JÁTÉKRA FEL!

Jánosyné Bánszky Zsuzsanna: Csere-bere

  1. A játék neve, címe: Csere-bere
  2. A játék pedagógiai célja: nevek tanulása, egy mondat memorizálása idegen nyelven, megszólalás bátorítása idegen nyelven
  3. A játék jellege: Ismerkedős
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: ideális elpakolni a székeket, asztalokat a teremből, de megvalósítható berendezett osztályteremben is
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: mindenki elővesz egy saját tárgyat
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: megnevezzük a tárgyakat idegen nyelven (kezdő spanyol csoporttal próbáltam ki) felírtuk a táblára a tárgyak nevét, így olyan szavakat is megtanultunk, ami nincs a tankönyvben, viszont a hétköznapi használatban fontos a diák számára (pl. papírzsepi, labello, fülhallgató, matrica, körömreszelő, dobókocka, stb)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: mindenki kiválasztja a maga tárgyát és megmutatja
  16. A játék megnyitása, nyitánya: felállunk, elindulunk egymás felé
  17. A játék menete, játékszabályok: folyamatosan, adjuk-vesszük a tárgyakat, aki továbbad valamit, egy mondattal kíséri az átadást, pl. Ez Alexa tolltartója. A tárgyak vándorolnak személyről-személyre, és a tárggyal együtt ezt a mondatot is továbbadjuk. A mondat változatlan marad. A kihívás mindössze annyi, hogy meg kell jegyezni idegen nyelven a mondatot a tárgy nevével és a tulajdonos nevével, ami egy frissen alakult csoportban segíti az ismerkedést is.
  18. A játék lezárása: adott jelre mindenki visszaül a helyére kezében egy tárggyal, majd elmondjuk sorban a tárgyhoz tartozó mondatot és visszaadjuk a tárgyat tulajdonosának. Nem körben haladunk, hanem aki visszakapta a tárgyát, az folytatja a következő tárgy megnevezésével a sort. Ha valahol lezárul egy kör, az utolsó résztvevő megnevez egy következő személyt, aki folytatja. Előfordul, hogy egy tárgyhoz más tulajdonost kapcsolunk, mert tévedésből azzal a névvel adjuk tovább, akitől kaptuk és nem az eredeti tulajdonos nevével – a zárókörben ezek a „bakik” is kigubancolódnak és minden tárgy rátalál a gazdájára.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: megdicsérjük a résztvevőket
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: ebben a játékban a tárgyak képviselik gazdájukat, megszemélyesítésük révén számtalan további lehetőség adódik: részletesebb jellemzés, párbeszéd a kommunikációs célnak megfelelően
  21. A játékvezető speciális feladatai: figyelni, hogy mindenki részt vesz-e, hol van elakadás, elbizonytalanodás, ha valaki nem emlékszik a névre, vagy a kapott mondatra, bátorítás, hogy mondják bátran a hallottakat – idegen nyelv tanulásakor az is fontos, hogy ne csak azt merjük megismételni, amit tökéletesen értünk, tudatosítottunk, hanem merjünk kísérletezni pl. hallás után elcsípett új szavakkal is
  22. Egyéb/megjegyzés: mivel mindenki egyszerre csere-berél, lehetetlen mindenkire figyelni, nem lehet tudni, ki rontotta el a mondatot, de a keletkezett hangzavar segít is abban, hogy a félénkebbek is meg merjenek szólalni egy-egy társuk előtt
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Jánosyné Bánszky Zsuzsanna