JÁTÉKRA FEL!

Jéhn Eszter: Találd ki, hogy mi vagyok! Rate mal, was ich bin!

A játék neve, címe: Találd ki, hogy mi vagyok! Rate mal, was ich bin!

A játék pedagógiai célja: A résztvevők, akik már ismerik egymást, jobban, összehangoltan tudjanak párban dolgozni, a csapatszellem erősítése, a résztvevők logikai gondolkodásának fejlesztése, kreatív önkifejezés, helyes kommunikáció, szórakoztatás. A játék idegennyelvű variációja fejleszti a szövegértést, a szókincset, a helyes kérdésfeltevést, kifejezésmódot.

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A résztvevők a feladat bemutatásánál vigyázzanak egymásra, ne húzzák, üssék meg véletlenül egymást.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Az előkészítéshez szükség van memóriakártyára, a játékhoz pedig megrajzolt vagy szavakkal ellátott táblákra, papírlapokra, plüssállatra.

Technikai igény: székek és középen egy asztal a tanteremben, padok, esetleg egy asztal az udvaron, réten ülőpárnák, egy takaró

Az előkészítés feladatai: 1. alsó, felső tagozatban: a diákok által előzetesen elkészített rajzok; a tanár által rajzokkal vagy szavakkal ellátott táblák, papírlapok; a játékvezető hoz memóriakártyákat (annyi kártyapár kell, ahány pár részt fog venni a játékban)

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kellékeket (rajzokat) egy korábbi, közös fejlesztő, kreatív foglalkozás alkalmával készítik el a gyerekek, úgy hogy nem tudnak a későbbi játékról.

A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető 1. kijelölheti a párokat, ha az a célja, hogy tanuló csoport bizonyos tagjai hatékonyabban dolgozzanak együtt 2. táborozó gyerekek, játszó csoportok esetén a párok kiválasztása (spontán) memóriakártya segítségével történik: az asztalra, földre kitett lefordított memóriakártyákból húznak a résztvevők, kialakulnak a párok, ezután a játékszabályokat ismerteti a játékvezető

A játék menete, játékszabályok:A játékvezető elmondja az asztaloknál vagy a körben ülő gyerekeknek a játék menetét, a szabályokat, a játékvezető dönti el, hogy melyik páros kezd, és azt, hogy melyik pár lesz a következő előadó – az asztalra kitett memóriakártyák közül húznak a résztvevők ‒ mindenki megnézi, mi van a memóriakártyán, az azonos mintát húzók alkotnak egy párt (a párok kialakulnak) ‒ majd a párok közül valaki húz egy rajzzal/felirattal ellátott kártyát vagy lapot (itt a játékvezető szólítja a párokat) ‒ a párok kapnak1-2 perc felkészülési időt ahhoz, hogyan mutassák be a kártyán szereplő dolgot ‒ a játékvezető kihívja az első párost ‒ a párok azzal a mondattal kezdik a játékot, hogy: Találd ki, hogy mi vagyok! ‒ A kártyán lévő dolog bemutatása következik. A szereplő játékosok nem beszélhetnek, csak gesztusokkal, testbeszéddel, kézjelekkel kommunikálnak, a többiek feltehetnek a játékkal kapcsolatban kérdéseket, de a tárgyat bemutató páros szavak nélkül reagál ‒ Egy játék addig tart, amíg a többiek kitalálják a kártyán szereplő tárgyat. (Ha valaki úgy gondolja, hogy tudja a megfejtést, kézfeltartással jelzi azt.) ‒ Ha helyes a megoldás, megtapsoljuk a párost. ‒ A játékvezető szólítja a következő párt.

A játék lezárása: ‒ A játék akkor ér véget, amikor minden páros bemutatta a saját tárgyát, és a többi páros kitalálta a feladványt. ‒ Ha túl sokáig nem találják ki a többiek a feladványt, a játékvezető lefújhatja az előadást, és az előadó játékosok megmondják, hogy mik voltak, milyen tárgy.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető megkéri, hogy a résztvevők mondják el a véleményüket az egyes előadásokkal kapcsolatban (akinek dobja a játékvezető a plüssfigurát, az mond csak véleményt) A játékvezető/tanár is értékelhet bizonyos szempontok alapján (ügyesség, ötletesség stb.) Nem feltétlenül kell győztes, egymás játékát tapssal köszönjük meg.

Több játszó páros esetén lehet az a páros a nyertes, amelynek a tagjai a legtöbb feladványt kitalálták. (A játékvezető pontoz.) A játék idegennyelvű variációja eseté a tanár értékeli a nyelvi kifejezésmódokat, nyelvi helyességet, szókincset, helyes kérdésfeltevést stb.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék játszható párban vagy egyenként is, ez akkor ajánlott, ha páratlan számú játékos van. Idegennyelvi variációk életkor, tudásszint szerinti változatokban. Pl. középszint (B1) esetén: tanári instrukciók, szabályok idegennyelven történnek, a résztvevők kérdései szintén, a rákérdezés is. A végén a résztvevők az adott nyelven mondják el a véleményüket (tetszett, nem tetszett, milyennek találták a bemutatást, a játékot stb.)

A játékvezető speciális feladatai: Itt különösen fontos a nyelvi kompetencia, az, hogy érthetően mondja el a szabályokat a játékvezető, segítse, koordinálja a munkát, a véleménynyilvánítás őszinte, ne sértő legyen, és ügyeljen arra, hogy mindenki csak a saját véleményét mondja el. Idegennyelvi változat esetén a tanult szintnek megfelelően kell instruálni, tökéletes nyelvi tudással kell bírni, továbbá figyelemmel kell kísérni, hogy az egyes párok hogyan működnek együtt, ha kell segít, beavatkozik, vitát csillapít, konszenzusra ösztönöz.

Egyéb/megjegyzés: A képen szereplők mind családtagok.

A játékot lejegyezte: Jéhn Eszter