosítom a képeket, de azt gondolom a hangulatot és a játék örömét arcos gyerekekkel tudom legjobban dokumentálni.
A játékot lejegyezte: Juha Gyöngyi Etelka