A játék neve, címe: A tolvaj róka
A játék pedagógiai célja: Labdahajítás, pontos célbadobás gyakorlása, mozgáskoordináció, megosztott figyelem, együttműködés fejlesztése
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: – figyeljenek egymásra, ha ugyanazért a labdáért szaladnak, nehogy összeütközzenek – csak a labdát célozzák, ne egymást – hajítás közben is figyeljenek oda egymásra, nehogy a másik arcába csapódjon hátrafele a kezük – nehogy rálépjenek valamelyik labdára, mert eleshetnek – meg kell tisztítani a játékteret minden fölösleges tárgytól, amivel ütközhetnek
Résztvevők száma: 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Legalább 20 egyforma méretű kisebb gumilabda és egy kosárlabda vagy egy nagy szivacslabda. Minél több labda van, annál kisebb az ütközések kockázata.
Az előkészítés feladatai: – kis labdák, nagy labda kiválasztása, szükség esetén a labdák felfújása
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: – a számképeket előzetesen párban vagy csoportmunkában készítsék el: A5-ös fehér kartonlapra nagy színes számokat írjanak 1-től 10-ig – feladatok kiosztása: padokat, zsámolyokat elrakni az útból, jó labdákat kiválogatni, hálóba tenni
A játék megnyitása, nyitánya: A. Két csapat alakítása – Ha van több idő, akkor csoportalakító játékos gyakorlatok: szaladgáljanak lassan a teremben, sípszóra annyi főből álló csapatot alakítsanak, ahányas számot felemel a játékvezető, 1-estől 6-7-esig, létszámtól, kortól függően lehet nagyobb számot is mutatni, nagyon szórakoztató játék. 5-6 gyakorlás után végül megállnak a 2-es számnál. Titkos feladat a pároknak: döntsék el, kettejük közül ki az 1-es, ki a 2-es. Sípszóra az 1-esek balra, a 2-esek jobbra álljanak. – Ha kevés az idő: Sorban állva elkezdenek egytől felfele számolni, amikor a végére értek, balra álljanak a páros számúak, jobbra a páratlanok – kicsiknél jó matematikai fejlesztőgyakorlat.
B. Bemelegítő játék – A pálya középvonalának kijelölése után a játékvezető ugyanannyi labdát ad a két csapatnak, hogy gyakorolhassák a helyes labdahajítást. A másik térfelére kell átdobni a labdát, majd azokat is visszadobni, amelyek túloldalról érkeztek. Egy menet sípszótól sípszóig tart, mindig az a csapat nyer, akinek a térfelén kevesebb a labda. 2-3 ismétlés elég, mindig térfélcserével. – Gyors mozgásos labdajáték, fel kell hívni a figyelmet a balesetveszélyekre (ütközések kerülése, szemüvegeket le kell venni) – Fontos szabályok: egyszerre egy főnél csak egy labda lehet, nem lépheti át senki a felezővonalat, nem szabad rúgni a labdát, záró sípszóra mindenki törökülésbe ül, nem nyúl már labdához, azt sem hajítja el, ami nála van.
A játék menete, játékszabályok:– ugyanazok a körülmények, ugyanaz a pálya, lehet tetszőlegesen újra alakítani a két csapatot, ha van rá idő – keretmese: Ti most mindannyian tyúkocskák vagytok, két szomszéd farmon éltek. Igen ám, de állandóan ott ólálkodik körülöttetek egy róka (a nagy labda a felezővonal közepén), aki el akarja lopni a tojásaitokat. Feladat: koppintsatok rá csőrötökkel a rókára, űzzétek el az udvarotokról (dobjátok meg a kislabdákkal)! A rókát sípszótól sípszóig lehet kergetni, utána törökülés, előző szabályok. Az a csapat nyer, aki elűzte a rókát és megvédte a tojásait. – minden csapat kap annyi labdát, ahány tagja van, minél kevesebb van, annál nagyobb a balesetveszély – szabályok: egyszerre csak egy labdát lehet felvenni, csak a nagylabdát szabad célozni, felezővonalon nem lehet átlépni, kézzel nem lehet a nagylabdához érni – balesetveszély: ugyanazokra kell odafigyelni, mint a bemelegítő játéknál
A játék lezárása: – több menetből álljon a verseny, minden visszavágó után ajánlatos térfelet cserélni, újra elosztani egyenlően a labdákat – a játék addig játszható, amíg bírják szusszal – az a csapat győz, akinek többször sikerült elkergetnie a tolvaj rókát
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: – a játék végén meg kell dicsérni őket, amiért olyan ügyesen figyeltek a balesetveszélyekre illetve betartották a szabályokat, minél több gyereket kiemelve név szerint valamiért – mondják el, mi tetszett a legjobban a játékban, hol lehet hibázni, volt-e valami vicces helyzet, van-e valami javaslatuk, hogy még élvezhetőbb legyen – jutalomjáték a végén: időtől függően két-három különösen kedvelt játék közül megszavazzák, hogy melyiket kérik most, és azt eljátszhatják
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – akinek a lábához hozzáér a labda, abba „beleharap” a róka, így lesántul és ki kell állnia a játékból, de meggyógyul, mialatt elszámol 50-ig – tornateremben vagy pályán meg lehet jelölni közel a felezővonalhoz egy-egy „kerítés” vonalat, amin kívül nem támadhatna a tyúkok, kiszaladhatnak a kislabdákért, de csak a vonalon túlról dobálhatnak, így izgalmasabb a játék, a balesetveszély pedig kisebb
A játékvezető speciális feladatai: – mindenképpen legyen egy-két próbajáték, ezek után kérdezze meg a résztvevőket, hogy van-e valami, amit nem értenek, és ha igen, beszéljék meg újra a szabályokat – minél rövidebb egy menet, annál több esélye van mindenkinek győzni és egy idő után már nem is számolják a pontokat, csak a játék kedvéért játszanak – a játékvezető figyeljen oda, úgy sípoljon mindig, hogy kb egyforma arányban ujjongjanak a csapatok a győzelmi mámortól – a bemelegítő játék alatt fontos addig gyakorolni a labdahajítást, amíg mindkét csapatnak meglesz a sikerélménye, így jobban tudnak koncentrálni az új játék szabályainak megbeszélésére, szívesebben versenyeznek tovább
Egyéb/megjegyzés: – Ezt a játékot 25 fős 6-7 éves gyerekekkel játszottuk, a próbajátéknál derült ki, hogy útban vannak a terem szélén a padok, arrébb vittük mindet. – A bemelegítő játéknál minden menet végén kijelöltem két-két gyereket, akik megszámolják a csapat labdáit, igyekeztem, hogy mindenkire sor kerüljön. – A kosárlabdát kicseréltem egy nagyméretű szivacslabdára, azt könnyebb volt „üldözni” – A mozgékonyabb fiúk figyelmét fel kellet hívnom, hogy ne kapkodják el a lányok elől a labdát. – Egyik kislány nem figyelt és nem a nagylabdát célozta, hanem ugyanúgy dobálta át a labdákat, mint a bemelegítő játékban (fotón is látszik). Páran rászóltak, és ő elpityeredett, de én leállítottam a játékot: az én hibám, nem ellenőriztem le pontosan, hogy mindenki számára világos-e a feladat és annak szabályai. Tilos egymást szidni, segíteni persze lehet! Így vidáman folytatta mindenki a játékot. – Jutalmul az Evolúciós játékot kérték.
A játékot lejegyezte: Jász András