A játék neve, címe: Gombválogatós
A játék pedagógiai célja: reagálóképesség fejlesztése gyorsaság fejlesztése finommotorika fejlesztése ügyesség fejlesztése
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: A balesetmegelőzés és a biztonság az egyik legfontosabb eleme a játékfoglalkozás megtervezésének. A feltételeket meg kell teremteni a a balesetek elkerülése végett. 1. megelőzés: át kell gondolni:hogyan, hol, mit fognak csinálni. Át kell alakítani a játékot, vagy másikat választani. Ismertetni kell a biztonsági szabályokat. Egy lépéssel előrébb kell járni agyban, hogy be lehessen avatkozni szükség esetén. Át kell gondolni, hogy biztonságos-e a helyszín. A bemelegítéshez a játék lehet eszköz, és ekkor a játékszabályok ismertetésekor a biztonsági szabályokról is kel beszélni. Érdemes a játék elején egy parancsszóban megállapodni (állj módszer) amit ha a játékvezető kimond a játék során, akkor mindenki megáll. Az eszközök biztonságosságáról kell gondoskodni. Ha mégis baj történik a diagnózis és az ellátás az orvos feladata kell legyen. Legyen mindig nálunk elsősegélynyújtó csomag és feltöltött telefon.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: gombok bab, kukorica vagy más termések asztal, székek kis tálak
Technikai igény: nincs
Az előkészítés feladatai: Asztalt és székeket elő kell készíteni. Az asztalra annyi tálkát tenni, ahány kisgyermek játszik. Az asztal közepére vegyesen kiborítani a gombokat, magokat.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kellékeket közösen is elő lehet készíteni ennél a játéknál, de én úgy gondoltam, hogy fiatal koruk miatt célszerűbb ha felnőtt pakolja elő, viszont az elpakolásba be lehet őket vonni. A végén úgyis célszerű a gombokat különválogatni a magoktól. Próbajáték játszásakor is be lehet őket vonni.
A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezetőnek ismeretetni kell a játék menetét,játékszabályokat és a kerettörténetet. A kerettörténet egy fontos motivációs eszköz. Jelen esetben: Elrepülünk képzeletben Aladdin kincseskamrájába (a játékot megelőzte egy Aladdin meseolvasás, mesehallgatás és egy másik játék, amelyben hangokat kellett kitalálni csukott szemmel. Abban mindenki nagyon ügyes volt ezért ez a játék volt a jutalom). Mindenki átváltozik kincskeresővé. Kincseket fogtok gyűjteni az aranyasztalról. A kincseket a gombok jelképezik.
A játék menete, játékszabályok: Ebben a játékban gombokat fogtok gyűjteni. Azt kérem, hogy üljetek le az asztal köré ölbe tett kézzel! Vigyázz, kész, rajt indítószóra kezdődik a játék. Egyszerre egy gombot szabad begyűjteni. Csak akkor szabad egy következő gombhoz nyúlni, ha az előző a tálkában van. A legkönnyebben úgy lehet begyűjteni, ha ujjat rányomva csúsztatjuk az asztalon. Azé a gomb akinek ujja a gombon van. Tilos egymás elől elvenni, tolakodni, és erőszakkal egymást félretolni!
A játék lezárása: Az győz, akinél a legtöbb gomb (kincs) lesz.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Kinek gyűlt össze a legtöbb gombja (kincse)? Hogy éreztétek magatokat játék közben?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha több a résztvevő a játékban (pl egy osztály), akkor lehet kisebb asztaloknál játszani és minden asztal győztese megmérkőzhet egymással. Kerettörténet tekintetében lehet a gomb zöldség/virág/gyümölcs egy kertészetben.
A játékvezető speciális feladatai: A tervezés nagyon fontos. Figyelemfelkeltés céljából energikusnak és lelkesnek kell lenni. A kommunikáció és csalekedetek legyenek összhangban a pedagógiai célokkal. A játékszabály ismertetése egyértelmű legyen. A játékvezetés során bárhogy szabad dönteni, és utána mindig meg kell vizsgálni mi lett volna a helyes dötés, így tanulni lehet a hibákból.
Egyéb/megjegyzés: A játékot a saját és a családunk barátainak gyermekeinél játszottuk, ezért a korosztály vegyes (12,7,7,5 évesek)
A játékot lejegyezte: Judit Soczó-Horváth