JÁTÉKRA FEL!

Jesse Éva: Szóvarázs avagy utazás szavak szárnyán

A játék neve, címe: Szóvarázs avagy utazás szavak szárnyán

A játék pedagógiai célja: A szófajok ismeretének megerősítésére, bevésésére, figyelemfejlesztésre, fogalmazási készség fejlesztésére használható a játék. A versenyszellem fokozása mellett (után), a az együttműködés képességének fejlesztése is előtérbe kerül.

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Pszichikai veszélyei lehetnek a játéknak az első „versengős”, „csengőlecsapós” részben. Felhívom a figyelmet, hogy ez csak az éberség fokozására, a figyelem fenntartására szolgál, nem egymás ellenségei. A későbbiekben nagyon fontos lesz, hogy együtt tudjanak majd működni, tehát senki nem veszít a játékon, valamint, hogy legvégül csak közösen nyerhetnek.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: 1. „kincsesláda”, benne szavak (igék, főnevek, melléknevek) és egy levél, ami a szituációt és a szabályokat tartalmazza 2. csengő

Technikai igény: A résztvevők számának megfelelő számú szék és egy asztal.

Az előkészítés feladatai: A játékvezetőnek be kell szereznie egy „lecsapható” csengőt, össze kell írnia és ki kell vágnia megfelelő számú igét, főnevet és melléknevet. A szavak legyenek később összeállíthatóak szókapcsolatokká. A résztvevők életkorának megfelelő tartalmú szavak legyenek, amiket a résztvevők életkorának megfelelő nehézségű történetté kovácsolhatnak össze.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Gondolkodjanak el, hogy a világnak melyik szegletébe repülnének el, ha lenne rá lehetőségük, illetve hol érzik magukat az eddig ismert helyek közül a legotthonosabban!?

A játék megnyitása, nyitánya: 1. A játékvezetőnek elő kell készítenie az asztalt a „kincsesládával”, a kalauzoló levéllel és a csengővel. 2. El kell mondania, hogy ők most hajótöröttek és egy lakatlan szigetre vetődtek ezzel a ládikóval. Nyissák ki és olvassák el, mert abban van minden reményük, amennyiben haza akarnak jutni. A levélben áll a kerettörténet: Kedves Utazók! Ha megtaláltátok ezt a ládikót, és olvassátok ezt a levelet, akkor ti biztosan hajótöröttek vagytok! Ez a dobozka egyben a benne található kincsekkel a reményt is jelenti számotokra a szabadulásra, mert ezt a ládát egy mágus rejtette el a hajón végszükség esetére. Ez a ládika kincsesláda kincset rejt, szókincset! A mágus összekeverte a szófajokat, azaz az igéket, főneveket, mellékneveket. Külön kell választanotok a szavakat szófajok szerint! Hogy újra visszanyerjétek az erőtöket, és ne csüggedjetek, először versennyel döntsétek el, ki melyik szófaj varázslója legyen! A legidősebb közületek mindig vegyen ki egy-egy szót a dobozból. Ha ige a szó, csapjatok a csengőre! Aki először csap, azé lesz a szó. Aki a legtöbb igét gyűjti össze, megkapja a többiek igéjét is jutalomból, így ő lesz az igével varázsoló. Ezután már csak két játékos folytatja a második kört. Most a főneveket kell ugyanilyen módszerrel megkeresni. Aki a legtöbb főnevet a leggyorsabban találja meg, megkapja az összes főnevet, és ő lesz a főnevek ura, mágusa. A megmaradt szavakkal, a melléknevekkel, a harmadik játékos fog varázsolni. 2 rész A Most következik a varázskifejezések összeállítása, tehát elkezdődik a közös munka. A „hívó” az első helyezett, tehát az igék bajnoka. Letesz az asztalra egy igét, ami mellé a főnevek ura letesz egy hozzáillő főnevet, majd végül a melléknevek varázslója egy melléknevet. Így jönnek létre azok a szókapcsolatok, amelyekkel egy közös történetet kell kitalálni. A történetben egy olyan hely fog megjelenni, ami nagyon hasonlíthat ahhoz az otthonhoz, ahová haza akarnak jutni. Állapítsák meg, hogy melyik hely jutott eszükbe közösen (asszociáció), így megtörik a varázs, és nem fonalakból font repülőszőnyegen, hanem szavakból szőtt Szóvarázson jutnak haza.

A játék menete, játékszabályok:-állapítsák meg, hogy ki a legidősebb közülük, mert ő nyitja ki a ládikát és ő olvassa fel a benne található levelet a kerettörténettel és a játékszabállyal -a szókártyákat felváltva, körforgóban húzzák ki a ládikából -mindig azé a következő szó, aki elsőként csap a csengőre -az nyeri az adott szófajt, aki abból a legtöbbet gyűjtötte -a szókapcsolatok összeállításakor az kezd, aki elsőként nyert az igékkel, majd a második helyezett rak a főnevekkel, végül a harmadik helyezett következik a melléknevekkel

A játék lezárása: A lezárás a közösen összeállított szókapcsolatokból közösen alkotott történet ismertetése, illetve közösen meghatározzák azt a helyet, ahová ennek alapján vissza szeretnének” repülni”. Itt „törik meg a varázs”, ekkor lesz vége a játéknak.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék vége után leginkább a tolerancia és együttműködés szintjét, valamint a fogalmazási, szövegalkotási képességeket emelem ki.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot lehet bővíteni úgy, hogy játékvezetőként ismertetem velük, hogy egy lakatlan szigetere vetődtek, ahol nem kellemes az élet, tehát muszáj hazajutniuk. A hajóról partra sodródott egy ládikó, amiben ott a remény, a hazajutás lehetősége. Az eldugott kincsesládát hideg-meleg-langyos módszerrel kereshetik meg.

Az életkori sajátosságoknak megfelelő szókincset lehet a ládába rakni, amiből az életkori sajátosságoknak megfelelő izgalmas, érdekes történet rakható össze. A játékosok száma is bővíthető a magasabb évfolyamokon úgy, hogy az alapszófajok mellé a később tanulandó nehezebb szófajok is bekerülhetnek.

A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető speciális feladati az életkori sajátosságoknak megfelelő szókincs összeállítása megfelelő szófaj csoportok szerint. Feladata még a fentieknek megfelelő kalauzoló levél megírása.

A játékot lejegyezte: Jesse Éva